Breaking the glass ceiling: The doctoral thesis defence as a key turning point

Nazareth Gallego Morón

Abstract


Statistics depict a university system that is not a space for equality – despite what we might expect of a meritocratic system. Women constitute a minority in positions of power and among high officials in university structures. This document analyses the possible causes in the decrease in women’s participation after defending their doctoral theses, a key moment that represents the start of the glass ceiling. It delves into the relationship between co-optation systems, male power networks, and the allocation of pre-doctoral grants.

Keywords


gender discrimination; glass ceiling; universities; higher education; PhD

Full Text: PDF

DOI: https://doi.org/10.7203/metode.7.8077

References


Alonso, M. J. (2002). Las académicas. Profesorado universitario y género. Revista de Educación, 328, 465–475. Ballarín, P. (2005). Mujeres en el «laberinto de cristal» universitario. In I. de Torres Ramírez (Coord.), Miradas desde la perspectiva de género: Estudios de las mujeres (pp. 183–194). Madrid: Narcea.

De Pablo, F. (2006). Científicas y tecnólogas: Especies a proteger. In C. Lara (Ed.), El segundo escalón: Desequilibrios de género en ciencia y tecnología. Sevilla: ArCiBel. Retrieved from http://www.amit-es.org/assets/files/publi/fdepablo_06.pdf

García de León, M. A., & García de Cortázar, M. L. (Coord.). (2001). Las académicas. Profesorado universitario y género. Madrid: Instituto de la Mujer.

Guil, A., Solano, A., & Álvarez, M. (2005). La situación de las mujeres en las universidades públicas andaluzas. Sevilla: Consejo Económico y Social de Andalucía.

Martínez, M. R., Serrano, M. A., Díaz, M. C., & López, J. M. (2011). Identificación de las principales dificultades que obstaculizan el acceso a los órganos de gobierno en las universidades españolas. In I. Vázquez Bermúdez (Coord.), Logros y retos: Actas del III Congreso Universitario Nacional «Investigación y género» (pp. 1239–1257). Sevilla: Unidad para la Igualdad, Universidad de Sevilla.

Matus, M., & Gallego, N. (2015). Techo de cristal en la universidad. Si no lo veo no lo creo. Revista Complutense de Educación, 26(3), 611–626. doi: 10.5209/rev_rced.2015.v26.n3.44491

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2015). Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2014-2015. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Morrison, A. M., White, R. P., & Van Velsor, E. (1987). Breaking the glass ceiling: Can women reach the top of America’s largest corporations? New York, NY: Addison-Wesley.

Pastor, I., Belzunegui, A., Moreno, B., & Mañas, C. (2010). La igualtat d’oportunitats a la universitat: Les percepcions del PDI. Papers: Revista de Sociologia, 95(2), 457–481. doi: 10.5565/rev/papers/v95n2.19

Resolución de 19 de noviembre de la Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades por la que se convocan ayudas para la formación de profesorado universitario. (2015). Retrieved from https://www.boe.es/boe/dias/2015/11/27/pdfs/BOE-A-2015-12849.pdf

Sánchez, I., De la Rica, S., & Dolado, J. J. (Coord.). (2011). Libro blanco: Situa­ción de las mujeres en la ciencia en España. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación.

Simelio, N., & Rovetto, F. (2008). La situación de las profesoras jóvenes en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UAB. Zer-Revista de Estu­dios de Comunicación, 13(25), 287–307.

Tomás, M., & Guillamón, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de Educación, 350, 253–275.

Torres, O., & Pau, B. (2012). «Techo de cristal» y «suelo pegajoso»: La situación de la mujer en los sistemas alemán y español de ciencia y tecnología. CTS: Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 6(18), 35–59.

Wennerás, C., & Wold, A. (1997). Nepotism and sexism in peer-review. Nature, 387(6631), 341–343. doi: 10.1038/387341a0


Refbacks

  • There are currently no refbacks.