Ajuda Open Journal Systems

Introducció a l'OJS

Aquesta revista utilitza el programa Open Journal Systems com a suport per a les tasques de gestió i publicació. L'OJS és un recurs de codi obert que permet gestionar i publicar revistes acadèmiques en línia gràcies a un editor altament flexible. Es pot baixar i instal·lar en un servidor web local de manera gratuïta. L'OJS ha estat dissenyat per a reduir el temps i els esforços dedicats a les tasques administratives i de gestió associades a l'edició d'una revista i, a la vegada, millorar el manteniment dels registres i l'eficiència dels processos editorials. A més, inclou una sèrie d'innovacions, com ara la millora de la indexació o la potenciació de la transparència de les polítiques d'elaboració de la revista, amb l'objectiu de millorar la qualitat del procés de publicació.

Fonaments del sistema

L'OJS és un sistema de gestió i publicació de revistes en línia. Cobreix tots els aspectes de la publicació en línia, des de la creació d'un lloc web per a la revista fins a tasques operatives com ara el procés de tramesa de l'autor/a, la revisió de persones expertes, l'edició, la publicació, l'arxivament i la indexació de la revista. A més, l'OJS també ajuda a gestionar aspectes organitzatius relacionats amb els col·laboradors/es de la revista, com ara el manteniment d'un registre de les tasques assignades als editors/es, revisors/es i autors/es, l'enviament de notificacions als lectors/es o l'assistència a l'hora d'enviar missatges electrònics.

L'OJS és flexible i escalable. Amb una única instal·lació podreu gestionar més d'una revista a la vegada. Cada revista té un URL i un aspecte i comportament propis. Amb l'OJS un únic editor/a pot gestionar tots els aspectes d'una revista i el seu lloc web, i també és possible crear un equip internacional d'editors/es amb diverses responsabilitats segons les seccions de la revista.

L'OJS treballa amb el principi de suport estès. Aquest sistema no només te l'objectiu de proporcionar assistència durant el procés de publicació de revistes, sinó que també pretén demostrar la viabilitat de la reducció els costos de publicació atorgant «accés obert» als continguts de la revista. Podeu consultar gratuïtament una sèrie d'articles dedicats a l'accés lliure i basats en aquest projecte que formen part de la col·lecció de publicacions de la University of British Columbia (vegeu el lloc web del Public Knowledge Project).

Els orígens de l'OJS. El sistema va ser llançat per primera vegada l'any 2002 com una iniciativa per a la recerca i el desenvolupament creada pel Public Knowledge Project de la University of British Columbia, i va rebre el suport del Social Sciences and Humanities Research Council del Canadà, la Max Bell Foundation, el Pacific Press Endowment i la MacArthur Foundation. Actualment, un partenariat format pel Public Knowledge Project de la University of British Columbia, el Canadian Center for Studies in Publishing i la Simon Fraser University Library s'encarrega de la continuïtat del projecte. Si en voleu obtenir més informació, consulteu el lloc web del Public Knowledge Project i de la Simon Fraser University Library.

Estructura administrativa

Procés editorial

L'OJS fa passar les trameses per un procés editorial en cinc etapes que és gestionat per un o més editors/es.

  1. Cua de trameses no assignades: en aquest pas s'inicia el procés i els documents s'assignen a un o més editors/es.
  2. Revisió de la tramesa: en aquest pas es duu a terme la revisió de persones expertes i la decisió de l'editor/a.
  3. Edició de la tramesa: en aquest pas els documents passen el procés de correcció d'originals, maquetació i correcció de proves. La tramesa s'assigna a un número de la revista.
  4. Sumari: els elements de la tramesa s'ordenen i es publiquen.
Rols editorials
(Assignats a «Administració de la revista»)
  • Administrador/a de la revista: s'encarrega de configurar la revista i d'atorgar els rols editorials (també pot actuar com a editor/a o adoptar altres rols).
  • Editor/a: s'encarrega de supervisar el procés editorial, pot assignar trameses als editors/es de secció perquè les supervisin durant els passos de revisió i edició i també s'encarrega de planificar els continguts i la publicació de la revista.
  • Editor/a de secció: s'encarrega de supervisar la revisió i en alguns casos l'edició de les trameses que té assignades.
  • Corrector/a d'originals:: s'encarrega de millorar la qualitat lingüística i estilística de les trameses i pot informar l'autor/a sobre possibles errors. A més, també s'encarrega de comprovar que la tramesa s'adeqüi estrictament als requisits bibliogràfics i textuals de la revista.
  • Maquetista: s'encarrega de convertir les trameses corregides en galerades HTML, PDF i/o PS, amb les característiques de formatació adequades per a la publicació electrònica.
  • Corrector/a de proves:: s'encarrega d'esmenar errors tipogràfics i de formatació a les galerades.

Suport

El lloc web del PKP posa a la vostra disposició un fòrum de suport i un sistema d'informació d'errors per a problemes tècnics.

Si teniu cap consulta sobre el treball amb l'OJS o les polítiques d'una revista determinada, poseu-vos en contacte amb l'administrador/a de la revista o amb els contactes de suport, que trobareu enumerats a la pàgina «Sobre la revista».