DOI: https://doi.org/10.7203/LEEME.51.24699

Music in the European Higher Education Area. Inequalities with respect to the university system and the urgency of a solution


Resumen


La ubicación de los centros de enseñanzas artísticas superiores (EAS) en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) está todavía por completar más de diez años después de su implantación. La literatura académica y las personas responsables de la gestión coinciden en que la legislación española vigente impide desarrollar tres aspectos esenciales: la autonomía institucional, el desarrollo de la investigación y la equiparación de los derechos del alumnado y el profesorado a los del resto de la comunidad universitaria. Este artículo presenta una reflexión documentada sobre la situación actual de los centros EAS de música, aporta nuevos datos que permitirán desarrollar políticas coherentes en función de las necesidades del sistema formativo y concluye que los centros de EAS, en general, están preparados para abordar estos retos. Para realizar la propuesta hemos tenido como referencia a distintos centros europeos que presentan modelos de éxito de EAS.


Palabras clave


Universidad; políticas públicas; educación musical; educación superior; conservatorio.

Texto completo:

PDF PDF (English)

Referencias


AQU-Catalonia (2014). Guide for the accreditation of the teaching assessment process contained in the Teaching Assessment Manuals. Part II. External assessment. AQU. https://www.aqu.cat/doc/doc_48509323_1.pdf

ANECA (2007). Principles and guidelines for the application of evaluation criteria. ANECA. http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion

Bates, V. C. (2017). Critical social class theory for music education. International Journal of Education & the Arts, 18(7), 2-24. https://www.ijea.org/v18n7/

Bates, V.C. (2021). Reflections on Music Education, Cultural Capital, and Diamonds in the Rough. Philosophy of Music Education Review, 29(2), 212-229. https://muse.jhu.edu/article/813779

Bisquerra, R. (Ed.) (2019). Methodology of educational research. La Muralla.

Bull, A. (2019). Class, control & classical music. Oxford University Press.

Cid, M.J. (2012). The higher conservatories of Galicia during the LOGSE. Revista Electrónica LEEME, 29, 1-22. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9833

Congress of Deputies (2022). Proyecto de Ley Orgánica del Sistema Universitario. Boletín Oficial de las Cortes Generales, 01/07/2022, núm.111-1, reference 121/000111, pp.1-58. https://www.congreso.es/public_oficiales/

Embid, A. (1997). Report on the advisability of enacting an Organic Law regulating the autonomous organisation of higher arts education in Spain. ACESEA.

EMU (2022). EMU 2020. Statistical information about the European Music School Union. EMU. http://www.musicschoolunion.eu/

Gaunt, H., Duffy, C. , Coric, A. , González Delgado, I. R. , Messas, L. Pryimenko, O. and Sveidahl, H. (2021). Musicians as "Makers in Society": A Conceptual Foundation for Contemporary Professional Higher Music Education. Frontiers in Psychology, 12, 1-20. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.713648

Gies, S. (2019). How music performance education became academic. In S. Gies and J.H. Saetre (Ed.), Becoming musicians. Student involvement and teacher collaboration in higher music education (pp.31-52). Norwegian Academy of Music.

Gómez, D. (2011). La reforma educativa en la Comunidad de Madrid, resultados de su aplicación en las enseñanzas musicales. Study on the acceptance of the LOGSE in the field of music education and comparative assessment of the 1966 and 1992 study plans. Revista Electrónica LEEME, 28, 78-87. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME

Grau, X. (2018). L'educació superior en l'àmbit artístic a Catalunya. Estudi i proposta d'organització. CONCA.

Healey, M. (2005). Linking research and teaching: exploring disciplinary spaces and the role of inquiery-based learning. In R. Barnett (Ed.), Reshaiping the University: new relations between Research, Scholarship and Teaching (pp.67-78). McGraw Hill /Open University Press.

Hess, J. (2017). Equity and Music Education: Euphemisms, Terminal Naivety, and Whiteness. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 16, 15-47. https://www.researchgate.net

Head of State (2001). Organic Law 6/2001, of 21 December, on Universities. BOE (24/12/2001), núm. 307, reference 24515, pp.49400-49425. https://www.educa.jccm.es

Jefatura del Estado (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE (04/05/2006), núm.106, reference 7899, pp.17158-17207. https://www.boe.es/

Head of State (2007). Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. BOE (13/04/2007), núm.89, reference 7786, pp.16241-16260. https://www.boe.es/buscar/doc.php

Head of State (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE (30/12/2020), núm.340, reference 17264, pp. 122868-122953. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php

Johansson, K. and Georgii-Hemming, E. (2021). Processes of academization in higher music education: the case of Sweden. British Journal of Music Education, 38(2), 173-186. https://doi.org/10.1017/S0265051720000339

Jorgensen, H. (2010). High music education: A neglected arena for research. Bulletin of the Council for Research, 186, 67-80. https://www.jstor.org/stable/41110435

Ministry of Education (2010). Real Decreto 631/2010, de 3 de mayo, por el que se regula el contenido básico de las enseñanzas artísticas superiores de Grado en Música establecidas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE (03/06/2010), núm.137, reference 8955, pp. 48480-48500. https://www.boe.es/

Ministry of Education and Vocational Training (2022). Royal Decree 628/2022, of 26 July, which modifies several royal decrees for the application of Organic Law 3/2020, of 29 December, which modifies Organic Law 2/2006, of 3 May, on Education, to artistic education and sports education, and the adaptation of certain aspects of the general organisation of such education. BOE (27/07/2022), núm.179, reference 12503, pp. 107681-107696. https://www.boe.es/

Ministry of Universities (2021). Royal Decree 640/2021, of 27 July, on the creation, recognition and authorisation of universities and university centres, and institutional accreditation of university centres. BOE (28/07/2021), no. 179, reference 12613, pp.90776-90800. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2021-12613

OECD (2015). Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development. The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing. https://www.fecyt.es/es/publicacion/

Pliego, V. (2014). Opportunity and coexistence of integrating higher arts education at university. Danzarate, 8, 104-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet

Richerme, L. K. (2021). Equity via relations of equality: Bridging the classroom-society divide. International journal for Music Education, 39(4), 492-503. https://eric.ed.gov/

Vieites, F. M. (2020) Las enseñanzas artísticas superiores en la ordenación educativa en España. A critical view. Foro de Educación, 18, 209-232. https://www.forodeeducacion.com

Zaldívar, A. (2005). Las enseñanzas musicales y el nuevo espacio europeo de educación superior: el reto de un marco organizativo adecuado y la necesidad de la investigación creativa y "performativa". Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19, 95-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1343170


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2023 Núria Sempere Comas, Mercè Gisbert Cervera