DOI: https://doi.org/10.7203/imago.9.10832

Some Visual Strategies in Symbolic Illustrated Advertising


Resumen


ABSTRACT: Some symbolic illustrated advertising may remind one of emblems. It is certainly visual culture, but it is also an aspect of emblematics in the material culture. I write from a European perspective, drawing largely on European and American publications. The AIDA formula well sums up the purposes of commercial advertising, and is said to consist of attracting Attention, arousing Interest, creating Desire, and motivating Action. In commercial advertising the desired action is the sale of a product or service. This calls for strategies of persuasion, which can be described rhetorically or thematically. I prefer the thematic approach, and have decided that least following strategies will be discovered: recognition and surprise, riddle and puzzle, wit and humour, patriotism, famous persons, myth, ethnicity, Bible and Christian tradition, and nature, environment and ecology. These are not listed hierarchically and a given ad may employ several of these strategies.

KEYWORDS: Emblems; Advertising; Advertising Strategies.


RESUMEN: Ciertos ejemplos de la publicidad ilustrada simbólica nos hacen pensar en la emblemática. Sin duda se trata de la cultura visual, pero constituye al mismo tiempo un aspecto de la emblemática en la cultura material. Mi perspectiva es europea, y los ejemplos aducidos se originan principalmente en publicaciones europeas y norteamericanas. La llamada fórmula AIDA resume muy bien los propósitos de la publicidad comercial, y consiste en llamar la Atención, suscitar el Interés, crear el Deseo y motivar la Acción. En la publicidad comercial la acción deseada es la venta de un producto o servicio. Esto requiere estrategias de la persuasión, las cuales pueden ser descritas retórica o temáticamente. Prefiero un acercamiento temático y concluyo que las siguientes estrategias se revelarán: reconocimiento y sorpresa, adivinanza y enigma, ingenio y humorismo, patriotismo, personas famosas, mito, etnicidad, Biblia y la tradición cristiana, así como naturaleza, medio ambiente y ecología. Esta lista no pretende ser jerárquica y un anuncio publicitario puede utilizar varias de estas estrategias.

PALABRAS CLAVES: Emblemas; publicidad; estrategias de la publicidad.

Palabras clave


Emblems, advertising, advertising strategies

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M.Elvira.Mocholi@uv.es, Elena.Monzon@uv.es, mahiques@uv.es

ISSN digital: 2254-9633 / ISSN impresión: 2171-0147


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