Propedeutics and practice of research in Methodology programs of undergraduate Sociology degrees in Argentina and other Latin American countries
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español) XML (Español)References
Becker, H. S. (2009). Trucos del oficio: cómo conducir su investigación en ciencias sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Bourdieu, P., Chamboredon, J. C., y Passeron, J. C. (2008). El Oficio de Sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Bourdieu, P., y Gros, F. (1998). Principios para una reflexión sobre los contenidos de la enseñanza. En P. Bourdieu (Ed.), Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.
Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (2004). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Brew, A. (2001). Conceptions of Research: A phenomenographic study. Studies in Higher Education, 26(3), 271–285. https://dx.doi.org/10.1080/03075070120076255
Cohen, N., y Gómez-Rojas, G. (2019). Metodología de la investigación, ¿para qué? La producción de los datos y los diseños. Buenos Aires: Teseo-CLACSO.
Cohen, N., y Piovani, J. I. (Eds.). (2008). La metodología de la investigación en debate. Argentina: Edulp / Eudeba.
Cook, T. D., y Reichardt, C. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
De-Sena, A. (2013). Estudiantes de sociología: ¿herederos como siempre? En F. Nievas (Ed.), Mosaico de sentidos. Vida cotidiana, conflicto y estructura social (pp. 153–170). Buenos Aires: Estudios Sociológicos. Descargado de http://estudiosociologicos.org/portal/ mosaico-de-sentido/
Earley, M. A. (2013). A synthesis of the literature on research methods education. Teaching in Higher Education, 19(3), 242–253. https://doi.org/10.1080/13562517.2013.860105
Gallegos-Elías, C., Mejía-Martínez, A., y Paredes-Vilchiz, Y. (Eds.). (2016). ¿Cómo investigamos? ¿Cómo enseñamos a investigar? Tomo IV. México: UNAM. https:// doi.org/10.22201/fcpys.9786070279256p.2016
Gómez-Rojas, G., y Malegarie, J. (2007). Cuestiones metodológicas: una mirada de los alumnos. XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología, Guadalajara (México), Asociación Latinoamericanade Sociología. Descargado de http://cdsa.aacademica.org/000-066/1145.pdf
Lacchini, A. J., Quiroga-Branda, J., y Vestfrid, P. (2012). Enseñando a investigar. Modas en la trastienda. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata. Descargado de http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/viii-jornadas/viii-jornadas-2014/PON09%20Lacchini.pdf/view?searchterm=None
Moreno, M., y Morales, N. (2014). La formación metodológica desde la perspectiva de los estudiantes. Consideraciones alrededor de la sociología, la metodología y la proyección laboral. Entramados y perspectivas. Revista de la Carrera de Sociología, 4(4), 115–144. Descargado de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ entramadosyperspectivas/article/view/530/468
Murtonen, M., y Lehtinen, E. (2005). Conceptions of Research and Methodology Learning.Scandinavian Journal of Educational Research, 49(3), 217–224. https://dx.doi.org/10.1080/00313830500109519
Obwuegbuzie, A. J., y Leech, N. L. (2003). Taking the ‘Q’ out of research: Teaching research methodology courses without the divide between quantitative and qualitative paradigms. Quality and Quantity, 39, 267–295. https://doi.org/10.1007/s11135-004-1670-0
Piovani, J. I. (2011). La Metodología de las Ciencias Sociales como campo de interés intelectual en América Latina. Revista latinoamericana de metodología de las ciencias sociales, 1(1), 1–7. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3869751.pdf
Piovani, J. I., Rausky, M. E., y Santos, J. (2012). La enseñanza de la metodología en posgrados universitarios de Ciencias Sociales de Argentina. VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, 5-7 de diciembre, La Plata (Argentina). Descargado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/30267/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rancière, J. (2007). El Maestro Ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Rizo-García, M. (2006). Experiencias de investigación en comunicación con estudiantes de la Licenciatura en Comunicación y Cultura de la Universidad Autónoma de la Ciudad de. En J. A. Dettleff (Ed.), Desafíos de la investigación universitaria (pp. 19–39). Perú: Departamento Académico de Comunicaciones, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Seid, G. (2012). Las particularidades de las asignaturas metodológicas desde las perspectivas de los estudiantes. En J. Piovani, M. Carreño, y J. Castellanos (Eds.), Memorias del III Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (ELMeCS) (pp. 145– 161). Manizales: Universidad de Caldas/Universidad de Manizales/RedMet.
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Trejo-García, M., y García-Córdoba, F. (2009). Pedagogía de la investigación. Metodología de la Ciencia. Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, 1, 135–141. Descargado de http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Seccion%20metodologia%20de%20la%20ciencia%20(2a%20parte)/PedagogiaTrejoyCordoba.pdf
Vestfrid, P., y Torillo, D. (2012). La formación en investigación en carreras de ciencias sociales de la UNLP: Análisis de experiencias desde la perspectiva docente. VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, 5-7 de diciembre, La Plata (Argentina). Descargado de http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/vii-jornadas-2012/actas/ Vestfrid.pdf/at_download/file
Wainerman, C., y Sautu, R. (Eds.). (2011). La trastienda de la investigación. Buenos Aires: Manantial.
Refbacks
- There are currently no refbacks.