DOI: https://doi.org/10.7203/caplletra.70.20002

Zweig i el dimoni. Presències i absències de la recepció d’una figura europea a Catalunya


Resum


Durant dècades, la figura i les obres de l’escriptor austríac Stefan Zweig (Viena, 1881 - Pe­tròpolis, Brasil, 1942) van gaudir a Catalunya del benefici d’una popularitat inigualable. Més enllà dels elogis i de les crítiques, Zweig, que és indiscutiblement un dels escriptors més famosos del segle vint, va interessar i implicar escriptors, artistes, crítics, traductors, polítics, i tota mena d’agents culturals en una recepció crítica de la seva obra a Catalunya que està, encara, per estudiar exhaustivament i per interpretar adequadament.


En aquest article, es proposa una primera interpretació de la recepció crítica de Zweig a Barcelona, la qual, per més anecdòtica, episòdica i tangencial que sigui, forçosament reflecteix les mateixes contradiccions i fluctuacions de la recepció global de l’autor. A partir de l’anàlisi de les seves primeres traduccions, de la relació amb Salvador Dalí, de la trobada amb Eugeni d’Ors o Joan Estelrich, de la repercussió en la premsa de la seva mort o dels debats que va suscitar la seva obra entre idealistes i escèptics, s’analitzen alguns episodis que assenyalen línies majors d’interpretació de l’obra i el pensament de Zweig.


Paraules clau


Nou Humanisme; literatura comparada; crítica literària; Stefan Zweig; Salvador Dalí; Josep Pla

Text complet:

PDF

Enllaços refback

  • No hi ha cap enllaç refback.


Contacte: infocaplletra@uv.es

Versió electrònica ISSN 2386-7159 / Versió impresa ISSN 0214-8188
Llicència internacional Creative Commons 4.0 BY-NC-ND

http://mirrors.creativecommons.org/presskit/buttons/88x31/png/by-nc-nd.png