DOI: https://doi.org/10.7203/attic.16.6894

Family-teachers relationships through digital tools: analyses and proposals


Abstract


The pilot research shown in this paper analyses the current family - school (digital) relationships in ten different schools in Barcelona and Girona provincial areas. It collects and analyses the kind of digital tools used by teachers in order to communicate and connect with families. The research shows that ICT school introduction has not involved substantial changes in family - school relationship practices, goals or mechanisms. Finally, based on learning from the research, the paper proposes some suggestions in order to improve current family-school relationship through innovation in school digital tools.

 


Keywords


Family-teachers relationship, ICT, educational innovation, digital tools, digital practices, digital participation.

References


Aguilar Ramos, María del Carmen y Juan José Leiva Olivencia (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: análisis y reflexiones educativas. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 40, pp. 7-19.

Ayuso Sánchez, Luis (2015). El impacto de las TIC en el cambio familiar en España. RES. Revista Española de Sociología, pp. 73–93.

Beneyto Seoane, Mar y Jordi Collet Sabé (2013). Relaciones familia-escuela a través de las TIC. Twitter en la escuela infantil El Menut. Aula de infantil, 72, pp. 37-40.

Beneyto Seoane, Mar, Collet Sabé, Jordi; Cortada Pujol, Meritxell; Sánchez Garrote, Irene (2013). ¿Mucho ruido y pocas nueces? Escuelas, familias y TIC; discursos, realidades, logros y retos. En Daniel Aranda Juárez, Amalia S. Creus Quintero y Jordi Sánchez Navarro (Eds). Educación, medios digitales y cultura de la participación. Barcelona: Editorial UOC.

Biagi, Federico y Massimo Loi (2012). ICT and Learning: Results from PISA 2009. Luxemburgo: Joint Research Centre, Instituto para la Protección y Seguridad del Ciudadano [Comisión Europea].

Casado Ortiz, Rafael (2006). Claves de la alfabetización digital. Madrid: Ariel, Fundación Telefónica.

Cobo Romaní, Cristobal y John W. Moravec (2011). Aprendizaje invisible: Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Edicions Universitat Barcelona.

Collet Sabé, Jordi y Antoni Tort Bardolet (coords.) (2011). Famílies, escola i èxit: millorar els vincles per millorar els resultats. Barcelona: Fundación Jaume Bofill.

Cortada Pujol, Meritxell, Badilla, María G.; Riera, Jordi (2012). Socio-pedagogical impact of an Educational Innovation Project Supported by ICT. Aula abierta, 40, 1, pp. 129-144.

Crozier, Gill y Jane Davies (2007). Hard to reach parents or hard to reach schools? A discussion of home–school relations, with particular reference to Bangladeshi and Pakistani parents. British Educational Research Journal, 33, 3, pp. 295-313. doi: 10.1080/01411920701243578

Cuban, Larry (2011). Dilemes polítics i docents de l’ús de les TIC a l’aula. Barcelona: Fundación Jaume Bofill.

Domina, Thurston (2005). Leveling the home advantage: Assessing the effectiveness of parental involvement in elementary school. Sociology of education, 78, 3, pp. 233-249. doi: 10.1177/003804070507800303

Domingo Coscollola, María y Pere Marquès Graells (2013). Práctica docente en aulas 2.0 de centros de educación primaria y secundaria de España. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 42, pp. 7-19.

Dubet, François. (dir.) (1997) École, familles: le malentendu. París: Textuel.

Feiler, Anthony (2010). Engaging “hard to reach” parents. Oxford: Wiley-Blackwell.

Feito Alonso, Rafael (2011). Famílies i escola. Les raons d’un distanciament. Famílies, escola I èxit. Millorar els vincles per millorar els resultats. Ed. Jordi Collet Sabé y Antoni Tort Bardolet. Barcelona: Fundación Jaume Bofill.

Feito Alonso, Rafael y Juan Ignacio López Ruiz (2008). Construyendo escuelas democráticas. Barcelona: Hipatia.

Fernández Enguita, Mariano (2007). Educar es cosa de todos: escuela, familia y comunidad. Ed. Jordi Garreta Bochaca. Lleida: Universidad de Lleida, pp. 13-32.

Freire, Paulo (1997). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Garreta Bochaca, Jordi (2015). La comunicación familia-escuela en educación infantil y primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 3.

Garreta Bochaca, Jordi (2008). La participación de las familias en la escuela pública: las asociaciones de madres y padres del alumnado. Madrid: Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos.

Gento Palacios, Samuel (1994). Participación en la gestión educativa. Ed. Rosa Maria Pérez Calvo. Lleida: Pagès Editors.

Grant, Lyndsay (2009). Developing the home-school relationship using digital technologies. Bristol: Futurelab.

Harris, Alma y Janet Goodall (2008). Do parents know they matter? Engaging all parents in learning. Educational Research 50, 3, pp. 277-289. doi: 10.1080/00131880802309424

Hooper, Simon y Lloyd P. Rieber (1995). Teaching with technology. Ed. Allan C. Ornstein. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.

Issó García, David (2012). La participación de las familias en la escuela pública española. Tesis doctoral. Universidad de Granada.

Korczak, Janusz (1999). Com estimar l’infant. Vic: Eumo editorial.

Lahire, Bernard (1995). Tableaux de familles. París: Le Seuil.

Marí-Klose, Pau y Marga Marí-Klose (2011). El capital social de les famílies com a factor d’èxit educatiu. Miquel Martínez Martín i Bernat Albaigés Blasi (Eds.) Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Meneses Naranjo, Julio (2015). Internet, Escola i Comunitat en el trànsit cap a la Societat Xarxa. La Incorporació d’internet al Sistema Educatiu de Catalunya per al desenvolupament comunitari. Tesis doctoral. Universitat Oberta de Catalunya.

Pedró García, Francesc (dir.) (2008). El professorat de Catalunya. Barcelona: Fundación Jaume Bofill.

Pereda Herrero, Visitación (2006). La participación de las familias en los centros educativos. Algunos pasos dados. Mucho camino por recorrer. M. Teresa López López (ed.). Madrid: Fundación Acción Familiar.

Poster, Mark (1995). CyberDemocracy: Internet and the Public Sphere. Irvine: Universidad de California.

Potter, John (2011). New literacies, new practices and learner research: across the semi-permeable membrane between home and school. Lifelong Learning in Europe, 16, 3, 174-181.

Sancho Gil, Juana M., Carbonell Sebarroja, Jaume; Hernández, Fernando; Tort Bardolet, Antoni; Sánchez-Cortés, Emilia; Simó Gil, Núria (1993). Aprendiendo de las innovaciones en los centros. Madrid: CIDE.

Sandín Esteban, María Paz (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw -Hill.

Stake, Robert E (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Vallés Calatrava, José R (2008). Teoría de la narrativa. Una perspectiva sistemática. Madrid: Iberoamericana.

Van Voorhis, Frances L., Maier, Michelle F.; Epstein, Joyce L.; Lloyd, Chrishana M. (2013). The impact of family involvement on the education of children ages 3 to 8: A focus on literacy and math achievement outcomes and social-emotional skills. New York: MRDC.

Viñao Frago, Antonio (2011). Acció social, participació i coresponsabilitat: tres models de relacions escola-família (Espanya, segles XX-XXI). Jordi Collet Sabé y Antoni Tort Bardolet (eds.). Barcelona: Fundación Jaume Bofill.

Wilder, Sandra (2014). Effects of parental involvement on academic achievement: a meta-synthesis. Educational Review 66, 3, pp. 377-397. doi: 10.1080/00131911.2013.780009.

Zhao, Yong; Byers, Joe; Sheldon, Steve; Pugh, Kevin (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record 104, 3, pp. 482-515.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg