DOI: https://doi.org/10.7203/attic.16.6809

The TurningPoint application as a transformational learning tool in educational processes


Abstract


The educational convergence project driven by the European Higher Education Area (EHEA) has created new teaching methods and evaluation processes in university education systems. This new pedagogical approach generates an unquestionable opportunity for different segments of the university community see ICTs as an essential tool of the procedure of educational content development, which facilitate the teaching-learning process. This article presents the TurningPoint tool, which focuses on promoting teacher-student interactions, facilitating participation and ongoing assessment. This tool has advantages over other existing applications because of its variety of utilities and potential use. Moreover, it has been successfully used in several programs promoted by the Faculty of Economics of the University of Valencia.


Keywords


Transformational learning; TIC; interactive participation; clicker

References


Adell, J. (1997) “Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información” en Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa, 7. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/570

Barac, M.; Pardo, C. (2015) “Uso de los clickers en asignaturas con características docentes diferentes: motivación y evaluación del alumnado”. IV Jornadas de Innovación Docente en la Educación Superior-IDES. Universitat de València, 20-21 de julio 2015 (inédito).

Boneu, J. M. (2007) “Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos”, en RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4 (1). http://www.uoc.edu/rusc/4/1/dt/esp/boneu.pdf

Bosco, M. A. (2005) “Las TIC en los procesos de convergencia europea y la innovación en la Universidad: oportunidades y limitaciones”, en Aula abierta, 86, pp.3-28. http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/4484?show=full

Caldwell, J. E. (2007) “Clickers in the large classroom: current research and best-practice tips”, en CBE life sciences education, 6 (1), pp.9-20. DOI: 10.1187/cbe.06-12-0205

Castro Nuño, M.; Gómez Calero, M.; Pablo-Romero Gil-Delgado, M.; Sanz Díaz, M.; Yñiguez Ovando, R. (2011) “Una experiencia en la docencia de introducción a la economía, a través de tecnologías interactivas” en Revista de Investigación Educativa, 29 (1), pp.43-57. http://revistas.um.es/rie/article/view/111131

Clark, M. C. (1993) “Transformational learning”, en New directions for adult and continuing education, 57, pp.47-56. DOI: 10.1002/ace.36719935707

De Pablos, J. D. (2007) “El cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior y el papel de las tecnologías de la información y la comunicación” en RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10 (2), pp.15-44. http://dx.doi.org/10.5944/ried.2.10.992

Elizalde, R. (2010) “Resignificación del ocio: Aportes para un aprendizaje transformacional” en Polis (Santiago), 9 (25), pp.437-460. http://www.scielo.cl/pdf/polis/v9n25/art26.pdf

Esteve, F. (2009) “Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0” en La cuestión universitaria, 5, pp.59-68. http://www.lacuestionuniversitaria.upm.es/web/articulo.php?id_articulo=42

Ferro, C. A.; Martínez, A. I.; Otero, M. C. (2009) “Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles” en Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, 29 (5). http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec29/edutec29_ventajas_TIC_docentes_universitarios.html

Frenk, J. et al. (2011) “Profesionales de la salud para el nuevo siglo: transformando la educación para fortalecer los sistemas de salud en un mundo interdependiente” en Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 28 (2), pp.337-341. DOI: http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2011.282.502

Gandía, J. L..; Montagud, D.; Calabor, M. (2008) “Diseño de un entorno multimedia y telemático aplicado a la Contabilidad de Costes” en @tic. revista d'innovació educativa, 1, pp.26-31. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/39

García-Cárceles, B.; Marín, A.; Pastor, J. M.; Villagrasa, J. (2015) “El uso de los Clickers en las actividades de la Facultat d’Economia: evaluación de dos casos prácticos”. IV Jornadas de Innovación Docente en la Educación Superior-IDES. Universitat de València, 20-21 de julio 2015 (inédito).

Johnson, C. (2004) Clickers in your classroom. Wakonse-Arizona E-Newsletter, 3 (1). http://clte.asu.edu/wakonse/ENewsletter/studentresponse_idea.htm

Johnson, D.; McLeod, S. (2005) “Get Answers: Using Student Response Systems to See Students' Thinking” en Learning & Leading with Technology, 32 (4), 18-23. http://eric.ed.gov/?id=EJ697289

Lasry, N. (2008) “Clickers or flashcards: Is there really a difference?” en The Physics Teacher, 46 (4), 242-244. http://dx.doi.org/10.1119/1.2895678

Litwin, E. (2005) Tecnologías educativas en tiempos de Internet. Buenos Aires, Amorrortu.

Liu, T. C.; Liang, J. K.; Wang, H. Y.; Chan, T. W.; Wei, L. H. (2003) “Embedding EduClick in Classroom to Enhance Interaction” en Proceedings of International Conference on Computers in Education (ICCE). Hong Kong: ICCE.

Maggio, M. (2012) Enriquecer la enseñanza: los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Barcelona: Planeta.

Martín, O. (2009) “Educación 2.0. Horizontes de la innovación en la Escuela” en TELOS. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 78. https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=1&rev=78.htm

Martín-Barbero, J. (1993) “Latin America: Cultures in the Communication Media” en Journal of Communication, 43 (2), 18‑30. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1993.tb01259.x

Martín-Barbero, J. (1998) “Heredando el futuro. Pensar la educacion desde la comunicacion” en Cultura y Educación, 10 (1), pp.17-34. http://www.redalyc.org/pdf/1051/105118998002.pdf

Martín-Barbero, J. (2002) “Identities: Traditions and New Communities” en Media Culture & Society, 24 (5), pp.621-641. http://mcs.sagepub.com/content/24/5/621.abstract DOI: 10.1177/016344370202400504

Mayer, R. E. et al. (2009) “Clickers in college classrooms: Fostering learning with questioning methods in large lecture classes” en Contemporary educational psychology, 34 (1), pp.51-57. DOI:10.1016/j.cedpsych.2008.04.002

Moreno, P.; López, A.; Roca, S. (2009) “Aula Virtual. Evolución del hardware y mejora de resultados” en @tic. revista d’innovació educativa, 2, pp.18-25. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/79/1174

Omaña, O.; Carpio, R. G.; Franco, J. (2003). La utilización del Educlick para la evaluación del aprendizaje. México, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Pardo, M. (2014) “Jornada de Innovación Educativa sobre el uso de los clickers”. Jornadas de Innovación Educativa. Universitat de València, julio 2014 (inédito).

Pastor, J. M. (2009) “Los formularios en línea como herramienta telemática para interactuar con los estudiantes” en @tic. revista d'innovació educativa, 3, pp.79-83. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/142

Pastor, V. M. (2006) “El papel de la evaluación formativa en el proceso de convergencia hacia el EEES: Análisis del estado de la cuestión y presentación de un sistema de intervención” en Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 57, pp.93-120. http://www.redalyc.org/pdf/274/27411311005.pdf

Piscitelli, A. (2009) Nativos digitales: Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires, Santillana.

Uceda, J.; Barro, S. (2008) “Las TIC en el Sistema Universitario Español: UNIVERSITIC”. Madrid: Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg



The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg