DOI: https://doi.org/10.7203/attic.15.6801

The social climate in the classroom between repeaters and peers through Agent SocialMetric


Abstract


In this article we describe a web computing platform, called Agent SocialMetric that simplifies the collection, management and classroom climate to the teachers, through the sample given by the level and structure of relations of students in class, by menas of a conversational interface agent called Albert, with whom the teacher interacts in natural language. Agent SocialMetric enable teachers to meet students through its network relations, establishing the social structure of the class. We will confine the application to a case study in the field of High School and know the social climate in the classroom where students repeaters and determine if they are integrated with those who are not.

Keywords


Conversational agents; Social network analysis; Sociometry; Teachers; Aulic environment

References


Álvarez Ferrando, A., Kuz, A. & Falco, M. (2013), ‘Gephi: Análisis de interacciones en un foro, a través de ARS en el aula’, Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TE&ET) número 11, pg. 66-75, Diciembre 2013. Red de Universidades Nacionales con Carrera en Informática –Universidad Nacional de La Plata (RedUNCI –UNLP) ISSN 1850-9959. Disponible en http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/nuevo/files/No11/TEYET11-art08.pdf

Antons, K. (1990). Práctica de la dinámica de grupos. Barcelona: Herder.

Arruga I Valeri, A. (1992). Introducción al test sociométrico. Barcelona: Herder.

Bernstein, B. (2000), Pedagogy, Symbolic Control, and Identity: Theory, Research, Critique, Rowman & Littlefield Publishers.

Bezanilla, J. M. (2011), Sociometría: Un Método de Investigación Psicosocial, PEI Editorial, México D.F México.

Bisquerra Alzina, R. (2008), Educación para la ciudadanía y convivencia, el enfoque de la Educación Emocional, Educación (Wolters Kluwer), Wolters Kluwer Educación.

Cabanas, J. (2004), La educación está enferma: informe pedagógico sobre la educación actual, Pedagogía (Nau Llibres), Nau Llibres.

Carballar Falcón, J.A. (2012), Social media: marketing personal y profesional, RC Libros.

Diestel, R. (2005), Graph Theory, Springer.

Dirección Provincial de Educación de Gestión Estatal (2002), ‘"Las miradas escolares.": un estudio exploratorio’. Consultado Julio de 2015. Disponible en http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/sistemaeducativo/educprimaria/areascurriculares/naturales/miradasescolares.pdf.

García Correa, A. Alumnos repetidores de E.G.B con sus compañeros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, n° 14, Mayo-Agosto 1992, pp. 205-221. Disponible en http://ww.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1281628001.pdf

Graells, P. (1995), Software educativo: guía de uso y metodología de diseño, Estel.

Granovetter, M. (1973), ‘The Strength of Weak Ties’, The American Journal of Sociology 78(6), 1360–1380. http://dx.doi.org/10.1086/225469

Hansen, D., Shneiderman, B. & Smith, M. (2010), Analyzing Social Media Networks with NodeXL: Insights from a Connected World, Elsevier Science.

Huici y otros (1985). Estructura y procesos de grupo, Madrid, UNED.

Kuz, A., Giandini, R. S., Nahuel, L. (2013), Integrando redes sociales y agentes de software en entornos educativos, in ‘XV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación’, Paraná, Entre Ríos, Argentina, pp. 1131–1135.

Kuz, A. Falco, M., Nahuel, L., Giandini, R.S. (2015) “Agent SocialMetric: Una Aplicación Práctica de Solución TIC como Soporte a la Enseñanza“, in Quinta Conferencia de Directores de Tecnología de Información, TICAL 2015. Gestión de las TICs para la Investigación y la Colaboración, 6 al 8 de julio de 2015. Centro de Conferencias Enjoy Viña del Mar, Viña del Mar, Chile.

Litwin, E. (2005) Tecnologías educativas en tiempos de Internet, Agenda educativa, Amorrortu.

Lozares, C. (2005) Bases socio-metodológicas para el análisis de redes sociales, ARS. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 10:9–35. http://dx.doi.org/10.5944/empiria.10.2005.1042

Moreno, J. L. (2005), Palabras de Jacob Levy Moreno. Vocabulario de citas del psicodrama, de la psicoterapia de grupo, del sociodrama y de la sociometría, Editora Agora.

Nooy, W. D., Mrvar, A. & Batagelj, V. (2011), Exploratory Social Network Analysis with Pajek, Structural Analysis in the Social Sciences, Cambridge University Press.

Organización de los Estados Americanos & Agencia Interamericana para la Cooperación y el Desarrollo (2003), ‘Estrategias pedagógicas para la retención escolar’, http://www.oei.es/quipu/proyecto_retencion_escolar_OEA.pdf.

Perret-Clemont, A.N. (1985): "La construcción de la inteligencia en la interacción social". In BERNE: La construcción de la inteligencia en la interacción social. Madrid, Visor

Rodríguez, M. E. U. (1998), Estrategias didáctico organizativas para mejorar los centros educativos, Colección educación hoy: Estudios, Narcea.

Scott, J. (2000), Social Network Analysis: A Handbook, Sage Publications.

Shaw, M.E. (1976) Groups Dynamics: the pshycology of Small Group Behavior. McGraw-Hill.

Yoneyama, S. & Rigby, K. (2006), ‘Bully/victim students & classroom climate’, Youth Studies Australia 25(3), 34.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg