The social climate in the classroom between repeaters and peers through Agent SocialMetric
Abstract
Keywords
References
Álvarez Ferrando, A., Kuz, A. & Falco, M. (2013), ‘Gephi: Análisis de interacciones en un foro, a través de ARS en el aula’, Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TE&ET) número 11, pg. 66-75, Diciembre 2013. Red de Universidades Nacionales con Carrera en Informática –Universidad Nacional de La Plata (RedUNCI –UNLP) ISSN 1850-9959. Disponible en http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/nuevo/files/No11/TEYET11-art08.pdf
Antons, K. (1990). Práctica de la dinámica de grupos. Barcelona: Herder.
Arruga I Valeri, A. (1992). Introducción al test sociométrico. Barcelona: Herder.
Bernstein, B. (2000), Pedagogy, Symbolic Control, and Identity: Theory, Research, Critique, Rowman & Littlefield Publishers.
Bezanilla, J. M. (2011), Sociometría: Un Método de Investigación Psicosocial, PEI Editorial, México D.F México.
Bisquerra Alzina, R. (2008), Educación para la ciudadanía y convivencia, el enfoque de la Educación Emocional, Educación (Wolters Kluwer), Wolters Kluwer Educación.
Cabanas, J. (2004), La educación está enferma: informe pedagógico sobre la educación actual, Pedagogía (Nau Llibres), Nau Llibres.
Carballar Falcón, J.A. (2012), Social media: marketing personal y profesional, RC Libros.
Diestel, R. (2005), Graph Theory, Springer.
Dirección Provincial de Educación de Gestión Estatal (2002), ‘"Las miradas escolares.": un estudio exploratorio’. Consultado Julio de 2015. Disponible en http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/sistemaeducativo/educprimaria/areascurriculares/naturales/miradasescolares.pdf.
García Correa, A. Alumnos repetidores de E.G.B con sus compañeros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, n° 14, Mayo-Agosto 1992, pp. 205-221. Disponible en http://ww.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1281628001.pdf
Graells, P. (1995), Software educativo: guía de uso y metodología de diseño, Estel.
Granovetter, M. (1973), ‘The Strength of Weak Ties’, The American Journal of Sociology 78(6), 1360–1380. http://dx.doi.org/10.1086/225469
Hansen, D., Shneiderman, B. & Smith, M. (2010), Analyzing Social Media Networks with NodeXL: Insights from a Connected World, Elsevier Science.
Huici y otros (1985). Estructura y procesos de grupo, Madrid, UNED.
Kuz, A., Giandini, R. S., Nahuel, L. (2013), Integrando redes sociales y agentes de software en entornos educativos, in ‘XV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación’, Paraná, Entre Ríos, Argentina, pp. 1131–1135.
Kuz, A. Falco, M., Nahuel, L., Giandini, R.S. (2015) “Agent SocialMetric: Una Aplicación Práctica de Solución TIC como Soporte a la Enseñanza“, in Quinta Conferencia de Directores de Tecnología de Información, TICAL 2015. Gestión de las TICs para la Investigación y la Colaboración, 6 al 8 de julio de 2015. Centro de Conferencias Enjoy Viña del Mar, Viña del Mar, Chile.
Litwin, E. (2005) Tecnologías educativas en tiempos de Internet, Agenda educativa, Amorrortu.
Lozares, C. (2005) Bases socio-metodológicas para el análisis de redes sociales, ARS. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 10:9–35. http://dx.doi.org/10.5944/empiria.10.2005.1042
Moreno, J. L. (2005), Palabras de Jacob Levy Moreno. Vocabulario de citas del psicodrama, de la psicoterapia de grupo, del sociodrama y de la sociometría, Editora Agora.
Nooy, W. D., Mrvar, A. & Batagelj, V. (2011), Exploratory Social Network Analysis with Pajek, Structural Analysis in the Social Sciences, Cambridge University Press.
Organización de los Estados Americanos & Agencia Interamericana para la Cooperación y el Desarrollo (2003), ‘Estrategias pedagógicas para la retención escolar’, http://www.oei.es/quipu/proyecto_retencion_escolar_OEA.pdf.
Perret-Clemont, A.N. (1985): "La construcción de la inteligencia en la interacción social". In BERNE: La construcción de la inteligencia en la interacción social. Madrid, Visor
Rodríguez, M. E. U. (1998), Estrategias didáctico organizativas para mejorar los centros educativos, Colección educación hoy: Estudios, Narcea.
Scott, J. (2000), Social Network Analysis: A Handbook, Sage Publications.
Shaw, M.E. (1976) Groups Dynamics: the pshycology of Small Group Behavior. McGraw-Hill.
Yoneyama, S. & Rigby, K. (2006), ‘Bully/victim students & classroom climate’, Youth Studies Australia 25(3), 34.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons
Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España
ISSN: 1989-3477 | Depósito Legal: V5051-2008
Indexed in:
Consortial Journals