DOI: https://doi.org/10.7203/attic.12.3544

Enriching the Reality: Augmented Reality with Students in Social Education


Abstract


This paper presents an experience of educational innovation conducted with first year students from the degree in Social Education in the framework of the subject called ICT in Social Education. The following is a detailed description of the work carried out as well as the main results we have obtained. We believe that these results highlight the need to deepen the importance of autonomous learning, work and tasks based learning, to understand students as individuals capable of undertaking complex tasks and achieve the development of high quality higher cognitive processes and in the context of Higher Education.

Keywords


Universidad; Realidad Aumentada; Aprendizaje autónomo; Aprendizaje basado en tareas

References


  1. Adell, J. & Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC (13-32). Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología.

  2. Barolomé, A. (2008). Vídeo Digital y Educación. Madrid: Síntesis.

  3. Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Rouèche, C.,Olabe, J.C. (2007) Realidad Aumentada en la Educación: una tecnología emergente. Recuperado de www.anobium.es/docs/gc_fichas/doc/6CFJNSalrt.pd

  4. Boekaerts, M. (1997). “Self-regulated learning: a new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students”. Learning and instruction (Tarrytown, NY), vol. 7, no. 2, p. 151–86.

  5. Castañeda, L. y Adell, J. (eds.). (2013). Entornos personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.

  6. De Pedro, J. (2011). Realidad Aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. En Actas del Congreso Iberoamericano Educación y Sociedad. Universidad La Serena (Chile). p. 300-307. ISBN: 978-84-8138-017-0

  7. Escudero, J.M. (2008) Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Red U. Revista de Docencia Universitaria, num monográfico 2 http://upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/article/viewFile/35/31

  8. Estebanell, M., Ferrés, J., Cornellà, P., y Codina, D. (2012). Realidad aumentada y códigos QR en educación. En Tendencias emergentes en educación con TIC (pp.277-320). Editorial espiral. Barcelona. ISBN 978-84-616-0448-7.

  9. Fernández, J.J. (2008): Más allá de Google. Barcelona: Zero Factory S.L.

  10. Fundación Telefónica (2011). Realidad Aumentada: una nueva lente para ver el mundo. Ariel y Fundación Telefónica.

  11. Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium

  12. Lee, K. (2012). "Augmented Reality in Education and Training". Techtrends: Linking Research & Practice To Improve Learning 56 (2).

  13. Méndez, P.J. (2012). Mundos Cambiantes: La Tecnología y la Educación 3.0. Revista complutense de educación. Vol 23, No 1. (pp. 11-22). Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/39099/37712

  14. Mitra S. y Rana V. (2001). Children and the Internet: experiments with minimally invasive education in India, The British Journal of Educational Technology Vol. 32, No. 2, pp. 221–232. [online] Available at: http://hole-in-the-wall.com/docs/paper02.pdf

  15. Ponte, M. (2011): La rebelión de los Lurkers, participation inequality. Blog de Manuel Ponte. Recuperado de http://manuelponte.com/2011/11/10/la-rebelion-de-los-lukers-participation-inequality/

  16. Preece, J., Nonnecke, B., & Andrews, D. (2004). The top 5 reasons for lurking: Improving community experiences for everyone. Computers in Human Behavior, 20(2), 201-223.

  17. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, October 2001, 9 (5). Lincoln: NCB University Press.

  18. Ramsden, P. (2003). Learning to Teach in Higher Education. Londres: RoutledgeFalmer.

  19. Reinoso, R. (2013). Módulo 1: Introducción a la realidad aumentada. [Presentación slideshare]. Escuela virtual de verano 2013 espiral (eve13). Recuperado de http://www.slideshare.net/tecnotic

  20. Sharples, M., McAndrew, P., Weller, M., Ferguson, R., FitzGerald, E., Hirst, T., & Gaved, M. (2013). “Innovating Pedagogy 2013: Open University Innovation Report 2”. The Open University. Milton Keynes: The Open University.

  21. White, D. & Le Cornu, A. (2011) Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement. First Monday, v. 16, n. 9. http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/3171/3049


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg