Cooperative Learning Through New Technologies: A Review
Abstract
Information Communication Technologies have brought a revolution in education, causing structural changes in the way we teach and how we learn. Currently, the existence of a wide variety of virtual teaching-learning environments enables teachers and students to interact synchronously or asynchronously using computers and mobile devices. This has led to the implementation of active teaching-learning methodologies with proven pedagogical effectiveness, such as cooperative learning, that encourage students to acquire skills and improve their academic performance. Despite the importance of the subject, almost no papers have analysed the state-of-the-art on educational experiences that promote cooperative learning using new technologies. In order to respond to this demand, this paper presents a comprehensive review of the related bibliography that include a large number of papers written in Spanish in which new technologies are used to implement cooperative learning activities in different subjects and educational levels. From the analysis of these papers, it can be concluded that there is a growing interest by teachers and researchers in implementing cooperative learning using virtual teaching-learning environments and computer applications, as well as social networks or MOOC. Further, these experiences receive positive feedback from teachers and students involved.
Keywords
References
Adell, J. y Castañeda, L. (2015). Las pedagogías escolares emergentes. Cuadernos de Pedagogía, 462, 21-25. Recuperado de: https://goo.gl/3LVY9P
Aguirre, P.C., Casco, J. y Laurencio, R.L. (2009). El Internet Relay Chat (IRC) como herramienta estratégica de innovación en la enseñanza abierta. El caso de la licenciatura en Comunicación, Universidad Veracruzana. Zona Próxima: Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, 10, 50-69. Recuperado de: http://goo.gl/6ds5vd.
Andreu, L., Sanz, M. y Serrat, E. (2009). Una propuesta de renovación metodológica en el marco del Espacio Europeo de Enseñanza Superior: los pequeños grupos de investigación cooperativos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(3), 111-126. Recuperado de: http://goo.gl/H6mGWE
Aramendi, P., Bujan, K., Garín, S.M. y Vega, A. (2014). Estudio de caso y aprendizaje cooperativo en la universidad. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 18(1), 413-429. Recuperado de: https://goo.gl/yZ79hU
Bartau, I., Azpillaga, B. y Joaristi, L.M. (2017). Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista de Investigación Educativa, 35(1), pp. 93-112. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.225141
Becerril, L. (2010). Orientaciones educativas sobre el uso de las TIC como apoyo al aprendizaje cooperativo en la educación escolar. Comunicación y Pedagogía: Nuevas Tecnologías y Recursos Didácticos, 241, 19-21.
Boix, G. y Armisen, S. (2008). Nuevo enfoque de la práctica educativa del Programa UNIGIS Girona. Algunas reflexiones sobre las claves del cambio. Educar, 41, 41-50. Recuperado de: http://ir.uv.es/lXBt0ip
Borràs, M.P., Sabater, M.V. y Socías, M.M. (2017). Cómo puede el aprendizaje cooperativo modificar la organización en la escuela. Aula de innovación educativa, 260, 55-59. Recuperado de: https://goo.gl/HBS2RM
Burgueño, J. (2010). Una chispa pedagógica. Padres y Maestros, 388, 47-52. DOI: pym.i368.y2016.008
Cabero-Almenara, J., Marín-Díaz, V. y Sampedro-Requena, B.E. (2017). Aportaciones desde la investigación para la utilización educativa de los MOOC. Revista Española de Pedagogía, 75(266), 7-27. DOI: https://doi.org/10.22550/REP75-1-2017-01
Cano, E.I., Chamizo, J., García, J., Jiménez, P., Martín, T., Bonilla, M.I., Martín, C. y De la Torre, C. (2010). Experiencia de coordinación docente con entornos virtuales en el Grado en Administración y Dirección de Empresas en la Facultad de Ciencias Sociales de Talavera de la Reina. Revista de Estudios Económicos y Empresariales, 22, 137-147. Recuperado de: http://goo.gl/dXcvQP
Casanova, M.O, Álvarez, I.M. y Gómez, I. (2009). Propuesta de indicadores para evaluar y promover el aprendizaje cooperativo en un debate virtual. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 28, 1-18. DOI: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2009.28.455
Castaño, C., Maíz, I. y Garay, U. (2015). Redes sociales y aprendizaje cooperativo en un MOOC. Revista Complutense de Educación, 26 (Núm. Especial), 119-139. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46328
Cebrián, M., Serrano, J. y Ruiz, M. (2014). Las eRúbricas en la evaluación cooperativa del aprendizaje en la Universidad. Comunicar, 43, 153-161. DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-15
Chamizo, R. y Fernández, M.J. (2013). Nuevos métodos de intervención en el aula y en el espacio virtual: glosario y juego de rol. Historia y Comunicación Social, 18, 753-764. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44363
Corral, M.J. y Cacheiro, M.L. (2016). Los recursos TIC y el ePortfolio como estrategia para la interacción didáctica en secundaria: estudio de caso. Revista de Humanidades, 28, 115-138. Recuperado de: https://goo.gl/6DqBLC
Danker, B. (2015). Using Flipped Classroom Approach to Explore Deep Learning in Large Classrooms. IAFOR Journal of Education, 3(1), 171-186. Recuperado de: https://goo.gl/p6pJPy
De Lucas, Y., Martín, C., Haza, A.I., Delgado, C. y Lucas, J.J. (2009). RefWorks: un puente hacia la investigación en la ruta del Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Revista Complutense de Ciencias Veterinarias, 3(1), 39-47. Recuperado de: http://goo.gl/JctEVR
Del Moral, M.E. y Villalustre. L. (2007). Ruralnet: Prácticas virtuales de aprendizaje colaborativo a través de webquest. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 29, 25-35. Recuperado de: http://goo.gl/ujLPwX
Del Pozo, M. y Horch, M. (2008). Estructuras de aprendizaje cooperativo. Cuadernos de Pedagogía, 376, 69-71. Recuperado de: http://goo.gl/6plMuc
Espinosa, I. (2014). El gato de Dalí.Escritura cooperativa con wiki. Foro de profesores de E/LE, 10, 72-82. Recuperado de: https://goo.gl/EQDnSA
Gallego, D. y Guerra, S. (2007). Las WebQuest y el aprendizaje cooperativo utilización en la docencia universitaria. Revista Complutense de Educación, 18(1), 77-94. Recuperado de: http://ir.uv.es/3R7azK7
García, A. (2008). "Edublogs" un enfoque globalizador de las competencias básicas en el currículo de lengua extranjera. Pulso: Revista de Educación, 31, 117-137. Recuperado de: http://goo.gl/9elwnF
García, C. (2009). Aprendizaje cooperativo: creación de una biblioteca digital. Todo Linux: La Revista Mensual para Entusiastas de GNU/LINUX, 105, 28-32. Recuperado de: http://goo.gl/m5POzN
García, A. y Suárez, C. (2011). Interacción virtual y aprendizaje cooperativo un estudio cualitativo. Revista de Educación, 354, 473-498. Recuperado de: http://goo.gl/0q7Hix
García-Aretio, L. (2015). ¿…Y antes de los MOOC? Revista Española de Educación Comparada, 26, 2015. 97-115. DOI: 10.5944/reec.26.2015. 14775
García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131.Recuperado de: https://goo.gl/sHw7w6
García-Valcárcel, A. y Tejedor, F.J. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XX1, 20 (2), 137-159. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa
Gómez, C., Palomares, R. y Pino, J. (2010). La utilización de herramientas colaborativas 2.0 en el ámbito de la documentación publicitaria. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 18, 1-8. Recuperado de: http://goo.gl/BgMT2e
Gómez, F. (2014). La innovación educativa en la universidad a través de las TIC. ¿Qué ven los alumnos con estas prácticas? RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 11(1), 49-60. Recuperado de: http://goo.gl/bVXw2u
Gómez-Luna, Fernando-Navas, Aponte-Mayor y Betancourt-Buitrago (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158-163. Recuperado de: https://goo.gl/awVQ8o
González, M.J. (2011). Innovación docente en trabajo social. El aula virtual como plataforma para el desarrollo del aprendizaje cooperativo y la investigación social. Revista de Servicios Sociales y Política Social, 96, 67-74. Recuperado de: https://goo.gl/z8cMUh
González, N. y Carrillo, G.A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo y la Flipped Classroom: una pareja ideal mediada por las TIC. Aularia, 5(2). 43-48. Recuperado de: https://goo.gl/W24tAV
González, N., García, R. y Ramírez, A. (2015). Aprendizaje cooperativo y tutoría entre iguales en entornos virtuales universitarios. Estudios Pedagógicos, XLI(1), 111-124. Recuperado de: http://goo.gl/sXnwnZ
González, M.A., Perdomo, K.V. y Smith, O.Y. (2017). Aplicación de las TIC en modelos educativos blended learning: Una revisión sistemática de literatura, Sophia, 13(1), 144-154. DOI: https://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.364
Gozálvez, V., García, R. y Traver, J.A. (2011). El aprendizaje cooperativo desde una perspectiva ética. Estudios sobre Educación, 21, 181-197. DOI/Recuperado de: http://goo.gl/uHvMHt
Guerra, S., Riaño, M.E. y González, N. (2008). La relación metodológica entre las webquest y el portafolio para la educación en valores. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 31, 179-186. Recuperado de: http://goo.gl/qeoXdJ
Guitert, M. y Pérez-Mateo, M. (2013). La colaboración en la red hacia una definición de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(1), 10-31. Recuperado de: http://goo.gl/8Y0hhi
Gutiérrez, P., Yuste, R., Cubo, S. y Lucero, M. (2011). Buenas prácticas en el desarrollo de trabajo colaborativo en materias TIC aplicadas a la educación. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(1), 179-194. Recuperado de: http://goo.gl/PKPjv5
Hernández, M.P. (2007). Aula de español, enfoque por tareas y TIC. Algunas reflexiones sobre las webquest en la enseñanza de ELE. MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 5, 1-19. Recuperado de: http://goo.gl/K2670Z
Hernando, A., Aguaded, J.I. y Tirado, R. (2011). Aprendizaje cooperativo «on-line» a través del Campus Andaluz. Análisis de las interacciones. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 29(1), 135-158. Recuperado de: http://goo.gl/4XS7KX
Herrero, I., García, C., González, E., Molina, L., Pérez, E. y Urdiales, C. (2013). Aprendizaje cooperativo en el ámbito de la Ingeniería una experiencia de iniciación al Trabajo en Grupo. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 11(Número Especial), 221-251. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5554
Jiménez, G. y Llitjós, A.M. y Puigcerver, M. (2007). Evaluación de entornos para el aprendizaje cooperativo telemático:Synergeia. Revista Iberoamericana de Educación, 42(1), 1-16. Recuperado de: http://goo.gl/6kmxB0
Jiménez, M.A. (2016). La Rambla Aumentada: Un proyecto digital de aprendizaje-servicio. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 58, 65-76. Recuperado de: https://goo.gl/52FpUH
Johnson, D.W, Johnson, R.T. y Holubec, E.J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós Ibérica.
Lara, S. y Repáraz, C. (2007). Eficacia de la WebQuest para el aprendizaje cooperativo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(13), 731-756. Recuperado de: http://goo.gl/CXHbd6
Leiva, J.J. y Almenta, E. (2013). La "digiculturalidad" o la interculturalidad a través de las TIC: Una tendencia emergente de e-learning humanizador. Etic@net: Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 13(1), 1-13. Recuperado de: https://goo.gl/OXAfBo
León, C., Camarillo, J., Ramos, M. y Sánchez, M.A. (2008). La enseñanza virtual en la Universidad de Sevilla. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 32, 7-20. Recuperado de: http://goo.gl/zA32cN
Leris, M. D. y Sein-Echaluce, M.L. (2009). Una experiencia de innovación docente en el ámbito universitario. Uso de las nuevas tecnologías. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 185, 93-110. Recuperado de: http://goo.gl/WyUQ2x
Llopis, C. (2011). Aprendizaje cooperativo. Crítica, 972, 37-41. Recuperado de: https://goo.gl/LA7wnq
López, R. y García, M.C. (2011). Libros virtuales y sus posibilidades educativas dentro de una escuela inclusiva. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 20, 1-11. Recuperado de: http://goo.gl/h3J9m1
López, D. y Álvarez, I. (2011). Promover la regulación del comportamiento en tareas de aprendizaje cooperativo en línea a través de la evaluación. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14(1), 161-183. Recuperado de: http://goo.gl/kYRck0
Lozano, A. (2011). La webquest como herramienta didáctica en el desarrollo de la competencia matemática en ciencias sociales. Clío: History and History Teaching, 37, 1-111. Recuperado de: http://goo.gl/hDD42D
Maraver, P., Hernando A. y Aguaded, J.I. (2012). Análisis de las interacciones en foros de discusión a través del Campus Andaluz Virtual, @tic revista d'innovació educativa, 9, 115-123. DOI: http://dx.doi.org/10.7203/attic.9.1965
Maraza, B. (2016). Hacia un aprendizaje personalizado en ambientes virtuales, Campus Virtuales, 5(1), 20-29. Recuperado de: https://goo.gl/nwu8Ra
Margelí, S. y Muria, S. (2008). Moodle, un entorno virtual colaborativo. Cuadernos de Pedagogía, 379, 60-61. Recuperado de: http://goo.gl/vpHyTG
Mateo, F. (2015). Producción científica en español en humanidades y ciencias sociales. Algunas propuestas desde Dialnet. El Profesional de la Información, 24(5), 509-515. Recuperado de: https://goo.gl/9NDcNy
Méndez, D. (2015). Estudio de las motivaciones de los estudiantes de secundaria de física y química y la influencia de las metodologías de enseñanza en su interés. Educación XX1, 18(2), 215-235. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.14016
Miguel, F.J. (2010). Una experiencia de comunidad de aprendizaje virtual. El uso de nuevas TIC en el desarrollo colaborativo de recursos WWW para una asignatura. Papers: Revista de Sociología, 95(4), 1175-1186. Recuperado de: http://goo.gl/rrlzF5
Molina, P., Valencia-Peris, A. y Gómez-Gonzalvo, F. (2016). Innovación docente en educación superior: Edublogs, evaluación formativa y aprendizaje colaborativo. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 20(2), 432-450. Recuperado de: https://goo.gl/KaP7z1
Mondéjar, J., Vargas, M. y Meseguer, M.L. (2007). Aprendizaje Cooperativo en Entornos Virtuales el Método Jigsaw en Asignaturas de Estadística. Documentos de Trabajo.Seminario Permanente de Ciencias Sociales, 3, 1-18. Recuperado de: http://goo.gl/i4RmZh
Monedero, C., Castro, A. y Luengo, J.T. (2017). Videotutoriales y códigos QR: recursos TIC en laboratorios de Ciencias de la Comunicación. Innoeduca: International Journal of Technology and Educational Innovation, 3(2), 137-145. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2017.v3i2.2046
Moreno-Crespo, P., López, F. y Cruz, M.R. (2014). Portafolio digital: un nuevo formato de aprendizaje. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 28, 83-94. Recuperado de: https://goo.gl/lmpOIA
Niculcar, C.A.E., Fernández, J., Gracia, A., García, A. y González Benítez, M. (2009). Metodología de diseño de proyectos de ingeniería química a partir del fomento del aprendizaje cooperativo. Afinidad: Revista de Química Teórica y Aplicada, 668(539), 7-14. Recuperado de: http://goo.gl/IatGLZ
Nuñez, T.F. (2011). Entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (EVEA): Formación profesional. Edutec-e, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 37, 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2011.37.389
Ortega, A. (2015). Valoración de actividades de aprendizaje cooperativo formal bilingüe en el ámbito universitario. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 4, 12-25. Recuperado de: http://goo.gl/smwPjp
Osicka, R.M., Fernández, M.L., Valenzuela. A.M., Buchhamer, E.E. y Giménez, M.C. (2013). Química analítica: aprendizaje a partir de WebQuest. Avances en Ciencias e Ingeniería, 4(1), 131-138. Recuperado de: https://goo.gl/sDfhCv
Palomares, D. y Chisvert, M.J. (2016). El aprendizaje cooperativo: una innovación metodológica en la formación del profesorado Cultura y Educación: Culture and Education, 28(2), 387-395
Pantoja, A. y Blanco, E. (2011). Aprendizaje cooperativo y heurístico en la red internacional e-Culturas. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(4), 39-52. Recuperado de: http://goo.gl/AcNS8N
Pegalajar, M.C. (2009). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en el aprendizaje de alumnos con discapacidad intelectual. Portularia: Revista de Trabajo Social, 9(Número Extraordinario), 47-51. Recuperado de: http://goo.gl/SpKaD9
Peña, K., Pérez, M. y Rondón. E. (2010). Redes sociales en Internet: reflexiones sobre sus posibilidades para el aprendizaje cooperativo y colaborativo. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 16, 173-205. Recuperado de: http://goo.gl/64vYlM
Pujolàs, P. (2008). El aprendizaje cooperativo como recurso y como contenido. Aula de Innovación Educativa, 170, 37-41. Recuperado de: https://goo.gl/pFa4sQ
Pulido, R., Martín-Seoane, G. y Lucas-Molina, B. (2013). Orígenes de los programas de mediación escolar: Distintos enfoques que influyen en esta práctica restaurativa. Anales de Psicología, 29(2), 385-392. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.132601
Rodríguez, J.C. y De Miguel, T.P. (2007). Titulaciones conjuntas en ambientes cooperativos de e-learning. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(2), 1-11. Recuperado de: http://goo.gl/0rCMlu
Rodríguez, L.M., Cebollada, J.L., Hueto, M.A. y Molledo, J. (2012). Aprendizaje cooperativo y TIC. Comunicación y Pedagogía: Nuevas Tecnologías y Recursos Didácticos, 261-262, 51-53. Recuperado de: https://goo.gl/eFsaSX
Ros, I. (2008). Moodle, la plataforma para la enseñanza y organización escolar. Ikastorratza, e-Revista de Didáctica, 2, 1-12. Recuperado de: http://goo.gl/oxs0t4
Roselli, N.D., Bruno, M. y Evangelista, L. (2004). El chateo y la interacción social directa en el aprendizaje cooperativo de díadas. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(3), 391-408. Recuperado de: http://goo.gl/1JsYqF
Ruda, A. (2013). Percepción de los estudiantes sobre el uso de wiki. Análisis de una experiencia de aprendizaje colaborativo en la Universitat de Girona. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(1), 76-100. Recuperado de: http://goo.gl/ny9cLS
Sáez, J.M. (2010). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje, valorando la incidencia real de las tecnologías en la práctica docente. Docencia e Investigación, 10, 183-204. Recuperado de: http://goo.gl/XOqxrv
Salmerón, H., Rodríguez, S. y Gutiérrez, C. (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Comunicar, 34(17), 163-171. Recuperado de: http://goo.gl/xYn5I5
Sánchez-Vera, M.M., González, V. y Prendes, M.P. (2017). Los MOOC y la evaluación del alumnado: revisión sistemática (2012-2016). @tic revista d’innovació educativa, 18, 65-73. DOI: http://doi.org/10.7203/attic.18.10013
Sánchez-Vera, M.M, Solano, I.M. y González, V. (2016). FLIPPED-TIC: Una experiencia de Flipped Classroom con alumnos de Magisterio. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 55-67. DOI: http://doi.org/10.17398/1695288X.15.3.69
Sánchez, M.L. (2014). Diseño y producción de cursos MOOC como estrategia de aprendizaje cooperativo en un ambiente de educación a distancia. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 28, 1-12. Recuperado de: http://goo.gl/zbPnOj
Santillán-Campos, F. (2013). El Aprendizaje Basado en Problemas como propuesta educativa para las disciplinas económicas y sociales apoyadas en el B-Learning Revista Iberoamericana de Educación, 40(2). Recuperado de: https://goo.gl/LDtq2N
Sarabia, C.M. (2016). Nuevas culturas educativas.Los MOOCs en las universidades españolas. Cultura y Educación, 28(1), 204-212.
Serrano, R., Muñoz, J.M. y López, I. (2012). Valoración por los estudiantes de la Licenciatura en Psicopedagogía de una experiencia innovadora basada en estrategias de aprendizaje colaborativo y el uso del Courselab. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(1), 437-458. Recuperado de: http://goo.gl/0kZOmR
Siliberti, A. (2011). Propuesta de un modelo de innovación docente aplicado a la enseñanza del italiano como lengua extranjera. Hekademos: Revista Educativa Digital, 8, 91-102. Recuperado de: https://goo.gl/4gJPJs
Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia, 53, artículo 10, 1-20. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/53/10
Suárez, C. (2010). Aprendizaje cooperativo e interacción asíncrona textual en contextos educativos virtuales. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 36, 53-67. Recuperado de: http://goo.gl/3Y51eh
Tirado, R., Aguaded, J.I., y Méndez J.M. (2009). Interacciones en grupos de aprendizaje on line. Revista Iberoamericana de Educación, 48(5), 1-17. Recuperado de: http://goo.gl/NBHr7y
Tirado, R., Hernando, A. y Aguaded, J.I. (2011). Aprendizaje cooperativo on-line a través de foros en un contexto universitario: un análisis del discurso y de las redes. Estudios sobre Educación, 20, 49-71. Recuperado de: http://goo.gl/PoJMC2
Trigueros, C., Rivera, E. y De la Torre, E. (2011). El Chat como estrategia para fomentar el aprendizaje cooperativo. Una investigación en el Prácticum de Magisterio. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 15(1), 195-210. Recuperado de: http://goo.gl/bvEkhr
Trujillo, J.M., Cáceres, M.P., Hinojo, F.J. y Aznar, I. (2011). Aprendizaje cooperativo en entornos virtuales. El proyecto Redes Educativas y Organizativas Interuniversitarias. Educar, 47(1), 95-119. Recuperado de: http://goo.gl/wmxBY2
Zanfrillo, A.I. y Díaz, M.D. (2015). En coordenadas de virtualidad: una experiencia interdisciplinaria entre instituciones de educación superior. FACES: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, 21(44), 69-86. Recuperado de: http://goo.gl/uxx7Oq
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons
Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España
ISSN: 1989-3477 | Depósito Legal: V5051-2008
Indexed in:
Consortial Journals