DOI: https://doi.org/10.7203/attic.18.10046

The social perspective of the main MOOC platforms through Facebook


Abstract



Keywords


MOOC courses; Facebook; social networks; MOOC platforms

References


Abuin, N. (2009). “Las redes sociales como herramienta educativa en el ámbito universitario” en Relada, 3(3), 199-205. http://polired.upm.es/index.php/relada/article/download/78/78

Alonso, M.H. & Muñoz de Luna, A.B. (2010). “Uso de las nuevas tecnologías en la docencia de Publicidad y Relaciones Públicas” en Sierra, J. & Sotelo, J. (Coords.), Métodos de innovación docente aplicados a los estudios de Ciencias de la Comunicación, Madrid: Fragua; 348-358.

Amusquivar, F., Archet, A., Segovia, A. y Venice, E. (2011). “El Facebook como herramienta de comunicación empleada por la Universidad de Palermo” en Creación y Producción en Diseño y Comunicación, 38, 41-46. http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=333&id_articulo=7316.

Atenas, J. (2015). “Modelo de democratización de los contenidos albergados en los MOOC” en RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 3-14, doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2031

Behrens, J. (2008) “About Facebook: change at the socialnetworking juggernaut creates new opportunities for law library outreach” in AALL spectrum, 12(6), 14-17. http://www.aallnet.org/products/pub_sp0804/pub_sp0804_Facebook.pdf

Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa, La Muralla, Madrid.

Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). “Social network sites: Definition, history, and scholarship” en Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210-230. http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x/asset/j.1083-6101.2007.00393.x.pdf?v=1&t=j0w4zo9d&s=3a25f232632abdc8e62256c593f219450c4af760

Caritá, E., Padovan, V. & Pereira, L. (2001). “Uso de redes sociais no proceso ensinoaprendizagem: avaliaçao de suas características”. http://www.abed.org.br/congresso2011/cd/61.pdf

Castells, M. (2009). Comunicación y Poder. Alianza Editorial, Madrid.

Castells, M. (2012). Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age, Polity Press, Cambridge

Cohen, L. y Manion, L. (1991). Métodos de investigación educativa, La Muralla, Madrid.

Del-Moral Pérez, M. y Guzmán-Duque, A. (2014). “CityVille: collaborative game play, communication and skill development in social networks” en Journal of New Approaches in Educational Research, 3(1), 11-19. doi: http://dx.doi.org/10.7821/naer.3.1.11-19

Espuny, C.; González, J. & al. (2011). “Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios” en Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(1), 171-185. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78017126008

Fernández, R., Hernández, C y Baptista, P. (2007). Fundamentos de metodología de la investigación, McGraw Hill, Madrid.

Flores, J.M. (2009). “Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales” en Comunicar, 33, 73-81. Doi: https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-007

Fonseca, L., Ramírez. N. y Vargas, M. (2014). “Facebook: una experiencia educativa” en Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 1(5). http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/205/292

Imbernón, F., Silva, P. & Guzmán, C. (2011). “Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial” en Comunicar, 36, 107-114, doi: https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-01

Kabilan, M. K., Ahmad, N., & Abidin, M. J. Z. (2010). “Facebook: An online environment for learning of English in institutions of higher education?” in The Internet and higher education, 13(4), 179-187, doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.07.003

Kirkpatrick, D. (2010). The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That Is Connecting the World. USA, Ausible Estudios.

Lin, H. (2017). “How political candidates' use of Facebook relates to the election outcomes” en International Journal of Market Research, 59(1), 77-96, doi: 10.2501/IJMR-2017-004

Llorens, F. y Capdeferro, N. (2011). “Posibilidades de la plataforma Facebook para el aprendizaje colaborativo en línea” en Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 8(2), 31-45. http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v8n2-llorens-capdeferro/v8n2-llorens-capde- ferro>

Marín, V. y Sampedro, B. (2016). “Web 2.0 for the invigoration and participation of families and communities” en Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 38-43. doi: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2016.1.137

Mateo, J. y Vidal, M.C: (2000). Mètodes d’investigació educativa. Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya.

Nedelea, A. M., Costea, M. (2016). “The Presence and Activity on Facebook of the Informative Travel Organizations in Romania”, en Brain-Broad Research In Artificial Intelligence And Neuroscience, 7(2), 41-48.

Nitschke, P., Donges, P. & Schade, H. (2016). Political organizations' use of websites and Facebook, in New Media & Society, 18(5), 744-764, doi: 10.1177/1461444814546451

Ortiz, G., Peñafiel, G., Paredes y Torres L. (2015). “Análisis del impacto del uso de Facebook como herramienta educativa en los cursos de educación continua de la Escuela de Calificación y Perfeccionamiento de la Armada del Ecuador” en Revista Tecnológica ESPOL – RTE, 28(5), 303-318.

Pegoraro, A., Scott, O. & Burch, L.M. (2017). “Strategic use of Facebook to build brand awareness: a case study of two national sport organizations” en International Journal of Public Administration in the Digital Age, 4(1), 69-87, doi: 10.4018/IJPADA.2017010105.

Rahman, Z. Suberamanian, K. & Zanuddin, H. B. (2016). “Effectiveness of Building Brand Image through Facebook Fanpages” in Journal of Advances in Information Technology, 7(3). doi: 10.12720/jait.7.3.171-176

Reilly, P. & Trevisan, F. (2016). “Researching protest on Facebook: developing an ethical stance for the study of Northern Irish flag protest pages” in Information Communication & Society, 19(3), 419-435, doi: 10.1080/1369118X.2015.1104373

Roblyer, M. D., McDaniel, M., Webb, M., Herman, J., & Witty, J. V. (2010). “Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites” in The Internet and higher education, 13(3), 134-140, doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.03.002

Selwyn, N. (2009). “Faceworking: exploring students' education‐related use of Facebook” in Learning, Media and Technology, 34(2), 157-174, doi: http://dx.doi.org/10.1080/17439880902923622

Shiu, H., Fong, J., & Lam, J. (2010, August). “Facebook–education with social networking websites for teaching and learning” in International Conference on Hybrid Learning, 59-70.Berlin Heidelberg, doi: 10.1007/978-3-642-14657-2_7

Shumski, D. (2013). MOOCs by the numbers: How do EdX, Coursera and Udacity stack up? in Education Dive. http://www.educationdive.com/news/moocs-by-the-numbers-how-do-edxcoursera-and-udacity-stack-up/161100/>

Solanas, O. y Carreras, G. (2011). “Nuevos medios publicitarios: la influencia del mundo digital en la planificación de medios” en Trípodos, 1(28), 63-81.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg