DOI: https://doi.org/10.7203/imago.11.15428

Variación en la imagen de la Prudencia: entre la tradición y la «nueva visualidad»


Resumen


ABSTRACT: Although Italian influences prevail in the visual tradition of Prudence, beginning in the 15th century a new iconographic type emerges as a result of a «new visuality» deriving from French art. This innovation has been considered «monstrous» and breaking with the preceding visual tradition. However, this new visual manifestation is a result of the continuation of philosophic theories about Prudence. What is more, Italian art offers a response to the «new visuality» with another new iconographic type of the Prudence.



KEYWORDS


Prudence; Iconography; Visual Culture; Italian Art; French Art; Early Modern Age.



RESUMEN: Aunque en la tradición visual de la Prudencia imperan las influencias italianas, a partir del siglo XV surge un nuevo tipo iconográfico fruto de la «nueva visualidad» procedente del arte francés. Dicha innovación ha sido considerada «monstruosa» y rompedora con la tradición visual precedente. Sin embargo, esta nueva manifestación visual es fruto de la continuación de las teorías filosóficas sobre la Prudencia. Además, el arte italiano ofrece una respuesta a la «nueva visualidad» con otro nuevo tipo iconográfico de la Prudencia.


Palabras clave


Prudencia; Iconografía; Cultura visual; Arte italiano; Arte francés; Edad Moderna.

Texto completo:

PDF

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


URL: http://ojs.uv.es/index.php/IMAGO

Administración: C/ Universitat, 2 · 46003 Valencia.

Sergi.Domenech@uv.es, M.Elvira.Mocholi@uv.es, mahiques@uv.es

ISSN digital: 2254-9633 / ISSN impresión: 2171-0147

 

INDEXACIÓN