The integration of theoretical and practical knowledge from the experience of Social Work practitioners in the training of students through active and participative methodologies
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español)References
Aguado, O. V., et al. (Eds.). (2005). Libro Blanco del título de Grado en Trabajo Social. Madrid: ANECA. Descargado de https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_trbjsocial_def.pdf/e9d5c130-5838-ba71-67a5-0b3725656cf2?t=1654601772085
AMM. (2013). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial (AMM) -Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos, y su aprobación en la 64ª asamblea de Fortaleza. Descargado de https://www.wma.net/es/policies-post/ declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas
-en-seres-humanos/
Beckett, C., y Horner, N. (2016). Essential Theory for Social Work Practice. London (U.K.): Sage.
Benito, A., Icarán, E. M., y Bonsón, F. (2005). Metodologías activas. En A. Cruz y A. Benito (Eds.), Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 21–64). Madrid (España): Narcea Ediciones.
Botija-Yagüe, Mª, M., y Navarro-Pérez, J. J. (2015). El proyecto de la investigación social como instrumento integrador de la praxis para los futuros/as trabajadores/as sociales. Cuadernos de Trabajo Social, 28(1), 49–60. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CUTS.2015.v28.n1.42444
Campos, A. A. (2014). Miradas feministas y/o de género al trabajo social un análisis.Portularia, XIV (1), 27–34. http://dx.doi.org/10.5218/prts.2014.0003
Campos, A. A. (2016). Primeras aproximaciones al uso de la metodología de la clase invertida en Trabajo Social. Hekademos: revista educativa digital, 21, 83–91. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6280727.pdf
Cha, T., Kuo, E., y Marsh, J. (2006). Useful Knowledge for Social Work Practice. Social Work and Society, 4(1), 111–121. Descargado de https://ejournals.bib.uni-wuppertal.de/index.php/sws/article/view/180/579
Congress, E. (2012). Debate actual sobre los paradigmas del Trabajo Social. En E. Sobremonte (Ed.), Dialnet Plus BuscarRevistasTesisCongresosAutores Español Epistemología, teoría y modelos de intervención en trabajo social reflexión sobre la construcción disciplinar en España (pp. 49–56). Deusto (España): Universidad de Deusto.
Corrigan, P., y Leonard, P. (1978). Social Work Practice under Capitalism. London: McMillan.
De-Miguel, M. (Ed.). (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Gijón (España): MEC / UNIOVI. Descargado de https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
Ferguson, I., Ioakimidis, V., y Lavlette, M. (2018). Global Social Work in a Political Context: Radical Perspectives. Bristol (U.K.): Bristol University Press & Policy Press.
FITS. (2018). Declaración Global de Principios Éticos y de Integridad Profesional del Trabajo Social. Descargado de https://www.cgtrabajosocial.es/principioseticos
Forte, J. (2014). An Introduction to Using Theory in Social Work Practice. New York (Estados Unidos): Routledge.
Gargallo, B., Morera, I. M., Iborra, S., Climent, M. J., Navalón, S., y García-Félix, V. E. (2014). Metodología centrada en el aprendizaje. Su impacto en las estrategias de aprendizaje y en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 259, 415–435. Descargado de http://hdl.handle.net/10251/62084
Graham, C., y Robison, R. (2007). Realizing the transformational potential of blended learning: Comparing cases of transforming blends and enhancing blends in higher education. En A. G. Picciano y C. Dziuban (Eds.), Blended Learning: Research Perspectives (pp. 83–110). Londres (Estados Unidos): Sloane-C.
Halverson, L. R., y Graham, C. (2019). Learner Engagement in Blended Learning Environments: A Conceptual Framework. Online Learning, 23(2), 145–178. https:// doi.org/10.24059/olj.v23i2.1481
Harms, L., y Connolly, M. (2019). Social Work. From Theory to Practice. Cambridge (U.K.): Cambridge University Press.
Healy, K. (2022). Social Work Theories in Context. Creating Frameworks for Practice. London (U.K.): Bloomsbury.
Hicks, S. (2016). Theory and Social Work: a Conceptual Review of the Literature.International Journal of Social Welfare, 25(4), 399–414. http://dx.doi.org/10.1111/ ijsw.12215
Hincapié, D., Ramos, A., y Chirino, V. (2018). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia de aprendizaje activo y su incidencia en el rendimiento académico y pensamiento crítico de estudiantes de Medicina de Segundo Semestre. Revista Complutense de Educación, 29(3), 35–52. https://doi.org/10.5209/RCED.53581
Howe, D. (1999). Dando sentido a la práctica. Una introducción a la teoría del trabajo social.Granada (España): Maristán.
Huber, G. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, 59–81. Descargado de https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:14edd70f-c97a-4361-8757-ef0c83ce5bea/re200804-pdf.pdf
Linardelli, F., y Pessolano, D. (2019). La producción de conocimiento en Trabajo Social, una lectura desde las epistemologías del sur y feministas. Prospectiva(28), 17–40. https:// doi.org/10.25100/prts.v0i28.6695
Lub, V. (2019). Theory, social work methods and participation. Journal of Social Work, 19(1), 3–19. https://doi.org/10.1177/1468017318757297
Macías-León, A. (2021). Las clases invertidas para la construcción social del conocimiento en el ámbito universitario. En L. D. de la Rosa y M. Millán-Franco (Eds.), Las metodologías activas y el uso de las TICS: Propuestas Didácticas (pp. 8–18). Madrid: Dykinson.
Mcgregor, C. (2019). A paradigm framework for social work theory for early 21st century practice. British Journal of Social Work, 51(8), 1–18. https://doi.org/10.1093/bjsw/ bcab144
Montaño, C. (2019). El trabajo social crítico. Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria, 5(2), 8–21. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo= 7174193&orden=0&info=link
Navarro-Pérez, J., Tarín-Cayuela, M., Carroll, A., y Capella, S. (2023). Involvement and affectivity in the professional practice of Social Work and Social Education. Research in Education and Learning Innovation Archives(31), 50–65. http://dx.doi.org/10.7203/ realia.31.27097
Oko, J. (2008). Understanding and Using Theory in Social Work. London (U.K.): Sage. Payne, M. (1995). Teorías contemporáneas del trabajo social. Barcelona: Paidós.
Payne, M., y Reith-Hall, E. (Eds.). (2021). The Routledge Handbook of Social Work. New York (Estados Unidos): Routledge.
Rossiter, M. C. M., y Torrecilla, A. (2015). El objeto de intervención del trabajo social y su construcción a lo largo de la historia. Documentos de trabajo social: Revista de trabajo y acción social,(56), 229–240. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/ 5612804.pdf
Rue, J. (2007). Enseñar en la Universidad. El EEES como reto para la Educación Superior. Madrid (España): Narcea.
Tarín-Cayuela, M. (2022). Las necesidades de formación de las educadoras y los educadores sociales en el ámbito de la infancia y la adolescencia vulnerable. Research in Education and Learning Innovation Archives(29). http://dx.doi.org/26.10.7203/realia.29.24008
Teater, B. (2020). An introduction to applying Social Work theories and methods. London (U.K.): Open University Press.
Teater, B., y Hannan, K. (2012). ¿Dónde está lo “social” en trabajo social? Un análisis del uso de la teoría en la intervención de trabajadoras/es sociales. Propuestas críticas en trabajo social, 1(1), 122–144.
Tejedor, F. J. (2001). La complejidad universitaria del rendimiento y la satisfacción. En L. M. Villar-Angulo (Ed.), La universidad, evaluación educativa e innovación curricular (pp. 3–40). Sevilla (España): ICE- Universidad de Sevilla.
Tobías, E. (2018). La aplicación del enfoque de género en Trabajo Social: debilidades y fortalezas. Ehquidad: la Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social(10), 141–154. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2018.0012
Wilson, K., Ruch, G., Lymbery, M., y Cooper, A. (2011). Social Work: An Introduction to Contemporary Practice. London (U.K.): Longman Publishing Group.
Refbacks
- There are currently no refbacks.