The digital portfolio as a learning tool in practice supervision during the COVID-19 pandemic
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español)References
Álvarez, A., y Moxley, D. (2004). The Student Portafolio in Social Work Education. Journal of Teaching in Social Work, 24(1-2), 87–103. https://doi.org/10.3390/ijerph182010904
Baeriswyl, C., Busset, F., y Jan, D. (2019). ePortafolio dans le processus de construction identitaire professionnel. En F. Lafleur, V. Grenon, y G. Samson (Eds.), Pratiques et innovations à l’ère du numérique en formation à distance: technologie, pédagogie et formation (pp. 53–76). Presses de l’Université du Québec.
Barras, H. (2020). Évaluer dans l’urgence: en repensant sa planification à l’aide des principes issus de la gestion de crise. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1, 17–24. Descargado de https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/ view/214/117
Cabero, J., López, E., y Jaén, A. (2013). Los portafolios educativos virtuales en las aulas universitarias. Instrumentos didácticos para la innovación docente y la calidad de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Enseñanza & Teaching. Revista interuniversitaria de didáctica, 31(1), 43–70. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4616075&orden=1&info=link
Ciesielkiewicz, M. (2019). The use of e-portafolios in higher education: From the students’ perspective. Issues in Educational Research, 29, 649–667. Descargado de https://www.iier.org.au/iier29/ciesielkiewicz.pdf
Cobos-Sanchiz, D., López-Meneses, E., y Llorent-Vaquero, M. (2016). Propuesta de Innovación Didáctica con Portafolios Electrónicos en Formato Blog: Un Caso de Estudio en una Universidad. Formación Universitaria, 9(6), 27–42. http://dx.doi.org/ 10.4067/S0718-50062016000600004
Cuesta, A., y González, V. (2020). El portafolio digital: una herramienta para el desarrollo de la competencia comunicativa, digital y reflexiva. En R. R. Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior (pp. 1171–1182). Barcelona: Octaedro. Descargado de http:// hdl.handle.net/10045/110289
Díaz-Jiménez, R. M., Caravaca-Sánchez, F., Martín-Cano, M. C., y Fuente-Robles, Y. M. D. L. (2020). Anxiety levels among social work students during the COVID-19 lockdown in Spain. Social Work in Health Care, 59(9-10), 681–693. https://doi.org/10.1080/00981389.2020.1859044
Domene-Martos, S., Rodríguez-Gallego, M., Caldevilla-Domínguez, D., y Barrientos-Báez, (2021). The Use of Digital Portafolio in Higher Education before and during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), 10904–10904. https://doi.org/10.3390/ijerph182010904
Edelhauser, E., y Lupu-Dima, L. (2021). One Year of Online Education in COVID-19 Age, a Challenge for the Romanian Education System. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 8129–8129. https://doi.org/10.3390/ijerph18158129
Elango, S., Jutti, R. C., y Lee, L. K. (2005). Portafolio as a learning tool: Students’ perspective. Annals Academy of Medicine Singapore, 34(8), 511–514.
González, L. M., Núñez, M. S., y Gómez, E. S. (2019). Las Competencias Docentes y el Portafolio Digital: Crear Espacios de Aprendizaje y Evaluación en la Formación Inicial del Profesorado. Un Estudio de Casos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 111–131. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.006
Heron, G., Lerpiniere, J., y Church, S. (2010). Portafolios and practice-based learning. The Journal of Practice Teaching and Learning, 10(1), 5–26. https://doi.org/10.1921/jpts.v10i1.235
Hurtado, M. R., Fernández, C. G., y Illera, J. R. (2013). Propuesta didáctica para el uso de portafolios digitales en educación superior. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43, 229–229. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.43.334
Ives, B. (2021). University students experience the COVID-19 induced shift to remote instruction. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00296-5
Josephsen, J. (2012). Electronic Portafolios for Distance Learning: A Case from a Nursing Clinical Course. International Journal of ePortafolio, 2(1), 15–27. Descargado de https:// www.theijep.com/pdf/IJEP51.pdf
Klampfer, A., y Köhler, T. (2015). Learners’ and teachers’ motivation toward using e- portafolios. An empirical investigation. International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning, 25(2), 189–189. Descargado de https://www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJCEELL.2015.069867
Kunnari, I., y Laurikainen, M. (Eds.). (2017). Collection of Engaging practices on ePortafolio Process.
López-Fernández, O., y Rodríguez-Illera, J. (2009). Investigating university students’ adaptation to a digital learner course portafolio. Computers & Education, 52(3), 608– 616. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.11.003
Marinho, P., Fernandes, P., y Pimentel, F. (2021). The digital portafolio as an assessment strategy for learning in higher education. Distance Education, 42(2), 253–267. https:// doi.org/10.1080/01587919.2021.1911628
Meneses, E. L., Vázquez-Cano, E., y Martínez, A. J. (2017). Los portafolios digitales grupales: un estudio diacrónico en la Universidad Pablo Olavide. Revista de Humanidades, 31, 123–123. https://doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19076
Moreno-Fernández, O., y Moreno-Crespo, P. (2017). El portafolio digital como herramienta didáctica: una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. Revista de Humanidades(30), 11–30. https://doi.org/10.5944/rdh.30.2017.18200
Morreale, C., Zile-Tamsen, C. V., Emerson, C. A., y Herzog, M. (2017). Thinking skills by design: Using a capstone ePortafolio to promote reflection, critical thinking, and curriculum integration. International Journal of ePortafolio, 7 (1), 13–28. Descargado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1142743.pdf
Nguyen, L., y Ikeda, M. (2015). The effects of ePortafolio-based learning model on student self-regulated learning. Active Learning in Higher Education, 16(3), 197–209. https:// doi.org/10.1177/1469787415589532
Ordóñez-Almeida, K. G., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., y Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Impacto del COVID-19 en Educación Superior: Universidad Católica de Cuenca. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 221–221. http://dx.doi.org/10.35381/ r.k.v5i1.781
Ortega, V. S., y Llach, M. (2016). Pedagogías disruptivas para la formación inicial de profesorado: usando Bolgs como e- portafolio. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20, 382–398. Descargado de https://recyt.fecyt.es/index.php/ profesorado/article/view/52112
Raby, C., Tremblay-Wragg, E., Viola, S., y Meunier, H. (2020). Portafolio numérique en contexte de pandémie. Perception des futurs enseignants à l’égard du portafolio numérique en formation initiale: propositions pour l’évaluation formative des compétences professionnelles en contexte de pandémie et d’enseignement à distance. International Journal of Technologies in Higher Education, 17 (3), 209–222. https:// doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n3-19
Schmidt-Hanbidge, A., McMillan, C., y Scholz, K. (2018). Engaging with ePortafolios: Teaching Social Work Competencies through a Program-wide Curriculum. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 9(3).
Sharifi, M., Soleimani, H., y Jafarigohar, M. (2017). E-portafolio evaluation and vocabulary learning: Moving from pedagogy to andragogy: E-portafolio evaluation and vocabulary learning. British Journal of Educational Technology: Journal of the Council for Educational Technology, 48(6), 1441–1450. https://doi.org/10.1111/bjet.12479
Shepherd, C. E., y Bolliger, D. U. (2014). Managing communication and professional development in online graduate programs with electronic portafolios. Online Journal of Distance Learning Administration, 17 (2), 72–80. Descargado de https://www.westga.edu/~distance/ojdla/summer172/shepherd_bolliger172.html
Sidell, N. (2003). The Course Portafolio. A Valuable Teaching Tool. Journal of Teaching in Social Work, 23(3-4), 91–106. https://doi.org/10.1300/J067v23n03_08
Thyer, B. (2003). A Student Portafolio Approach to Conducting Doctoral Social Work Comprehensive Examinations. Journal of Teaching In Social Work, 23(3-4), 117–126. https://doi.org/10.1300/J067v23n03_10
Torres-Ruiz, M., Robinson-Ector, K., Attinson, D., Trotter, J., Anise, A., y Clauser, S. (2018). A Portafolio Analysis of Culturally Tailored Trials to Address Health and Healthcare Disparities. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(9), 1859–1859. https://doi.org/10.3390/ijerph15091859
UNESCO (Ed.). (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. París.
Refbacks
- There are currently no refbacks.