The Knowledge and the Use of Educational Applications from University Students in Spain and the Czech Republic
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF EPUB XML HTMLReferences
Aguaded, I. (2014). From Infoxication to the Right to Communicate. Comunicar, 21(42), 07–08. https://dx.doi.org/10.3916/c42-2014-a1
Albaladejo-Ortega, S., & Sánchez-Martínez, J. (2019). El ecosistema mediático de la ficción contemporánea: relatos, universos y propiedades intelectuales a través de los transmedial worlds. Icono, 14(1), 15–38. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1241
Bizelli, J. L. (2017). Innovación y Educación en la sociedad digital. III Congreso internacional de Transformación Educativa (Vol. 1). Retrieved from https://tinyurl.com/y3x4eaoe
Buendía, L., Colás, M., & Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
Caldeiro-Pedreira, M. C. (2013). Desarrollo curricular de la competencia mediática en educación secundaria en la comunidad gallega. EDMETIC, 2(2), 8–36. https://dx.doi.org/10.21071/edmetic.v2i2.2868
Caldeiro-Pedreira, M. C., & Aguaded-Gómez, I. (2015). ”Estoy aprendiendo, no me molestes” la competencia mediática como forma de expresión crítica de nativos e inmigrantes digitales. REDES.com. Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, 12, 25–44. https://doi.org/10.15213/redes.n12.p25
Canavilha, J. (2011). El nuevo ecosistema mediático. Index.comunicación, 1(1), 13–24. Retrieved from http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/4
Carolina-Martí, M., Agostino, M. J. D., de Cabo, J. V., & Sanz-Valero, J. (2008). Alfabetización Digital: un peldaño hacia la sociedad de la información. Medicina y Seguridad del Trabajo, 54(210), 11–15. https://dx.doi.org/10.4321/s0465-546x2008000100003
Castañeda, L., & Selwyn, N. (2018). More than tools? Making sense of the ongoing digitizations of higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(22), 1–10. https://dx.doi.org/10.1186/s41239-018-0109-y
CRFP. (2019). Competencia digital II: APP´s en Google Suite for Education y nuevas herramientas de capacitación digital para el aula (Edición 1). Retrieved from http://centroformacionprofesorado.castillalamancha.es/comunidad/crfp/recurso/competencia-digital-ii-apps-en-google-suite-for/009489f3-2c53-4ad3-ab11-be8da31dbcb5
Ditrendia. (2017). Informe Mobile en España y en el mundo 2017. Retrieved from https://bit.ly/2ogkwQ1
Fernández-García, N., Blasco-Duatis, M., & Caldeiro-Pedreira, M. (2016). Communication and Education by Transmedia. Report on ICT skills in four secondary schools in Europe. Cuadernos Artesanos de Comunicación(108). Retrieved from http://www.cuadernosartesanos.org/2016/CAC-108-INGLES.pdf
García-García, A., & Rey-Barbáchano, R. (2012). Las apps en el aula del siglo XXI (No. 259-260). Retrieved from http://www.centrocp.com/las-apps-en-el-aula-del-siglo-xxi/
García-Ruiz, R., Ramírez-García, A., & Rodríguez-Rosell, M. M. (2014). Media Literacy Education for a New Prosumer Citizenship. Comunicar, 22(43), 15–23. https://dx.doi.org/10.3916/c43-2014-01
Gardner, H., & Davis, K. (2014). La generación APP. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Barcelona: Paidós.
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update. Boston: Allyn & Bacon.
Gozálvez, V. (2015). Ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid: Dyckinson. Granado-Palma, M. (2019). Educación y exclusión digital: los falsos nativos digitales. Revista de estudios socioeducativos : RESED(7), 27–41. https://dx.doi.org/10.25267/rev_estud_socioeducativos.2019.i7.02
Hernández-Serrano, M.-J., Renés-Arellano, P., Graham, G., & Greenhill, A. (2017). From Prosumer to Prodesigner: Participatory News Consumption. Comunicar, 25(50), 77–88. Retrieved from https://dx.doi.org/10.3916/c50-2017-07 10.3916/c50-2017-07
Ibañez-Etxeberría, A., Kortabitarte, A., Castro, P. D., & Gillate, I. (2019). Competencia digital mediante apps de temática patrimonial en el marco DigComp. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 13–27. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.356231
Illich, I., & Sanders, B. (1988). ABC. Alphabetization of the Popular Mind. London: Marion Boyars Publishers.
Informe del estado de las apps en España “The App Date”. (2011). Retrieved from https://www.amic.media/media/files/file_352_1289.pdf
INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Retrieved from https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
MECD. (2018). Dictamen 11/2018 al Proyecto de orden por la que se desarrolla el Marco de Competencia Digital Docente. Retrieved from https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:a23f155c-64f6-4e25-b0b7-22b80920fd92/Dictamen_11_2018.pdf
Noguera-Fructuoso, I. (2015). Cómo los millennials están cambiando el modo de aprender: estado del arte de la integración de las TIC en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. RIED, 18(1), 45–65. https://doi.org/10.5944/ried.18.1.13800
OECD, SFSO, & DeSeCo. (2001). Definition and Selection of Competencies: Theorethical and conceptual foundation (DeSeCo). Retrieved from http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/41529556.pdf
Ramírez-Mera, U. N., & Barragán-López, J. F. (2018). Autopercepción de estudiantes universitarios sobre el uso de tecnologías digitales para el aprendizaje. Apertura, 10(2), 94–109. http://dx.doi.org/10.18381/ap.vl0n2.1401
Replantear las capacidades en alfabetización en un mundo digital. (2017, 09 08). Retrieved from https://es.unesco.org/news/replantear-capacidades-alfabetizacion-mundo-digital
Rodrigo-Cano, D., Gómez, I. A., & García-Moro, F. J. (2019). Metodologías colaborativas en la Web 2.0. El reto educativo de la Universidad. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17, 229–229. https://dx.doi.org/10.4995/redu.2019.10829
Sánchez-Carrero, J., & Contreras-Pulido, P. (2012). De cara al prosumidor: producción y consumo empoderando a la ciudadanía 3.0. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 10(3), 62–84. https://dx.doi.org/10.7195/ri14.v10i3.210
Sánchez-López, I., Pérez-Rodríguez, A., & Fandos-Igado, M. (2019). Com-educational Platforms: Creativity and Community for Learning. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 214–214. https://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.7.437
Sancho-Gil, J. M. (2019). De la tecnología para aplicar a la tecnología para pensar: implicaciones para la docencia y la investigación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. RELATEC, 18(1), 9–24. http://orcid.org/0000-0002-2941-5619
UNESCO. (n.d.). Santiago. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Retrieved from https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago
Unionews. (2016, 08 25). La generación App. [Blog post]. Retrieved from https://bit.ly/2nUoFvw
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero-Gomez, S., & Van-Den-Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Sevilla: European Union. https://doi.org/10.2791/607218
Refbacks
- There are currently no refbacks.