DOI: https://doi.org/10.7203/attic.18.9927

The MOOCs as devices for production and reproduction of knowledge. A Critical Reading


Abstract



Keywords


MOOC; knowledge; education policy; critical pedagogy; open education; life long learning

References


Adorno, T. W. (1966). La educación después de Auschwitz. Recuperado: http://ddooss.org/articulos/textos/Theodor_W_Adorno.htm

Aguaded, I., Vázquez, E. y López, E. (2016). El impacto bibliométrico del movimiento MOOC en la Comunidad Científica Española. Educación XX1, 19 (2), 77-104. Doi: 10.5944/educXX1.13217

Apple, M. (1996). El conocimiento oficial. La educación democrática en una era conservadora. Barcelona: Paidós.

Aronowitz, S. (2000). The Knowledge Factory: Dismantling the Corporate University and Creating True Higher Learning. Boston: Beacon Press.

Ball, S. J. (1993). La gestión como tecnología moral. En Ball, S.J. (Coomp.). Foucault y la educación. Disciplinas y saber. Madrid: Morata.

-- (2012). Global Education Inc.: New Policy Networks and the Neo-Liberal Imaginary. London: Routledge.

Ball, S.J y Corbalán, F. (2013) Un nuevo escenario para la política y el negocio educativos. Cuadernos de Pedagogía, 435, 44-47.

Bok, D. (2010). Universidades a la venta. Valencia: Publicacions de la Universitat de València.

Bras Ruiz, I. (2016). Los MOOC en números, un análisis para comenzar la reflexión. Revista Digital Universitaria, 11(1), 2-16.

Burbules, N.C. (2012). El aprendizaje ubicuo y el futuro de la enseñanza. Encounters/Encuentros/Rencontres on Education, 13, 3-14.

Cabero, J. (2015). Visiones educativas sobre los MOOC. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 39-60.

Duart, J.M., Roig, R., Mengual, S. y Maseda, M.A. (2017). La calidad pedagógica de los MOOC a partir de la revisión sistemática de las publicaciones JCR y Scopus (2013-2015). Revista Española de Pedagogía, 75 (266), 29-46. DOI: 10.22550/REP75-1-2017-02

European Union (2013) Council Decision establishing the specific programme implementing Horizon 2020 - the Framework Programme for Research and Innovation (2014-2020). Brussels: Council of the European Union.

Fundación Orange (2016). e-España. La transformación digital del sector educación. Madrid: Fundación Orange

García Aretio, L. (2015a). ¿... y antes de los MOOC? Revista Española de Educación Comparada, 26, 97-115.

García Aretio, L. (2015b). MOOC ¿tsunami, revolución o moda pasajera? RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (1), 9-21.

Kumar, R. (2013). El capital a la ofensiva. Neoliberalismo y educación superior en India. En Fernández González, J. et al. (Coords.). De la nueva miseria. La universidad en crisis y la nueva rebelión estudiantil. Madrid: Akal.

Martín, M.A. (2014). La universidad-empresa en el capitalismo cognitivo. Con-ciencia social: anuario de didáctica de la geografía, la historia y las ciencias sociales, 18, 149-156.

ONTSI, (2016). Informe Anual del Sector de los Contenidos Digitales en España-2016. Madrid: Ministerio de Energía, Turismo y Agenda Digital. Recuperado: https://goo.gl/VOI4eC

Payà, A. y Álvarez, P. (2015) Història de l’Educació 2.0 i Història de l’e-Educació: les TIC i les xarxes socials al servei de la docència historicoeducativa. Educació i Història: Revista d’història de l’educació, 26, 41-64. DOI: 10.2436/20.3009.01.152

Payà, A. y Motilla, X. (2016) Web 2.0, social networks and the history of education in Spain: creating a scientific collaborative space (Histoedu.net). History of Education & Children’s Literature, XI (1), 249-263.

Pedreño, A. et al. (2013). La crisis del modelo acutal. Los MOOC y la búsqueda de un modelo de negocio. Revista Campus Virtuales, 2(2), 54-65.

Pernías, P. y Luján, S. (2013). Los MOOC: orígenes, historia y tipos. Comunicación y Pedagogía, 269-270, 41-48.

Rodríguez, M. (2015). El paisaje amenazante de la producción de conocimiento científico en la educación bajo el capitalismo cognitivo. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 82, 35-48.

Rohs, M. y Ganz, M (2015). MOOCs and the claim of education for all: a desillusion by empirical data. International Review of Research in Open and Distribuited Learning, 16 (6), 1-18.

San Martín, A. (2009). La escuela enredada. Formas de participación escolar en la sociedad de la información. Barcelona: Gedisa.

San Martín, A. y Peirats, J. (2014). Centros Educativos Inteligentes, luces y sombras sobre las políticas de transferencia tecnológica y las prácticas docentes. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(3), 64-79.

Turiñan, J.M. y Soto, J. (2003) El programa e-Europa y la educación electrónica: el desarrollo de la sociedad de la información como objetivo en la Unión Europea. Revista Electrónica Tecnología y Comunicación Educativas, 41, 34-56

Valverde, J. (2014). MOOCs: una visión crítica desde las Ciencias de la Educación. Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado, 18 (1), 93-111.

Zapata, M. (2013). MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: la individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Campus Virtuales, 2 (1), 20-38.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg