DOI: https://doi.org/10.7203/attic.17.8195

Foreign Exchange students and the control of the free-riding problem


Abstract


This study discusses a teaching experience that has been taking place at the School of Economics and Business at Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) since the academic year 2012-2013. We implement a self-evaluation mechanism: students working on group projects are required to deliver a joint declaration in which they asses their individual participation in the accomplishment of the joint task. The importance of this device is twofold. On the one hand, it reduces conflictivity among team members and, on the other hand, it delivers quantitative elements to the lecturer for grading the individual participation to the group report.  The results of our experience provide evidence that foreign students can be a valuable tool to control for the free-riding problem in homework projects performed by teamwork groups.


Keywords


Teamwork group, foreign exchange students, free-riding problem

References


Abelló, A. y X. Burgués, (2011) “Puntuación entre iguales para la evaluación del trabajo en equipo” ponencia realizada durante las XVII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, Sevilla, Junio, pp. 73-80. Disponible: http://www.essi.upc.edu/~aabello/publications/11.JENUI.pdf

Alcañiz Zanón, M.; H. Chuliá Soler; C. Riera Prunera y M. Santolino Prieto, (2015) “Evaluación formativa entre iguales: una experiencia de mejora competencial en estudiantes de Estadística” en @tic. revista d’innovació educativa. N.15 (Otoño: Julio-Diciembre), pp. 46-54.

Boud, D., (1991) Implementing students self-assessment. Campbelltown: Higher Education Research and Development Society of Australia Incorporated.

Bretones, A., (2008a) “Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación” en Revista de Educación. N. 347, pp. 181-202.

Bretones, A., (2008b) “La práctica de la autoevaluación y la evaluación por los compañeros” en Brown, Sally; y Angela Grasner (Eds), Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea, pp. 191-201.

Brown, A., y P. Knight, (1994) Assessing learners in higher education. London: Kogan Page.

Del Canto, P.; I. Gallego; J. M. López; J. Mora; A. Reyes; E. Rodríguez; K. Snajeevan; E. Santamaría y M. Valero, (2009) “Conflicto en el trabajo de grupo: dos casos representativos”, presentado en las XV Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, Barcelona, 8-10 de julio. Disponible en: http://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/7910/p136.pdf

Hansen, Z.; H. Owan, y J. Pan, (2006) “The Impact of Group Diversity on Performance and Knowledge Spillover- An Experiment in a College Classroom” en NBER Working paper. N. 12251, May.

Leach, L., (2012) “Optional self-assessment: some tensions and dilemmas” en Assessment & Evaluation in Higher Education. Vol. 37 (2), pp. 137-147. https://doi.org/10.1080/02602938.2010.515013

Lew, M. D. N; W.A. Alwais, y H. G. Schmidt, (2010) “Accuracy of students’ self-assessment and their beliefs about its utility”, en Assessment & Evaluation in Higher Education. Vol. 35 (2), pp. 135-156. https://doi.org/10.1080/02602930802687737

Pascual-Gómez, I.; E. M. Lorenzo-Llamas, y C. Monge-López, (2015) “Análisis de la validez en la evaluación entre iguales: un estudio en educación superior” en Revista ELectrónica de Investigación y Evaluación Educativa (RELIEVE). Vol. 21(1), art. ME4. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5168

Poy-Castro, R.; C. Mendaña-Cuervo, y B. González, (2015) “Diseño y evaluación de un juego serio para la formación de estudiantes universitarios en habilidades de trabajo en equipo” en Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información (RISTI). Nº E3, pp. 71-83.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gif