DOI: https://doi.org/10.7203/attic.15.6803

A Bibliographic Review About Pedagogical Uses of QR Codes


Abstract


ICT in the educational aspect has opened a range of educational possibilities. It is our job to analyze the proposals of educational innovation to ensure that substantial improvements are addressed and not a mere matter of fashion. We present a scientific review of the use of QR codes in education. The articles on the pedagogical use of QR codes in the classroom are scarce. Found several advantages of using QR codes in the classroom and make a proposal on the direction of future research should follow the development of the QR codes in their educational and pedagogical application in the education context.



Keywords


QR codes; literature review; distance learning; ICT; innovation

References


Bonifacio, V.D.B. (2012). QR-coded audio periodic table of the elements: A mobile-learning tool. Journal of Chemical Education, 89(4), 552-554. http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ed200541e. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Cantillo, C., Roura, M. y Sánchez Palacín, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educ@ción Digital Magacine, 147, 1-21. http://educoas.org/portal/la_educacion_digital/147/pdf/ART_UNNED_EN.pdf. Fecha de consulta, 14/05/2013.

Carbonell, J. (2002). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata. [2ª edición].

Çataloğlu, E. y Ateşkan, A. (2014). Use of QR codes in education with examples. Elementary Education Online, 13(1), 5-14. http://ilkogretim-online.org.tr/vol13say1/v13s1dy2.pdf (fecha de consulta, 05/09/2014)

Chaisatien, P. y Akahori, K. (2007). A pilot study on 3G mobile phone and two dimension barcode in classroom communication and support system. En J.M. Spector; D.G. Sampson; T. Okamoto; X. Kinshuk; S.A. Cerri; M. Ueno & A. Kashihara (Eds.). 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Proceedings (pp. 111-113). Niigata. http://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=4280965&tag=1. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Chen, N., Teng, D.C., Lee, C. y Kinshuk. (2011). Augmenting paper-based reading activity with direct access to digital materials and scaffolded questioning. Computers & Education, 57(2), 1705-1715. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131511000753. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Crompton, H., LaFrance, J. y Van't Hooft, M. (2012). QR codes 101. Learning & Leading with Technology, 39(8), 22-25. http://www.learningandleading-digital.com/learning_leading/20120607?pg=4#pg4. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Das, D., Sinha, P., Ghose, A. y Bhaumik, C. (2011). An interactive system using digital broadcasting and quick response code. 15th IEEE International Symposium on Consumer Electronics, ISCE 2011. Singapur. http://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=5973857. Fecha de consulta, 17/05/2013.

Dourda, K.; Bratitsis, T.; Griva, E. y Papadopoulou, P. (2014). Content and Language Integrated Learning through an online Game in Primary School: A case study. The Electronic Journal of e-Learning, 12 (3), 243-258.

Fernández-Balboa, J. M. (2001). La sociedad, la escuela y la educación física del futuro. En J. Devís (Coord.). La educación física, el deporte y la salud en el siglo XXI (pp. 25-45). Alicante: Marfil.

Fullan, M. (1982). The meaning of educational change. Nueva York: Teachers College Press.

Godzicki, L., Godzicki, N., Krofel, M. y Michaels, R. (2013). Increasing motivation and engagement in elementary and middle school students through technology-supported learning environments. Chicago, Illinois: Saint Xavier University. http://eric.ed.gov/?id=ED541343. Fecha de consulta, 14/05/2013.

Gómez-Gonzalvo, F., Mir, M. y Atienza, R. (2013). Circuitos culturales de orientación urbana. Una propuesta interdisciplinar para bachillerato. Revista internacional de deportes colectivos, 15, 250-263. http://www.asesdeco.com/images/pdfs/n15_revista%20asesdeco.pdf (Fecha de consulta, 17/05/2013)

Guardiola, E. (1991). El artículo de revisión: hacia un mayor rigor científico. Revisiones en salud pública, 2, 197-218.

Herrera, S. y Fennema, M. (2011). Tecnologías móviles aplicadas a la educación superior. Actas del XVII congreso argentino de ciencias de la computación, 620-630. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/18718. Fecha de consulta, 21/05/2013.

Holzinger, K., Lehner, M., Fassold, M. y Holzinger, A. (2011). Archaeological scavenger hunt on mobile devices: From e-education to e-business - A triple adaptive mobile application for supporting experts, tourists and children. Artículo presentado en el International Conference on e-Business. Sevilla. https://online.tugraz.at/tug_online/voe_main2.getVollText?pDocumentNr=202016&pCurrPk=57970. Fecha de consulta, 17/05/2013.

Huang, H., Wu, C. y Chen, N. (2012). The effectiveness of using procedural scaffoldings in a paper-plus-smartphone collaborative learning context. Computers & Education, 59(2), 250-259. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131512000310. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Lai, H.C., Chang, C.Y., Li, W.S., Fan, Y.L. y Wu, Y.T. (2013). The implementation of mobile learning in outdoor education: application of QR codes. British journal of education technology, 44 (2), 57-62. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8535.2012.01343.x/abstract. Fecha de consulta, 14/05/2013.

Lee, J., Lee, I. y Kwon, Y. (2011). Scan & learn! use of quick response codes & smartphones in a biology field study. American Biology Teacher, 73(8), 485-492. http://www.bioone.org/doi/abs/10.1525/abt.2011.73.8.11. Fecha de consulta, 21/05/2013.

Leone, S. y Leo, T. (2011). The synergy of paper-based and digital material for ubiquitous foreign language learners. Knowledge Management & E-Learning, 3 (3), 319-341. http://www.kmel-journal.org/ojs/index.php/online-publication/article/viewArticle/123. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Lynch, K., Barr, N. y Oprescu, F. (2012). Learning Paramedic Science Skills from a First Person Point of View. Electronic Journal of e-Learning, 10 (4), 396-406. http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ejel.org%2Fissue%2Fdownload.html%3FidArticle%3D219&ei=gv7cUv6uLvOY0QWGk4GQBw&usg=AFQjCNHFijlE2TwOEck_iNUUhUXuDX27MQ&bvm=bv.59568121,d.bGQ. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Ozcelik, E. y Acarturk, C. (2011). Reducing the spatial distance between printed and online information sources by means of mobile technology enhances learning: Using 2D barcodes. Computers & Education, 57(3), 2077-2085. http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2010749. Fecha de consulta, 08/05/2013.

Perales, V. y Adam, F. (2013). Integratiton of GIS (Geographic Information System) and locative tools in pedagogical and ludic practices for museums. Arte Individuo Y Sociedad, 25(1), 121-133. http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Frevistas.ucm.es%2Findex.php%2FARIS%2Farticle%2Fdownload%2F41168%2F39377&ei=Pf_cUp2jBMSb0QXz7ID4CQ&usg=AFQjCNHoUcGw2NDlnwL7kBeFQ78uNrWhjA&bvm=bv.59568121,d.bGQ. Fecha de consulta, 17/05/2013.

Pérez Gómez, A. I. (2006). Capítulo V. A favor de la escuela educativa en la sociedad de la información y la perplejidad. En J. Gimeno (Comp.). La reforma necesaria. Entre la política educativa y la política escolar (pp. 95-108). Madrid: Morata.

Redondo, E., Fonseca, D., Sánchez, A. y Navarro, I. (2014). Mobile learning en el ámbito de la arquitectura y la edificación. Análisis de casos de estudio. Aplicaciones para el aprendizaje móvil en educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 11(1), 152-174. doi http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i1.1844

Rodríguez Rojo, M. (2002). Capítulo I. El imperio de la globalización y la educación. En M. Martínez Rojo (Coord.). Didáctica general. Qué y cómo enseñar en la sociedad del conocimiento (pp.17-54). Madrid: Biblioteca Nueva.

Román, P. (2012). Diseño, elaboración y puesta en práctica de un observatorio virtual de códigos QR. @TIC, revista d’innovació educativa, 9. http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1947. Fecha de consulta, 21/05/2013.

Román, P. y Martín, A. (2014). Las redes sociales como herramientas para la adquisición de competencias en la universidad: los códigos QR a través de Facebook. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 11 (2), 27-42.

Román, P. y Méndez, J.M. (2014). Experiencia de innovación educativa con curso MOOC: los códigos QR aplicados a la enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(1), http://www.ugr.es/~recfpro/rev181ART7.pdf

Siredits, R., Yates, S., Rodríguez, A., Lee, T., Rimmer, C. y Roche, M. (2011). Embedding QR codes in tumor board presentations, enhancing educational content for oncology information management. Journal of registry management, 38(4), 209-211. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23270096. Fecha de consulta, 08/05/2013.

So, S. (2011). Beyond the simple codes: QR codes in education. Artículo presentado en el Annual Conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education - "Changing demands, changing directions". Australia. http://www.ascilite.org.au/conferences/hobart11/downloads/papers/So-concise.pdf. Fecha de consulta, 14/05/2013.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg