DOI: https://doi.org/10.7203/attic.15.6410

Interclass network: a collaborative project through digital technologies


Abstract


This work is focused on the advantages that information and communication technologies (ICT) offer for the creation of collaborative and interactive activities for the practice and development of a foreign language. Without ICT, both group work with native speakers and information searches about specific topics related to the language of study would be highly complex to accomplish.

In this article we present a didactic project, Interclass network, between two subjects with a focus on learning foreign languages for specific purposes that were taught at the same university campus. On the one hand, the intention of this project is to establish a closer link between higher education and the requirements of current society; on the other hand, this experience aims to encourage motivational teaching practices and an active participation of students, in a context where technology is integrated as a pedagogical element.

Keywords


collaborative learning; project learning; ICT; food technology

References


Andreu, María-Ángeles; Labrador, María-José (2014). Aprender con los demás y mejorar las competencias comunicativas a través del foro. Lenguaje y textos, número 40, pp.87-95.

Badia, Antoni; García, Consuelo (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos. En Antoni Badia (coord.), Enseñanza y aprendizaje con TIC en la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 3, n.° 2. UOC. http://www.uoc.edu/rusc/3/2/dt/esp/badia_garcia.pdf

Bruffee, Kenneth (1993). Collaborative learning: Higher education, interdependence, and the authority of knowledge. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.

Comisión europea (2012). Replantear la educación. Bruxelas/Estraburgo. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1233_es.htm

Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MEC – Grupo Anaya – Instituto Cervantes. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

Guerra Azócar, Macarena (2009). Aprendizaje cooperativo y colaborativo, dos metodologías útiles para desarrollar habilidades socioafectivas y cognitivas en la sociedad del conocimiento. Monografías.com. http://www.monografias.com/usuario/perfiles/macarena_guerra_azocar/monografias

Guitert, Montse; Giménez, Ferran (2011). El trabajo en equipo: desarrollo metodológico. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. http://actividades-colaborativas.wikispaces.com/file/view/Trabajo_cooperativo-desarrollo_metodologico.pdf

Instituto Cervantes (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español.C1, C2. Madrid: Biblioteca Nueva. Versión electrónica: http://www.cervantes.es/lengua_y_enseñanza/aprender_espanol/plan_curricular_instituto_cervantes.htm

Johnson, David; Johnson, Roger; Holubec, Edythe (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós.

Kilpatrick, William Heart (1918). The project method. Teachers College Record,19, pp.319-335.

Labrador, María-José (2007) La técnica expositiva: experiencias en la enseñanza de la lengua. Edetania. Estudios y propuestas socio-educativas, 34, pp.127-138.

Moreno Fernández, Francisco (dir.) (2012). Las competencias claves del profesorado de lenguas segundas y extranjeras. Madrid: Instituto Cervantes. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/competencias/default.htm

Olmo, Françoise; Labrador, María-José; Gómez, Brisa (2013). Uso de las herramientas colaborativas en la plataforma educativa PoliformaT. En Estrategias hacia el aprendizaje colaborativo. Universitat de Girona: DUGiDocs. http://hdl.handle.net/10256/8316

Organizaciones de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2008). Estándares de competencias TIC para docentes. http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Punie, Yves (2012). Preface. En A. Ferrari (2012), Digital Competence in Practice: an Analysis of Frameworks. Sevilla: European Commission / Joint Research Centre / Institute for Prospective Technological Studies, p.1. DOI: 10.2791/82116.

Zañartu Correa, Luz María (2003). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de Diálogo Interpersonal y en Red. Contexto Educativo. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías, 28, año V. http://contexto-educativo.com.ar/2003/4/nota-02.htm


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg