DOI: https://doi.org/10.7203/attic.15.4169

Formative Assessment in Higher Education: A Comparision Betweet Students of Two Music Education' Subjects at the Faculty of Education in Segovia


Abstract


Within the major changes that the European Higher Education Area (EHEA) has generated in universities, this article focuses on those that affect assessment systems. It presents two experiences of "good practices" of formative and shared assessment in the initial training of Early and Primary Education Teachers, implemented in two subjects linked to music education. The aim is to improve learning and teaching-learning processes specific of an evaluation system in line with the approach of the convergence process towards the EHEA. The used quantitative methodology was based on a questionnaire, whose obtained results show positive evaluations of university students when formative and shared assessment systems and cooperative learning methodologies are introduced at their initial training, in order to promote the acquisition and development of inherent teaching skills at their studies.

 


Keywords


European Higher Education Area, formative assessment, Primary Education, Early Education, music education

References


Benito, Ána y Agueda Cruz (2005). Nuevas claves para la Docencia Universitaria. Madrid: Narcea.

Brown, Sally y Angela Glasner, ed. (2003). Evaluar en la Universidad. Madrid: Narcea.

Biggs, John (2004). Calidad de aprendizaje universitario. Madrid: Narcea. Impreso.

Boud, David (1999). Avoiding the traps: seeking good practice in the use of self-assessment and reflection in professional courses. Social Work Education, 18, 2, pp.121 – 132. http://dx.doi.org/10.1080/02615479911220131

Boud, David y Nancy Falchikov (1989). Quantitative studies of self-assessment in higher education: a critical analysis of findings. Higher Education, 18, 5, pp. 529 – 549. http://dx.doi.org/10.1007/bf00138746

Bretones, Antonio (2006). La participación del alumnado en la evaluación de sus aprendizajes. Kikiriki, 65: 6-15.

Cacheiro González, Mª Luisa (2011). Diseño de webs educativas como estrategia de innovación docente del proceso de enseñanza-aprendizaje. Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Díaz, Vidal (2002). Técnicas de Análisis Multivariante para Investigación Social y Comercial. Madrid: Ra-Ma.

Díaz, Maravillas y Riaño, Elena (2007). Creatividad en educación musical. Santander.

Falchikov, Nancy y David Boud (1989). Student sel-assessment in higher Education: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 59, 4, pp. 395 – 430. http://dx.doi.org/10.3102/00346543059004395

Fraile, Antonio y Pablo Víctor Cornejo (2012). La evaluación formativa en la enseñanza universitaria: una experiencia de innovación educativa con estudiantes de Educación Física. REVALUE Revista de Evaluación Educativa, 1, 2. Fecha de consulta: 17.09.2014. http://revalue.mx/revista/index.php/revalue/issue/current.

Hamodi, Carolina (2014). La evaluación formativa y compartida en educación superior: un estudio de casos. Tesis doctoral inédita. Universidad de Valladolid.

Jarauta, Beatriz y Francisco Imbernón (Coords.) (2012). Pensando en el futuro de la educación. Una nueva escuela para el siglo XXII. Barcelona: Graó.

Lladó, Dora, Sánchez, Luis y Navarro, Marco (2013). Competencias profesionales y empleabilidad en el contexto de la flexibilidad laboral. Estados Unidos.

López Pastor, Víctor Manuel (coord.) (2009). La evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria. Madrid: Narcea. http://dx.doi.org/10.1080/14703297.2010.543768

López, Víctor Manuel (2012). Evaluación formativa y compartida en la Universidad: clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa. Psychology, Society, & Education 4. 1, pp. 117-130. Fecha de consulta: 27.08.2014.http://www.psye.org/articulos.php?id=86.

López Pastor, Víctor Manuel, Marta González, M. y José Juan Barba (2005). La participación del alumnado en la evaluación: la autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Tándem, 17, pp. 21 – 37.

López, Víctor Manuel, Cristina Vallés y Roberto Monjas (2009). La evaluación formativa en el proceso de convergencia hacia el Espacio Europeo de Educación Superior. Segovia: Escuela Universitaria de Magisterio de Segovia. Universidad de Valladolid.

López‐Pastor, Victor M.; Javier Castejón, Alvaro Sicilia‐Camacho, Vicente Navarro‐Adelantado, Graham Webb (2011). The process of creating a cross-university network for formative and shared assessment in Higher Education in Spain and its potential applications. Innovations in Education and Teaching Internacional, 48, 1: 79-90.

Medina, Antonio (2011). Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Orden Hoz de la, Arturo (1989). Investigación cuantitativa y medida en educación. Bordón. Revista de pedagogía, 41, 2.

Pérez, Ángel, José Antonio Julián Clemente, Víctor Manuel López Pastor (2009). Evaluación formativa y compartida en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Evaluación formativa y Compartida en Educación Superior. Madrid: Narcea, 19-43.

Segers, Mien y Filip Dochy (1996). The use of performance indicators for quality assurance in higher education .Studies in Educational Evaluation, 22, 2, pp. 115 – 139. http://dx.doi.org/10.1016/0191-491X(96)00007-7

Valle, Silvia (2000). La combinación de estrategias cuantitativas y cualitativas en la investigación educativa: Reflexiones a partir de tres estudios. Revista electrónica de investigación educativa, 3.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg