DOI: https://doi.org/10.7203/attic.13.3912

Looking at the Classroom as an Image


Abstract


This article proposes a methodology to approach the classroom through the concept of image as considered by Visual Studies. Therefore, all through the article I am bringing closer the concepts of image and classroom, in order to create links between them. If image is not a structure but a “structuring”, similarly, the classroom is a space for the continuous construction where every element and relationship count.


Keywords


classroom, image, visual culture

References


Acaso, María. Pedagogías invisibles. El espacio del aula como discurso. Madrid: Los libros de la catarata, 2012.

Bachelard, Gaston. El agua y los sueños (ensayo sobre la imaginación de la materia). Madrid: Fondo de Cultura económica, 1994.

Barthes, Roland. La aventura semiológica. Barcelona: Paidós, 2009.

Barthes, Roland. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Paidós, 2009.

Benjamin, Walter. La dialéctica en suspenso (fragmentos sobre la historia). Santiago de Chile: Universidad ARCIS, 2002.

Benjamin, Walter. Ensayos escogidos. Buenos Aires: Sur, 1967.

Bourriaud, Nicolas. Postproducción. La cultura como escenario. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2007.

Didi- Huberman, Georges. Lo que vemos lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial, 1997.

Didi- Huberman, Georges. Cuando las imágenes toman posición. Madrid: Antonio Machado Libros, 2008.

Didi- Huberman, Georges. Ante la imagen. (Pregunta formulada a los fine de una historia del arte). Murcia: Cendeac, 2010.

Didi- Huberman, Georges. Atlas ¿cómo llevar el mundo a cuestas? Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2011.

Ellworth, Elisabeth. Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Madrid: Akal, 2005.

Fernández-Polanco, Aurora. “Otro mundo es posible ¿qué puede el arte?” Estudios Visuales 4, 2007: 126-143. http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num4/Aurorafernandez-4-completo.pdf

Freedman, Kerry. Enseñar la cultura visual. Currículum, estética y la vida social del arte. Barcelona: Octaedro, 2006.

Guasch, Anna Mª. “Los estudios visuales, un estado de la cuestión”. Estudios Visuales 1, 2003: 8-16. http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num1/guasch.pdf

Madoz, Chema. Objetos 1990-1999. Madrid: Museo nacional centro de Arte Reina Sofía, 1999.

Madoz, Chema. Obras maestras. Madrid: La Fábrica, 2009.

Pardo, José Luis. “Carne de las máquinas”. Cuerpos a motor. Ed. J. Díaz Cuyás. Santiago de Compostela: Centro Galega de arte contemporánea, 1997.

Rosset, Clement. Lejos de mí. Estudio sobre la identidad. Barcelona: Marbot, 2007.

Salido, Pedro y Maeso, Francisco. “Didáctica de las enseñanzas artísticas impartidas en las Facultades de Educación y Tecnologías de la Información y la Comunicación: la webquest como estrategia metodológica construccionista”. Arte, individuo y sociedad, 26-1, 2013: 29-47 http://www.arteindividuoysociedad.es/articles/N26.1/SALIDO_MAESO.pdf

Sánchez-Ruiz, Joaquín; Chacón, Pedro; y Breda, Nacho “La lógica poética. Una fenomenología del pensamiento artístico”. Arte, individuo y sociedad, 23-1, 2011: 9-18. http://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS1111120009A/5717

DOI: 10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n1.1

Sartre, Jean Paul. Lo imaginario. (Psicología fenomenológica de la imaginación). Buenos Aires: Losada, 1976.

Soriano Nieves. “¿Qué significa mirar siendo contemporáneo?” Arte, Individuo y Sociedad, 22-1, 2010: 75-94. http://www.arteindividuoysociedad.es/articles/N22.1/Nieves_Soriano.pdf


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg