DOI: https://doi.org/10.7203/attic.13.3901

QR codes implementation and evaluation in teaching laboratories of Chemical Engineering


Abstract


Quick response codes (QR) are matrix bar codes widely used in business and marketing to embed web page links, among other things. Nowadays, plenty of electronic devices such as smartphones and tables include apps able to scan the QR codes. Then, the information can be viewed at any time, saved in the device, or shared. Some examples of its application in education can be found, but there are no examples focusing on Chemical Engineering. This work presents the implementation and evaluation of the QR codes in Chemical Engineering laboratory sessions linked to multimedia teaching resources (teaching videos and supplementary information).

 


Keywords


QR codes, Chemical Engineering, laboratory sessions, teaching videos

References


  • Bonifacio, Vasco D.B. (2012) QR-Coded audio periodic table of the elements: a mobile-learning tool. Journal of Chemical Education, 89, pp. 552-554.

  • http://pubs.acs.org/doi/ipdf/10.1021/ed200541e

  • DOI: 10.1021/ed200541e

  • Casanova, G. y Molina, J.M. (2013). Implementación de códigos QR en materiales docentes, En: Actas de las XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria, Alicante, pp. 933-945.

  • García, F., Portillo, J., Romo, J., Benito, M. (2007). Nativos Digitales y modelos de aprendizaje. En: Actas del IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Desarrollo de Contenidos Educativos reutilizables (SPDECE 2007). Bilbao.

  • Hannan, Andrew y Silver, Harold (2005). La innovación en la enseñanza superior: enseñanza, aprendizaje y culturas institucionales. Madrid: Narcea.

  • Huang, Hui-Wen; Wu, Chih-Wei; Chen, Nian-Shing (2012). The effectiveness of using procedural scaffoldings in a paper-plus-smartphone collaborative learning context. Computers & Education, 59, pp. 250-259.

  • http://ac.els-cdn.com/S0360131512000310/1-s2.0-S0360131512000310-main.pdf?_tid=b85dd61c-8518-11e4-9509-00000aab0f6b&acdnat=1418730374_81819948cc63439959a979b240613cfa

  • doi: 10.1016/j.compedu.2012.01.015

  • Lai, Hsin-Xhih; Chang, Chun-Yen; Li, Wen-Shiane; Fan, Yu-lin; Wu, Ying-Tien (2013). The implementation of mobile learning in outdoor education: application of QR codes, British Journal of Educational Technology, 44, 2, pp. E57-E62.

  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8535.2012.01343.x/pdf

  • doi: 10.1111/j.1467-8535.2012.01343.x

  • Luque, Javier (2012). Códigos QR. ACTA (Autores Científico-Técnicos y Académicos), 63, pp. 9-28.

  • http://www.acta.es/medios/articulos/comunicacion_e_informacion/063009.pdf

  • Lynch, Kathy; Barr, Nigel; Oprescu, Florin (2012). Learning paramedic science skills from a first person point of view: an initial investigation. En: Proceedings of the 7th International Conference on Elearning, pp. 284-293.

  • http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ986672.pdf

  • Marragem (2011). Using QR Codes in the Classroom. http://www.youtube.com/watch?v=hSA3YsBy_pU . Fecha de consulta, 06.10.2014.

  • Ministerio de Educación (2012). Informática móvil y realidad aumentada: uso de los códigos QR en educación. http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/ca/equipamiento-tecnologico/didactica-de-la-tecnologia/1072-informatica-movil-y-realidad-aumentada-uso-de-los-codigos-qr-en-educacion. Fecha de consulta, 06.10.2014

  • Núñez, Ana, Bernardo, Mercè, Guitart, Laura, Miravitlles, Paloma y Achcaoucaou, Fariza (2013). Implantación de recursos didácticos digitales en asignaturas de Organización de Empresas. @tic. revista d’innovació educativa, 10, pp. 85-91.

  • https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/download/1220/2175

  • doi: http://dx.doi.org/10.7203/attic.10.1220.

  • Prensky, Mark (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Cuadernos SEK 2.0. Ed. Distribuidora SEK, S.A.

  • http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20%28SEK%29.pdf

  • Roman, Pedro (2012). Diseño, elaboración y puesta en práctica de un observatorio virtual de códigos QR. @tic. revista d’innovació educativa, 9, pp. 96-107.

  • https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1947

  • doi: http://dx.doi.org/10.7203/attic.9.1947.

  • Schon, Daniel; Kopf, Stephan; Effelsberg, Wolfgang (2012). A lightweight mobile quiz application with support for multimedia content. En: Actas del International Conference on E-learning and E- technologies in education (ICEEE), pp. 134-139. http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=6333407

  • SFPIE (2014): Projectes d’Innovació. http://www.uv.es/uvweb/servei-formacio-permanent-innovacio-educativa/ca/innovacio/projectes-innovacio/projectes-innovacio-1285879014680.html . Fecha de consulta: 05.10.2014.

  • Siderits, R., Yates, S., Rodriguez, A., Lee, T., Rimmer, C., Roche, M. (2011). Embedding QR codes in tumor board presentations, enhancing educational content for oncology information management. Journal of registry management, 38, 4, pp. 209-211.

  • Torre, Saturnino de la (2009), La universidad que queremos, estrategias creativas en el aula universitaria. Revista Digital Universitaria, 10, 12, pp. 1-17. http://www.revista.unam.mx/vol.10/num12/art89/art89.pdf

  • Universidad de Oviedo (2012). La Universidad de Oviedo incorpora la realidad aumentada a su Edificio Histórico. http://www.uniovi.es/-/la-universidad-de-oviedo-incorpora-la-realidad-aumentada-a-su-edificio-historico. Fecha de consulta, 06.10.2014

  • Universidad de Sevilla (2012). Códigos QR en el catálogo fama clásico y en mi cuenta. http://bib.us.es/Soporte-news/news/bus_120619_codigos_qr-ides-idweb.html. Fecha de consulta, 06.10.2014.

  • Universidad de Standford (2012). QR codes pilot project in Jonsson Reading Room. http://lib.stanford.edu/sulair-news/qr-codes-pilot-project-jonssonssrc. Fecha de consulta, 06.10.204.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg