DOI: https://doi.org/10.7203/attic.13.3900

Chemical Engineering European Project Semester: an international proposal for teaching Chemical Engineering


Abstract


Spanish university students are aware of the need of introducing an international dimension in their curricula. A new alternative to the ERASMUS + program that can be named ‘internationalization at home’ has been created at the University of Cantabria. The Chemical Engineering degree offers the Chemical Engineering European Project Semester (CE-EPS) program. It consists of three subjects plus a team work that will end with the Final Project. All these activities will be developed in English. The program has been implanted for the first time during the academic year 2013-2014 with the participation of 8 Spanish students and 2 foreigners. All participants have successfully completed their studies.


Keywords


University education; Internationalization; Training in engineering

References


ABET Accreditation Board for Engineering and Technology (2011). Criteria for Accrediting Engineering Programs. Effective for Reviews During the 2012-2013 Accreditation Cycle. Disponible en: [Consulta: 20 Octubre 2014]

ANECA Agencia Nacional de Evaluación de la calidad y Acreditación (2005). Libro Blanco Título de Grado en Ingeniería Química. Disponible en: [Consulta: 20 Junio 2014]

Asociación Europea para la Educación Internacional (EAIE) (2014). Disponible en: [Consulta: 20 Octubre 2014]

Blanco, Ascensión coord. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Narcea S.A. de ediciones, Madrid.

Campos, L.C.; Tadeu, E.A.; Manrique, A.L. and van Hattum-Janssen, N. edits (2012). Project Approaches to Learning in Engineering Education: The Practice of Teamwork. Sense Publishers, Rotterdam. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-6091-958-9

Cano, Mª Elena (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado. Disponible en: [Consulta: 20 Junio 2014]

España (2007). Real decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 30 de octubre de 2007, núm. 260, pp 44037-44048. Disponible en: [Consulta: 20 Junio 2014]

España (2009). Orden CIN/351/2009, de 9 de febrero, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Ingeniero Técnico Industrial. Boletín Oficial del Estado, 20 de febrero de 2009, núm. 44, pp 18145-18149. Disponible en: [Consulta: 20 Junio 2014]

España (2014). Resolución de 5 de febrero de 2014, de la Universidad de Cantabria, por la que se publica el plan de estudios de Graduado en Ingeniería Química. Boletín oficial del Estado, 17 de febrero de 2014, núm. 41, pp 15480-15481. Disponible en: [Consulta: 20 Octubre 2014]

European Project Semester (2014). Disponible en: [Consulta: 20 Junio 2014]

Goñi, Jesús (2005). El espacio europeo de educación superior, un reto para la universidad. Competencias, tareas y evaluación, los ejes del currículum universitario. Editorial Octaedro, Barcelona.

Malheiro, Benedita; Silvia, Manuel; Ribeiro, Maria Cristina; Guedes, Pedro; Ferreira, Paulo (2013). The European Project Semester at ISEP Learning to Learn Engineering. Proceedings 1st International Conference of the Portuguese-Society-for-Engineering-Education (CISPEE), IEEE.

Organismo Autónomo Programas Educativos Europeos (OAPEE) (2014). Disponible en: < http://www.oapee.es/oapee/inicio/ErasmusPlus.html> [Consulta: 20 Octubre 2014]

Riesco, Manuel (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas 13, pp.79-105.

Salas, Manuel (2007). La elaboración del proyecto docente. Editorial UOC, Barcelona.

Segalàs, J.; Benson, P.; Esbrí, M.E. (2011). European Project Semester: 30 ECTS of PBL in sustainability with multicultural and multidisciplinary bachelor students groups. Proceedings International Conference on Engineering Education. ICEE2011: Engineering Sustainability for a Global Economy.

Segalàs, J.; Benson, P. and Esbrí, M.E. (2012). European Project Semester: A semester of project-based learning in sustainability with multi-cultural and multi-disciplinary bachelor of engineering student groups. Innovations 2012: World Innovations in Engineering Education and Research, ed. W. Aung, et al., iNEER, Potomac, MD, USA, pp.191-198.

Villa, Aurelio; Poblete, Manuel (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Ediciones Mensajero, S.A.U. Bilbao. Disponible en: < http://delegacion233.bligoo.com.mx/media/users/20/1002571/files/240726/Aprendizaje_Basado_en_Competencias.pdf> [Consulta: 20 Junio 2014]


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg