DOI: https://doi.org/10.7203/attic.13.3892

A new methodology of autonomous learning aplied to a Chemical Engineering practice through research- action techniques


Abstract


A group of teachers from the Department of Chemical and Environmental Engineering of the University of Seville has carried out a project based on an action-research methodology. The objective is to improve the results achieved in the teaching of the course: Chemical Engineering Laboratory. The project consisted in developing a new procedure for teaching the laboratory work that helps improving the learning process and experimental skills of the students. The new procedure developed included an exercise in which the student had to work independently to develop an experimental procedure. The results obtained with the new procedure were compared with the traditional method employed for teaching the subject. The comparison showed that although the students are not motivated to work autonomously and tend to adopt a passive role in their own learning process, the new method helped improve the laboratory set up and commissioning based on the applicability of the theoretical concepts.


Keywords


action research, Chemical Engineering Laboratory, self-learning, autonomous work

References


  • Bausela Herrera, Esperanza. “La docencia a través de la Investigación-Acción”. Revista Iberoamericana de Educación, (2004), ISSN: 1681-5653. Campoy Naranjo, Manolo; Villanueva Perales, Ángel; Muñoz Gil, Francisco; Lupión Cordero, Mónica; García López, Ángel “Aplicación de la investigación-acción en la asignatura experimental Laboratorio de procesos de Ingeniería Química”. Revista de Enseñanza Universitaria, 33, 2009: 4-9. Castells, María del Carmen; Arese, Alicia; Albizzati, Enrique; Rossetti, Germán “Propuesta para la enseñanza de la ingeniería: un espacio curricular creado desde la Investigación-Acción”. Formación Universitaria, 1(2), 2008: 9-16. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062008000200003 Cruz, A; Benito, A; Cáceres, I; Alba, E. “Hacia la convergencia europea: relato de una experiencia de innovación docente en la UEM”. Revista Iberoamericana de Educación, (2007) ISSN: 1681-5653. González de Haro, María Dolores; González Rodríguez, Angustias. “El Espacio Europeo de Educación Superior: una experiencia en la titulación de Enfermería de la Universidad de Huelva”. Revista Iberoamericana de Educación, (2009), ISSN: 1681-5653. Kember, David; Gow, Lyn “Action research as a form of staff development in higher education”. Higher Education, 23, 1992: 297-310. http://dx.doi.org/10.1007/BF00145018 Moreno, R; Martínez, R; Muñiz, J. “New guideline for developing multiple-choice items”. Methodology, 2, 2006: 65-72. Martínez Miguélez, Miguel. “La investigación-acción en el aula”. Agenda Académica, 7 (1), 2000: 27-39. Paredes-Labra, Joaquín. “Transformar la enseñanza universitaria con la formación mediante la creatividad. Una investigación-acción con apoyo de las TIC”. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM-IISUE/Universia, II (5), (2011), 2 de noviembre de 2014 <http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/58> Pérez Pueyo, Ángel; Tabernero Sánchez, Belén. “Evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria y el Espacio Europeo de Educación Superior: cuestiones clave para su puesta en práctica”. Revista de Educación, 347, 2008: 435-451. Rué, Joan. “El Aprendizaje Autónomo en Educación Superior”. España. Narcea, S.A. de Ediciones, (2006), ISBN: 978-84-277-1632-2 Sabri, Ergun (1952). Fluid flow through packed columns. Chemical Engineering Progress, 48, pp. 89-94. Vernengo, Ana; Ramallo, Milena. “Una propuesta de formación a la docencia universitaria”. Revista Iberoamericana de Educación, (2009), ISSN: 1681-5653.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg