DOI: https://doi.org/10.7203/attic.13.3881

Educational innovation to integrate safety into experimental subjects


Abstract


Education is one of the essential pillars to strengthen a genuine culture of prevention which then impact on the workplace. In Chemical Engineering, occupational health and safety training is absolutely necessary, because of the type of equipment and products handled. However, the integration of the prevention of risks in the new plans of study of Chemical Engineering is very variable and still inadequate so that graduates are able to develop their careers by applying the principles of risk prevention. Taking advantage of starting up of new grades, we intend to develop a strategy to improve the safety training of students of the Degree in Chemical Engineering (GIQ) of the Universitat Politècnica de Valencia (UPV). To this end, we requested a project of educational innovation, which was awarded for its execution in the academic year 2012-2013. In that project, we proposed to improve training in hygiene and safety of the students through the three courses of Experimentation in Chemical Engineering. To do this, innovation contemplated the incorporation of procedures and modes of action focused on the prevention of risks in the work developed in these experimental courses. After the implementation of the innovation, this work describes the activities carried out; and shows some results concerning the evaluation of the degree of learning of students throughout the three subjects. From the results and the reflections of the involved lecturers, we propose future lines of action to improve the learning in safety of students of GIQ.


Keywords


experimentation, Chemical Engineering, hygiene and safety, innovation

References


Fernández Sempere, Julio; Varó Galván, Pedro (2003). La docencia de seguridad e higiene industrial para ingenieros químicos en España. Ingeniería Química, 399, 112-122

Graells Sobré, M.; Pérez-Moya, M. 2007. Projecte PEEEQ _ Planificació estratégica de les assignatures d’Experimentació en Enginyeria Química de l’Escola Universitària d’Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona. 10è a la Qualitat en la Docència Universitària, Consell Social Universitat Poltècnica de Catalunya

Guàrdia, Joan; Peró, Maribel(2011). Estudio de las necesidades formativas en PRL, ante el nuevo marco docente y los cambios reglamentarios derivados del denominado proceso de Bolonia. 2011. Universidad de Barcelona-Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. Recuperado el 23.04.2012 de: http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Instituto/Noticias/Noticias_INSHT/2011/ficheros/EstudioNecesidadesFormativasPRL1.pdf

Guardiola Bartolomé, J.V.; Abellán Gallardo, E.; Belda Antolí, A.; Berlanga Flores, T.M.; Brocal Fernández, F.; Cañaveras Jiménez, J.C.; Gras García, L.. La seguridad y salud en las prácticas de laboratorio: detección de necesidades formativas e informativas. X Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria, Universidad de Alicante (2012). http://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2012/documentos/posters/245780.pdf

Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo (INSHT). 2011. Estrategia española de seguridad y salud en el trabajo 2007-2012. Recuperado el 24.04.2012 de: http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Instituto/Estrategia_Seguridad_Salud/Doc.Estrategia

Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo (INSHT). 2011. Plan Nacional de Formación en Prevención De Riesgos Laborales. Propuestas para el desarrollo de la Estrategia Española de Seguridad y Salud en el Trabajo 2007-2012 en materia de Formación en Prevención de Riesgos Laborales. Recuperado el 24.04.2012 de: http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Instituto/Noticias/Noticias_INSHT/2011/ficheros/PlanNacionalFormaciónPRL.pdf


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg