DOI: https://doi.org/10.7203/attic.12.3556

Teaching, evaluating, learning and researching in the universitary classroom in the subject Language for Teachers


Abstract


Many questions can be raised when dealing with the integration of technology-connected action in the context of presential education for languages (blended teaching/learning): from linguistic behaviour subject to oral and written interaction, to the creation of an appropriate athmosphere to foster dialogue, creativity, interpretation, text assessment and also enabling linguistic research in language as a system and its interlinguistic relations, etc. However, the purpose of this is contribute to the development and research of evaluation specifically based on EOA, learning oriented evaluation, and the use of virtual platforms.

Keywords


e-Evaluación, educación superior, plataformas virtuales, proyectos de innovación

References


Ambròs, A.; Ramos, J. M. y M. Rovira (2009). Abordemos las competencias. Las competencias básicas en el área de lengua. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona.

Brink, R. y Lautenbach, G. (2011). Electronic assessment in hihher education. Educational Studies, 37 (5), pp. 503-512. Recuperado 20 de marzo en http://dx.doi.org/10.1080/03055698.2010539733

Bretones, A. (2008). Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación. Revista de Educación 347, pp.181-202.

Carless, D.; Joughin, G. y Mok, M. (2006). Learning-oriented assessment: principles amd practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31 (4), pp. 395-398. Recuperado 20 de marzo en http://dx.doi.org/10.1080/02602930600679043

Chiva, I; Ramos, G.; Gómez, Mª B. y Alonso, A. (2013). La e-Evaluación del aprendizaje a través de la plataforma Aula Virtual de la Universitat de València. @tic. revista d’innovació educativa, 11, pp. 60-68. Recuperado 20 de marzo de 2014 en http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/viewFile/3051/3009

Gómez Devís, Mª B. y Llopis Rodrigo, F. (2011). La e-Evaluación orientada al proceso de aprendizaje. Una experiencia innovadora para el desarrollo de competencias en la materia Lengua para Maestros, en Núñez Delgado, Mª P. (coord.) La investigación en didáctica de la lengua y la literatura: situación actual y perspectivas de futuro, Madrid: SEDLL.

Guillén, R. (2005). La innovación educativa en la docencia universitaria mediante la investigación colaborativa y la interrelación de contenidos de Educación Física. Tesis doctoral. Recuperada 20 de marzo de 2014 en http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8289/trgc1de2.pdf?sequence=1

Ibarra Sáiz, Mª S. y Rodríguez Gómez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad, Revista REOP, 21 (2), pp. 443-461.

Ibarra Sáiz, Mª S.; Rodríguez Gómez, G. y Gómez Ruiz, M. A. (2012). La evaluación entre iguales: beneficios y estartegias para su práctica en la universidad. Revista de Educación, 359, pp. 206-231.

Marín García, J. A. (2009). Los alumnos y profesores como evaluadores. Aplicación a la calificación de presentaciones orales. Revista Española de Pedagogía, 247, pp. 78-98.

Mas, O. (2011). El profesor universitario sus competencias y formación. Revista de currículum y formación del profesorado, 15,3, pp. 195-211. Recuperado 20 de marzo en http://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.pdf

Monereo, C. (2009). La autenticidad de la evaluación, en Castelló, M. (coord.) La evaluación auténtica en enseñanza secundaria y universitaria. Madrid: Edebé.

Padilla, Mª T. y Gil, J. (2008). La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universitaria”. Revista Española de Pedagogía, 241, pp. 467-486.

Rodríguez Gómez, G. (Dir.) (2009). EvalHIDA: Evaluación de competencias con herramientas de interacción dialógica asincrónicas (foros, blogs y wikis). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.

Stödberg, U. (2012). A research review of e-assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37 (5), pp. 591-604. Recuperado 20 de marzo en http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2011.557496

Yuste, R.; Alonso, L. y Blázquez, F. (2012) La evaluación de aprendizajes en educación superior a través de aulas virtuales síncronas. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 39 (20) pp. 159-167.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg



The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg