DOI: https://doi.org/10.7203/attic.13.3547

Virtualized reality: An approach to literary education in digital enviroments


Abstract


In this paper we present an exploratory research on the ICT's perception and application of two secondary school teachers in their literature classrooms activities when using digital environments. First, we present a theoretical framework linking the technological approach in literary education research with the TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) model. Later on, once the methodological design of the research has been introduced, we present the analysis results focused around two main subjects: the alignment between teachers technological knowledge and learners private digital habits; and the existing link between teachers' technological knowledge and ICT's curricular implementation.

Keywords


Literary Education, TPACK, ICT's, Ethnographic Research

References


  • Almås, A. G. y Krumsvik, R. "Teaching in Technology-Rich Classrooms: is there a gap between teachers' intentions and

  • http://dx.doi.org/10.2304/rcie.2008.3.2.103

  • Beltrán Orenes, Pilar et al. "La adolescencia y la autonomía digital.", Comunicación y comportamiento en el ciberespacio: actitudes y riesgos de los adolescentes. Ed. Antonio García Jiménez. Barcelona: Icaria 2010. 13-38.

  • Blommaert, J.y Jie, D. Ethnographic fieldwork, A Beginner's Guide. Bristol: Multilingual Matters, 2010

  • Bringué Sala, X. y Sádaba Chalezquer, Ch. Menores y Redes Sociales. Madrid: Foro Generaciones Interactivas, 2011 http://www.generacionesinteractivas.org/upload/libros/Libro-Menores-y-Redes-Sociales_.pdf

  • Casals, Pilar et al. "El profesor de català d'infantil, Primaria i Secundària davant les TIC's". Mudejarico. 2001. Universitat Oberta de Catalunya. 20 Enero 2014 http://cv.uoc.es/~jmunozmi/tic_cat/index.htm

  • Cassany, Daniel. "Prácticas letradas contemporáneas: claves para su desarrollo". Leer.es, 2010. Ministerio de Educación, 11 Diciembre 2013 http://www.leer.es/wp-content/uploads/webcast/documentos/practicas_letradas/conferencia_DanielCassany.pdf

  • ---. "Después de Internet. Textos e hipertextos.",Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura,57,(2011): 12-22.

  • Cassany, D. y Ayala, G. "Nativos e inmigrantes digitales en la escuela" CEE Participación educativa, 9 (2008): 53-71

  • Cassany, D., Sala, J. y Hernàndez, C. "Escribir al margen de la ley: prácticas letradas vernáculas de adolescentes catalanes" 8º Congreso de Lingüística General, 2008. Universidad Autónoma de Madrid, 6 Octubre 2013 http://www.lllf.uam.es/clg8/actas/pdf/paperCLG21.pdf

  • Castaño Garrido, Carlos. "Educar con redes sociales y Web 2.0.", Innovación educativa y uso de las TIC. Ed. Jesús Salinas Ibañez. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía 2008. 67-82.

  • Cebrian, Manuel. "Nuevas competencias para la formación inicial y permanente del profesorado", Edutec. Revista electrónica de Tecnología educativa 6 (1997)

  • Chai, C.-S., Koh, J. H.-L., y Tsai, C.-C. "A Review of Technological Pedagogical Content Knowledge", Educational Technology & Society 16.2 (2013) 31–51.

  • Colomer, Teresa. Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México: FCE, 2005

  • Corbetta, Piergiorgio. Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill, 2003

  • Ertmer, P. y Ottenbreit-Leftwich, A. "Teacher Technology Change: How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture Intersect" Journal of Research on Technology in Education, 42.3 (2010): 255-284

  • http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551

  • Gaona Pisonero, C., Perez-Ugena Corominas, A. y Vizcaíno-Laorga, R. "Ciberpatologías e internet", Comunicación y comportamiento en el ciberespacio. Actitudes y riesgos adolescentes. Ed. Antonio García Jimémez. Barcelona: Icaria 2010. 127-152.

  • Groth, Randall et al. "A qualitative approach to assessing technological pedagogical content knowledge.", Contemporary Issues in Technology and Teacher Education 9.4 (2009): 392-411.

  • Harris, J. B. y Hoffer, M. J. "Technological Pedagogical Content Knowledge in Action: A Descriptive Study of Secondary Teachers' Curriculum-Based, Technology-Related Instructional Planning", Journal of Research on Technology in Education 43.3 (2011): 211–229

  • http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2011.10782570

  • Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, 2006

  • Jimoyiannis A. y Komis, V. "Examining teachers' beliefs about ICT in education: implications of a teacher preparation programme.", Teacher Development 11.2 (2008): 149-173

  • http://dx.doi.org/10.1080/13664530701414779

  • Koehler M.J.y Mishra P. "What happens when teachers design educational technology? The development of

  • http://dx.doi.org/10.2190/0EW7-01WB-BKHL-QDYV

  • Lara, Tíscar et al. La competencia digital en el área de Lengua. Barcelona: Octaedro, 2009

  • Litwin, E., Maggio, M.;y Lipsman M. Tecnologías en las Aulas. Las nuevas tecnologías en las prácticas de la enseñanza. Casos para el análisis. Madrid: Amorrortu editores, 2005

  • Lluch, Gemma. "Las nuevas lecturas deslocalizadas de la escuela", Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo. Ed. Gemma Lluch. Barcelona: Anthropos, 2010. 105-128.

  • Lomas, C.y Gracida, Y. "Textos e hipertextos.", Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 57 (2011): 5-11

  • Morduchowicz, Rosana. "Los jóvenes y las pantallas. Nuevas formas de sociabilidad.", Los jóvenes y las pantallas.

  • Nuevas formas de sociabilidad. Ed. Rosana Morduchowicz. Barcelona: Gedisa 2008. 9-24

  • Niess, Margaret L. "Investigating TPACK: knowledge growth in teaching with technology.", Journal Educational Computing Research 44.3 (2011): 299-317

  • http://dx.doi.org/10.2190/EC.44.3.c

  • Ottenbreit-Leftwich, Anne et al. "Teacher value beliefs associated with using technology: addressing professional and

  • http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.06.002

  • Salinas Ibañez, Jesus. "Innovación educativa y uso de las TIC"., Innovación educativa y uso de las TIC. Ed. Jesús Salinas Ibañez. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía 2008. 15-30.

  • Sánchez García, S., Lluch Crespo, G. y del Río Toledo, T. "La lectura en la web 2.0. Estudio de caso: los blogs en el Reto Delirium.", @tic. revista d'innovació educativa. 10 (2013) http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1783/1996 (DOI:10.7203/attic.10.1783)

  • Sanz Pinyol, Gloria. "Escriptura jove a la xarxa. Exploració de les pràctiques vernacles dels adolescents a Internet." Licencia de estudios. Generalitat de Catalunya. 2009

  • Silva-Díaz, M. C. Libros que ense-an a leer: álbumes metaficcionales y competencia literaria.Tesis doctoral. Facultat de Ciéncies de l'Educació. Universitat Autònoma de Barcelona.

  • Shulman Lee S. "Knowledge and teaching: foundations of the new reform." Harvard Educational Review 57 (1987): 1–22

  • Tarasiuk, Tracy J. "Combining Traditional and Contemporary Texts: Moving My English Class to the Computer Lab",

  • http://dx.doi.org/10.1598/JAAL.53.7.2

  • Tolsá, Jorge. Los menores y el mercado de las pantallas: una propuesta de conocimiento integrado. Madrid: Foro Generaciones Interactivas, 2012 http://www.generacionesinteractivas.org/upload/libros/Los%20menores%20y%20el%20mercado%20de%20las%20pantallas.pdf

  • Voogt, J. et al. "Technological pedagogical content knowledge – a review of the literature.", Journal of Computer Assisted

  • http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2012.00487.x

  • Walker, Andrea. "Using social networks and ICTs to enhance literature circles: a practical approach.", Diversity Challenge

  • Resilience: School Libraries in Action Proceedings of the 12th Biennial School Library Association of Queensland. 2010 http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED518556.pdf

  • Zayas, F. "Educación literaria y TIC", Aula de Innovación educativa 200 (2011): 32-34


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg