DOI: https://doi.org/10.7203/attic.12.3319

Telecollaboration between heterogeneous groups in the Foreign Language Classroom


Abstract


In the domain of foreign language teaching, a great many teachers develop their learners’ linguistic and communicative skills by means of ICT-based activities. Among them are online telecollaboration projects; such initiatives involve asynchronous and synchronous  exchanges between groups of students who belong to different geographically distant linguistic communities. Our objective has been to determine whether a synchronous telecollaboration project between heterogeneous groups of students, with varying profiles and foreign language levels, is feasible, and whether this contributes to the development of communicative, intercultural and technological skills.

Keywords


Teaching, Foreign Languages, Interactive Communication, Intercultural Communication, ICT

References


Belz, Julie (2002). Social dimensions of telecollaborative language study. Language Learning & Technology, 6 (1), pp. 60-81. http://llt.msu.edu/vol6num1/belz/default.html

Comisión Europea (2003). Comunicación de la comisión al consejo, al parlamento europeo, al comité económico y social y al comité de las regiones - Promover el aprendizaje de idiomas y la diversidad lingüística: Un Plan de acción 2004 - 2006. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52003DC0449:ES:NOT

Gisbert Cervera, Mercé (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Acción pedagógica, 11 (1), pp. 48-59. http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17053/1/art5_v11n1.pdf

Gros Salvat, Begoña (2004) La construcción del conocimiento en la red: límites y posibilidades. Teoría de la Educación, 5. Monográfico: "Aprendizaje y construcción del conocimiento en la red" http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_05/n5_art_gros.htm

Guth, Sarah; Helm Francesca; O'Dowd Robert (2012). University Language Classes Collaboration Online. A report on the Integration of Telecollaborative Networks in European universities. http://www.ucml.ac.uk/sites/default/files/pages/162/Telecollaboration_report_Final_0.pdf

Iglesias Casal, Isabel (2000). Construyendo la competencia intercultural: sobre creencias, conocimientos y destrezas. Portal Aulaintercultural.http://www.aulaintercultural.org/IMG/pdf/Isabel_Iglesias.pdf

Jauregi, Kristi; Gómez Molina, José Ramón; Canto, Silvia (2010). Interacción virtual a través de la videocomunicación y mundos virtuales: dos estudios piloto. MarcoELE Revista de Didáctica ELE, 11, pp. 1-17 http://marcoele.com/descargas/11/jauregi-gomez-canto_interaccion_virtual.pdf

O'Dowd, Robert (2013).Telecollaborative networks in university higher education: Overcoming barriers to integration, Internet and Higher Education (en prensa) http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.02.001

O'Dowd, Robert (2011). Online foreign language interaction: Moving from the periphery to the core of foreign language education? Language Teaching, 44, pp 368-380. http://dx.doi.org/10.1017/S0261444810000194

O’Dowd, Robert (2009). Los proyectos de telecolaboración en la enseñanza de lenguas”. En Mario Tomé (Ed.). La web 2.0 como recurso para la enseñanza del francés como lengua extranjera (pp. 219-230). Madrid: Publicaciones del Ministerio de Educación.

O'Dowd, Robert & Ritter, Markus. (2006). Understanding and Working with 'Failed Communication' in Telecollaborative exchanges. CALICO Journal, 23(3), pp. 623-642.

Plataforma Uni-Collaboration (2013). http://uni-collaboration.eu/

Proyecto INTENT (2011). http://www.intent-project.eu/

Tomé Díez, Mario (2008). Enseignement des langues et productions orales dans les projets de telecollaboration. Estudios humanísticos. Filología, 30, pp.307-327.

Tomé Díez, Mario (2009). Enseignement des langues, communication et compétences orales sur le web actuel. Çédille, revista de estudios franceses, 5 (2009), 347-370

UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Vinagre Laranjeira, Margarita (2010). El aprendizaje intercultural en entornos virtuales de colaboración. RESLA, 23, pp.297-317.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg