DOI: http://dx.doi.org/10.7203/attic.11.3053

Knowledge creation and management networks: agents and processes.


Abstract


The aim of this article is to define the functions and roles of the main agents and processes in a knowledge creation and management (KCM) network on a virtual platform. To this end, it draws on some of the most significant findings from the study “Agents and processes in knowledge management networks” (R&D). The research process entailed the implementation of 5 KCM networks on a virtual platform (Moodle). It also included a self-diagnostic questionnaire for 15 organisational development specialists and managers, 10 in-depth interviews with moderators and knowledge managers, two seminars with experts, a field journal and a literature review. The results highlight the functions and roles of the key agents: the institutional manager, the promoter of the network, the IT manager, the knowledge manager and the participant. They also point to the factors that facilitate the processes of planning, development and dissemination in online KCM. Finally, the article outlines various proposals to improve the efficiency of these agents and processes in online KCM for the benefit of professionals and organisations. 


Keywords


Knowledge management; networks; agents; processes

References


Al-Hawamdeh, Suliman (2003). Knowledge management. cultivating knowledge professionals. Oxford: Chandos Publishing

Artiles, Sara Margarita y Pumar, Maibelys (2013). Gestión del conocimiento: elementos para mejorar el proceso de identificación en las organizaciones. GEOCONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 1(2), 32-52.

Bauman, Zygmunt. Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores. Barcelona: Paidós, 2007.

Bernal, Antonio (2009). Cibermundo y educación. Bosquejo de un nuevo marco formativo en contextos postmodernos. Revista Interuniversitaria Teoría de la Educación, 21(1), 71-102.

Brooking, Annie (1997). El capital intelectual: el principal activo de las empresas del tercer milenio. Barcelona: Paidós.

Castells, Manuel (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza. Madrid: Alianza.

Castells, Manuel (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura. La sociedad red. México: Siglo XXI.

CEN (2004). European guide to good practice in knowledge management. Part 3. SME Implementation. Brussels: CEN.

CIEDO (2012). II Congreso Internacional EDO. Nuevas estrategias formativas para las organizaciones. En Gairín, J. (Ed.) Madrid: Wolters Kluwer.

Cobo, Cristóbal (2010). Cultura digital y nuevos perfiles profesionales: desafíos regionales. @tic revista d’innovació educativa, 5, 1-7. http://attic.uv.es/index.php/attic/article/view/187. Fecha de consulta, 11.09.2013.

Collison, Chris y Parcell, Geoff (2003). La Gestión del Conocimiento. Lecciones prácticas de una empresa líder. Barcelona: Paidós.

Comisón Europea (1995). Enseñar a aprender: hacia la sociedad del conocimiento. Bruselas: CECA-CE-CEEA.

Crespi, Albert y Cañabate, Antonio (2010). ¿Qué es la sociedad de la información? Barcelona: Cátedra Teléfonica-UPC.

Dalkir, Kimiz (2005). Knowledge management in theory and practice. Oxford: Elsevier.

Davenport, Thomas y Prusak, Laurence (2001). Conocimiento en Acción. Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Buenos Aires: Pearson Education.

De Arteche, Mónica R. (2011). Retos y alternativas de la gestión del conocimiento como propuesta para la colaboración en organizaciones inteligentes. Educar, 47(1), 121-138.

De Tema, Raúl (2004). La implantación de sistemas de gestión del conocimiento. En Gallego, Domingo y Ongallo, Carlos (Eds.). Conocimiento y Gestión. Madrid: Pearson Educación, 145-180.

Delors, Jacques (Coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: UNESCO – Santillana.

Dennis, Everette (Coord.) (1996) La sociedad de la información. Amenazas y oportunidades. Madrid: Ed. Complutense.

Domínguez, Guillermo (Coord.) (2001). Presentación y justificación. La sociedad del conocimiento y retos de las organizaciones educativas: la generación y gestión del conocimiento. Revista Complutense de Educación, 12(2).

Drucker, Peter (1993). La sociedad postcapitalista. Barcelona: Apóstrofe

Duch, Lluís (1998). La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona: Paidós.

Firestone, Joseph M. (2008). On doing knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 6, 13-22. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500160

Firestone, Joseph M. y McElroy, Mark W. (2003). Key issues in the New Knowledge Management. Burlington: Elsevier. doi: http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500160

Forero, Julián Darío (2013). Conocer y compartir: un camino para la gestión del conocimiento. Revista Universitas Científica, junio, 14-17.

Franch, Katia; Herrera, Katy; Losada, Antonio (2013). La gestión del conocimiento como herramienta de apoyo al proceso de decisiones. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 12(1), 115-156.

Frappaolo, Carl (2006). Knowledge Management. West Susex: Capstone Publishing – Wiley.

Fuentes, Marta y Muñoz, Jose Luis (2011). Motivación y satisfacción en la gestión del conocimiento en red. El trabajo colaborativo en red. En Gairín, J. (coord.), Barcelona: Editorial Davinci, 89-116.

Gairín, Joaquín y García, María José (2006). Las competencias del gestor del conocimiento en entornos virtuales formativos: un modelo para su construcción participativa. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5 (2), 31-53.

Gairín, Joaquín. (Coord.) (2011) El Trabajo colaborativo en red. Actores y procesos en la creación y gestión del conocimiento colectivo. Barcelona: Editorial Davinci.

Gairín, Joaquín; Rodríguez, David; Armengol, Carme (2010). Who exactly is the moderator? A consideration of online knowledge management network moderation in educational organisations. Computers & Education, 55 (1), 304-312. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.01.016

Gallego, Domingo y Ongallo, Carlos (2004). Conocimiento y gestión. La gestión del conocimiento para la mejora de las personas y las organizaciones. Madrid: Pearson Prentice Hall.

García del Dujo, Ángel (2009). Análisis del espacio en los entornos virtuales de formación. Revista Interuniversitaria Teoría de la Educación, 21(1), 103-128.

Gorelick, Carol; Milton, Nick y April, Kurt (2004). Performance through learning. knowledge management in practice, Burlington: Elsevier.

Hislop, Donald (2005). Knowledge management in organizations. A critical introduction. Oxford: Oxford University Press.

Krüger, Karsten (2006). El concepto de sociedad del conocimiento. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 683. http://www.ub.es/geocrit/b3w-683.htm. Fecha de consulta,11.09.2013.

Liebowitz, Jay (1999). Knowledge Management Handbook. Danvers. M. A., CRC Press.

Marcelo, Carlos y Perera, Víctor Hugo (2004). Aprender con otros en la red: el análisis de los foros de debate como espacio de comunicación asincrónica. Bordón, 56(3-4), 533-558.

Mella, Elia (2003). La educación en la sociedad del conocimiento y del riesgo. Revista Enfoques Educacionales, 5(1), 107-114.

Milton, Nick. Knowledge Management for teams and projects. Oxford: Chandoscop, 2005.

NN. UU. (2007). Gestión de los conocimientos en el sistema de las Naciones Unidas. Ginebra: Naciones Unidas.

Nonaka, Ikujiro y Takeuchi, Hirotaka (1999). La organización creadora de conocimiento. México: Oxford University Press.

North, Klaus (2001). Organización basada en Conocimiento. La Cuarta Dimensión. Taller sobre el estado del Capital Intelectual, del Foro del Conocimiento Intellectus. Madrid.

OCDE (2000). Knowledge management in the learning society. París: OCDE.

OCDE (2003). Measuring knowledge management in the business sector: first steps. París: OCDE.

Petrides, Lisa A. y Nguyen, Lilly. (2006). Knowledge management trends: challenges and opportunities for educational institutions. En Scott, Amy (Ed.). Knowledge Management and Higher Education. A critical analysis. Hersey: Idea Group Inc., 21-33.

Polanyi, Michael (1983). Personal knowledge: towards a post-critical philosophy, London: Routledge and Kegan Paul.

Polanyi, Michael (1967). The tacit dimension, London: Routledge and Kegan Paul.

Revuelta, Francisco Ignacio (2012). Los mecanismos de la socialización virtual. @tic revista d’innovació educativa, 9, 108-115. http://attic.uv.es/index.php/attic/article/view/1949. Fecha de consulta, 11.09.2013.

Rodríguez, David (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. Educar, 37, 25-39.

Rodríguez-Gómez, David (2009). La creación y gestión del conocimiento en las organizaciones educativas: barreras y facilitadores. Tesis doctoral. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Rodríguez-Gómez, David; Armengol, Carme; Fuentes, Marta; Muñoz, José Luís (2011). Roles y procesos en la creación y gestión del conocimiento. En Gairín, Joaquín (coord.). El trabajo colaborativo en red. Actores y procesos en la creación y gestión del conocimiento colectivo. Barcelona: Davinci, 161-177. Simone, Raffaele. La tercera fase. Madrid: Taurus, 2001.

Sveiby, Karl Erik (2000). Capital intelectual. La nueva riqueza de las empresas. Cómo medir y gestionar los activos intangibles para crear valor. Barcelona: Gestión - Máxima Laurent du MesnilEditeur.

Tissen, René; Andriessen, Daniel; Lekanne, Frank (2000). El Valor del Conocimiento para aumentar el rendimiento en las empresas. Madrid: Prentice Hall.

Tiwana, Amrit (2002). The knowledge management toolkit: orchestrating it, strategy, and knowledges platforms. Upper Sadder River, N. J.: Prentice Hall.

Valhondo, Domingo (2010). Gestión del conocimiento. Del mito a la realidad. Madrid: Díaz de Santos.

Wiig, Karl M. (2004) People – focused knowledge management. how effective decision making leads to corporate success. Oxford: ElsevierButterworth – Heinemann.

Yun, Gangcheol (2011). Knowledge-mapping model for construction project organizations. Journal of Knowledge Management, 15, 3, 528-548. doi: http://dx.doi.org/10.1108/13673271111137475.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gif