DOI: https://doi.org/10.7203/attic.11.3051

E-learning assessment using the Aula Virtual platform at the University of Valencia.


Abstract


This paper presents and analyzes innovation experienced in different subjects at the University of Valencia around the concept of e-assessment and its implementation using the Aula Virtual training platform. The most important theoretical aspects of the emerging e-learning oriented e-assessment movement are presented, together with the evaluation procedures established in order to experience the change in different university degrees and student groups at the University of Valencia. The presented research, Eval-Aula, is part of the Education Innovation Projects implemented at the University of Valencia during the academic years 2011-12 and 2012-13. A research team of eight teachers from different departments and six different degrees participated in this innovation. The results and proposed conclusions enable an analysis of positive changes related to students’ acquisition of learning skills and improved assessment procedures developed by university teachers from a specific virtual teaching-learning environment.


Keywords


e-assessment; higher education; virtual platforms, learning; innovation; teacher collaboration

References


Álvarez Rojo, Víctor B., García Jiménez, Eduardo, Gil Flores, Javier y Romero Rodríguez, Soledad (2004). La Enseñanza Universitaria. Planificación y desarrollo de la docencia. Madrid: EOS Universitaria.

Bretones, Antonio (2008). Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación. Revista de Educación 347, pp. 181-202.

Brink, Roelien y Lautenbach, Geoffrey (2011). Electronic assessment in higher education. Educational Studies, 37(5), pp. 503-512. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/03055698.2010.539733

Carless, David, Joughin, Gordon Rowland y Mok, Magdalena Mo Ching (2006). Learning-oriented assessment: principles and practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), pp. 395-398. http://dx.doi.org/10.1080/02602930600679043

Chiva Inmaculada; Ramos Genoveva; Alonso-Arroyo Adolfo; Catalá Montse; Gómez Mª. Begoña; Simó Sandra; Velló Mª. Angeles (2012). Una experiencia de colaboración docente interdisciplinar e interfacultativa para la mejora de la docencia universitaria. En I Congreso Internacional Virtual Innovagogia 2012. Congreso Virtual sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Sevilla: AFOE-Asociación para la Formación el Ocio y el Empleo, pp. 764-772.

Chiva, Inmaculada, Ramos, Genoveva, and Moral, Ana María (2013). Una experiencia de e-evaluación a través de la plataforma de aula virtual de la Universitat de València. En XVI Congreso Nacional / II Internacional Modelos de Investigación Educativa. Alicante: AIDIPE.

Dermo, John (2009). e-Assessment and the student learning experience: a survey of student perceptions of e-assessment. British Journal of Educational Technology, 40(2), pp. 203-214. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00915.x

Fallows, Stephen y Chandramohan, Balasubramanyan (2001). Multiple aproaches to assessment: reflections on use of tutor, peer and selfassessment. Teaching in Higher Education, 6(2), pp. 229-246. http://dx.doi.org/10.1080/13562510120045212

Ibarra Sáiz, María Soledad (coord.) (2007). Proyecto SISTEVAL: Recursos para el establecimiento de un sistema de evaluación del aprendizaje universitario basado en criterios, normas y procedimientos públicos y coherentes. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de

Cádiz. http://minerva.uca.es/publicaciones/asp/docs/obrasDigitalizadas/sisteval.pdf Fecha de consulta, 02.12.2013

Ibarra Sáiz, María Soledad (dir.) (2008). EvalCOMIX: Evaluación de competencias en un contexto de aprendizaje mixto. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz. http://minerva.uca.es/publicaciones/asp/docs/obrasDigitalizadas/evalcomix.pdf Fecha de consulta, 23.11.2013.

Ibarra Sáiz, María Soledad y Rodríguez Gómez, Gregorio (2010a). Aproximación al discurso dominante sobre la evaluación del aprendizaje en la universidad. Revista de Educación, 351, pp. 385-407.

Ibarra Sáiz, María Soledad y Rodríguez Gómez, Gregorio (2010b). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista REOP, 21(2), pp. 443-461.

Ibarra Sáiz, María Soledad, Rodríguez Gómez, Gregorio y Gómez Ruiz, Miguel Ángel (2012). La evaluación entre iguales: beneficios y estrategias para su práctica en la universidad. Revista de Educación, 359, pp. 206-231.

Marín García, Juan A (2009). Los alumnos y los profesores como evaluadores. Aplicación a la calificación de presentaciones orales. Revista Española de Pedagogía, 247, pp. 78-98.

Monereo, Carles. La autenticidad de la evaluación. Madrid: Edebé, 2009.

Padilla, María Teresa y Gil, Javier (2008). La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universitaria. Revista Española de Pedagogía, 241, 467-486.

Rodríguez Espinar, Sebastián (2003). Nuevos retos y enfoques en la formación del profesorado universitario. Revista de Educación, 331, pp. 67-99.

Rodríguez Gómez, Gregorio (Dir.) (2009). EvalHIDA: Evaluación de Competencias con Herramientas de Interacción Dialógica Asincrónicas (foros, blogs y wikis). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.

Rodríguez Gómez, Gregorio, Ibarra Sáiz, María Soledad y Gómez Ruiz, Miguel Ángel (2011). e-Autoevaluación en la universidad: un reto para profesores y estudiantes. Revista de Educación, 356, pp. 401-430. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re356/re356_17.pdf. Fecha de consulta, 23.11.2013.

Rué Domingo, Joan (2009). El aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Madrid: Narcea.

Stödberg, Ulf (2012). A research review of e-assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37(5), pp. 591-604. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2011.557496

Suárez Guerrero, Cristóbal N. (2003). La dimensión pedagógica de los entornos virtuales de aprendizaje como interfaz de aprendizaje cooperativo. En III Congreso Internacional Virtual de Educación (CIVE 2003). España CiberEduca.com, Escola de Formació en Mitjans Didàctics (STEI-i).

Webb, Mary (2010). Beginning teacher education and collaborative formative e-assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(5), pp. 597-618. http://dx.doi.org/10.1080/02602931003782541

Yuste, Rocío, Alonso, Laura y Blázquez, Florentino (2012). La evaluación de aprendizajes en educación superior a través de aulas virtuales síncronas. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 39(20), pp. 159-167.

Zabalza, Miguel Ángel (2006). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg