DOI: https://doi.org/10.7203/attic.11.3050

Instruction of a university course by videoconference between two Latin American countries


Abstract


Information and Communication Technologies are valuable tools that, if used correctly, contribute to improving teaching and learning process at all levels in the education system. In recent years, the use of videoconferencing as a tool by universities has been extended due to the educational and social potential of connecting processes and experiences between teachers and students in different parts of the world. The paper describes an educational experience between two Latin American countries based on the implementation of the university course “Research Methodology” for students of the Physical Culture, Sports and Recreation Degree. Through technical, organizational and pedagogical models, the article analyses the scope, opportunities and weaknesses of the instruction of the course via videoconferencing, covering its implementation, development and evaluation.


Keywords


Videoconferencing; University; Higher Education; Physical Culture

References


Alvarez Flores, Erika P.; Ochoa Landín, Reyna I.; Salado Rodríguez, Lilian, I;, Soto Bernal, Rafael A. (2013). La interacción de factores del modelo de videoconferencia y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista International Administración & Finanzas, 6 (4) pp. 105-122. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id= 2157171

Ba-uelos Márquez, Ana (1998). El uso de la videoconferencia interactiva en la formación docente a distancia: actitudes y creencias. En: Encuentro Internacional de Educación a Distancia. México. http://ir.uv.es/wuYeu5R

Bravo Ramos, Juan Luis (2004). Los medios de ense-anza: clasificación, selección y aplicación. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (24), pp.113-124. http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n24/n24art/art2409.htm

Brown, Kenneth G.; Rietz, Thomas A.; Sugrue, Brenda (2005). The effects of videoconferencing, class size, and learner characteristics on training outcomes. Performance Improvement Quarterly, 18(1), pp.59-82. DOI: 10.1111/j.1937- 8327.2005.tb00326.x

Carrell, Lori. J.; Menzel, Kent E. (2001). Variations in learning, motivation, and perceived immediacy between live and distance education classrooms. Communication Education, 50(3), pp. 230-240. Córdova , Alfredo; Staff, Carlos; Cubilla,

http://dx.doi.org/10.1080/03634520109379250

Fulvia ; Steragu, Mihaela (2013). Uso y Utilidad de la videoconferencia en la enseñanza de asignaturas preclínicas de medicina en la Universidad Latina de Panamá. Investigación en Educación Médica, 13, pp.7-11.

Duhaney, Devon C. (2005). Technology and higher education: Challenges in the halls of academe. International Journal of Instructional Media, 32(1), pp.7-15.

García Pascual, Enrique;; D'Angelo, Lauretta (2008). Consideraciones metodológicas y organizativas para el desarrollo de videoconferencias con metodología CLIL en el marco de la convergencia europea. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 11, 1, pp. 107-133. http://ried.utpl.edu.ec/?q=es/node/307

Gillies, Donald (2008). Student perspectives on videoconferencing in teacher education at a distance. Distance Education, 29(1), pp.107-118.

http://dx.doi.org/10.1080/01587910802004878

Gregori, E. B.; Garganté, A. B. (2005). El uso educativo de las aulas virtuales emergentes en la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, RUSC, 2(2), 2. http://www.uoc.edu/rusc/2/2/dt/esp/barbera.pdf

Instituto de Educación a Distancia. (2004). La videoconferencia como recurso didáctico en la enseñanza superior. Unidad de Formación a Distancia. Universidad de Murcia.

Jerónimo Montes, José Antonio (2003). Una Experiencia de Trabajo a Distancia incorporando la Videoconferencia Interactiva (trabajo en videogrupo). Revista de Educación a Distancia, 7. http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=54700704

Kaufman, David M.; Brock, Hillary (1998). Enhancing interaction using videoconferencing in continuing health education. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 18(2), p. 81. http://dx.doi.org/10.1002/chp.1340180203

Kidd, R. S.; Stamatakis, M. K. (2006). Comparison of students' performance in and satisfaction with a clinical pharmacokinetics course delivered live and by interactive videoconferencing. American Journal of Pharmaceutical Education, 70(1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1636 907/

http://dx.doi.org/10.5688/aj700110

Koeber, Charles (2005). Introducing multimedia presentations and a course website to an introductory sociology course: How technology affects student perceptions of teaching effectiveness. Teaching Sociology, 33(3),pp. 285-300.

http://dx.doi.org/10.1177/0092055X0503300309

Koeber, Charles; Wright, David W. (2008). On the outside teaching in: Using internet videoconferencing to instruct an introductory sociology course from a remote location. Teaching Sociology, 36(4), pp.331-344. http://tso.sagepub.com/content/36/4/331.full.pdf

http://dx.doi.org/10.1177/0092055X0803600403

Lögdlund, Ulrik (2011). In the framework of videoconference classrooms at local learning centres in sweden. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 2(1), pp.89-105. http://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=4 168 http://dx.doi.org/10.3384/rela.2000-7426.rela0038

Martín-Cuadrado, Ana Mª.; López-González, Mª. Ángeles; García-Arce, Andrés (2012). Red de Innovación: la videoconferencia como recurso en el apoyo tutorial y en el aprendizaje autónomo. Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje, 7(2), 95-101. http://rita.det.uvigo.es/201205/uploads/IEEERITA. 2012.V7.N2.A8.pdf

Meena, M.; Singh, K.; Meena, H.; Kanwat,M. (2011). Attitude: A determinant of agricultural graduates' participation in videoconferencing technology. Journal of Agricultural Science, 4(1), pp.136-142. http://www.ccsenet.org/journal/index.php/jas/article/view/10326 http://dx.doi.org/10.5539/jas.v4n1p136

Osorio, Luz A.; Aldana, María. F.; Leal, Diego; Carvajal, Diógenes (2009). Incorporación de las TIC en educación superior: experiencia institucional Universidad de los Andes. Educación para el siglo XXI. Aportes del Centro de Investigación y Formación en Educación, CIFE, 2001-2008.

Padgham, K., Scott J.; Krichell, A.; McEachen, T.; Hislop, L. (2005). Misconceptions surrounding videoconferencing. Journal of Telemedicine and Telecare, 11(suppl 1), pp.61-62. http://www.zorg20.nl/docs/2005_padgham.pdf

http://dx.doi.org/10.1258/1357633054461769

Palloff, Rena M.; Pratt, Keith (2002). Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online teaching. San Francisco: Jossey-Bass

Plonczak, Irene. (2010). Videoconferencing in math and science preservice elementary teachers' field placements. Journal of Science Teacher Education, 21(2), pp.241-254.

http://dx.doi.org/10.1007/s10972-009-9166-3

Remy, Hilda D. (2004). El constructivismo en los procesos de ensenanza-aprendizaje en el siglo XXI. Barcelona: Plaza y Valdés.

Ried, L. Douglas; McKenzie, Michael (2004). A preliminary report on the academic performance of pharmacy students in a distance education program. Am J Pharm Educ, 68(3). http://archive.ajpe.org/view.asp?art=aj680365&pdf=yes

Sánchez Arroyo, Esther (2001). Integración de la videoconferencia en la educación a distancia. PixelBit Revista de Medios y Educación (17), 9 http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n17/n17art/art179.htm

Solano-Fernández, Isabel M. (2005). Orientaciones y posibilidades pedagógicas de la videoconferencia en la ense-anza superior. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (26), 121-134. http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n26/n26art/art2610.htm

Sugrue, Brenda; Rietz, Thomas; Hansen, Sarah (1999). Distance learning: Relationships among class size, instructor location, student perceptions, and performance. Performance Improvement Quarterly, 12(3), 44-57. http://dx.doi.org/10.1111/j.1937-8327.1999.tb00137.x

Trespaderne Arnaiz, Gonzalo (2010). Educación Ético-cívica y TIC en secundaria. Tesis doctoral, Universidad de Almería. Ugalde, Mauricio (2003). "Videoconferencia " una estrategia educativa en la Universidad Nacional de Educación a Distancia - San Carlos. Ministerio de Hacienda de Costa Rica. http://go.uv.es/sjMlb8I

Universidad Santo Tomás. (2004). Proyecto Educativo Institucional PEI. (3). Bogotá. Universidad Santo Tomás. Universidad Santo Tomás. (2007). Reglamento Facultad de Cultura Física, Deporte y Recreación. Bucaramanga. Universidad Santo Tomás.

Wiesemes, Rol.; Wang, RuoLan. (2010). Video Conferencing for Opening Classroom Doors in Initial Teacher Education: Sociocultural Processes of Mimicking and Improvisation. International Journal of Media, Technology and Lifelong Learning,1 (6),pp. 28-42. http://go.uv.es/rgo7W09


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg