DOI: https://doi.org/10.7203/attic.11.3044

Pedagogical Support in MOOCs: A New Approach to Tutoring


Abstract


This paper analyses tutoring approaches in MOOCs, a new learning and teaching model. To this end, we have undertaken a study of resource materials in order to trace current events. The results indicate how this new learning trend is taking shape both nationally and internationally, and how pedagogical support is being provided in the MOOCs.


Keywords


MOOC, aprendizaje, ayuda pedagógica, tutoría, enseñanza virtual

References


Adell, Jordi; Sales, Auxi (1999). El profesor online: elementos para la definición de un nuevo rol docente. Edutec, 99. http://www.face.uc.edu.ve/webntce/clase02/proonline.html Fecha consulta 23/04/2013.

Anguera, Mª Teresa (2012). Metodologías cualitativas: características, procesos y aplicaciones. En M.A. Verdugo (coord.), Metodología en la investigación sobre discapacidad. Introducción al uso de las ecuaciones estructurales. Salamanca: INICO. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3270 Fecha consulta 11/11/2013.

Area, Manuel; Adell, Jordi (2009). E-learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos

(Coord): Tecnología Educativa: la formación del profesorado de la era de internet. Málaga: Aljibe, pp.391-424.

Baggaley, Julie (2011). Harmonising Global Education: from Genghis Khan to Facebook. London and New York, Routledge.

Bates, A.W. Tony; Sangrá, Albert (2011). Managing Technology in Higher Education: Strategies for Transforming Teaching and Learn ing. Somerset: Wiley. http://ir.uv.es/80ZLxOs Fecha consulta 15/06/2013.

Berge, Zane (1995). Facilitating Computer Conferencing: Recommendations From the Field. Educational Technology. 35, pp.22-30. http://go.uv.es/YbQZNP6 Fecha consulta 03/09/2013.

Berge, Zane; Collins Mauri (1996). Facilitating Interaction in Computer Mediated Online Courses. FSU/AECT Distance Education Conference, Tallahasee FL. http://ir.uv.es/0T5mybz Fecha consulta 12/07/2013.

Berman, Dennis (2012). In the Future, Who Will Need Teachers? The Wall Street Journal, 23/10/2012: http://links.uv.es/2l0WJNX Fecha consulta 12/08/2013.

Boote, D.N.; Beile, P. (2005). Scholars before researchers: On the Centraly of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, 34 (6), 3-15.

Boxall, Mike ( 2012). MOOCs: A Massive Opportunity for Higher Education, or Digital Hype? The Guardian Higher Education Net –work, 8/08/2012, http://links.uv.es/Z2NGRGU Fecha consulta 12/07/2013.

Cafolla, Ralph. (2006). Project Merlot: Bringing Peer Review to Web-Based Educational Resources. Journal of Technology and Teacher Education, 14. Pp.313-323. http://www.editlib.org/noaccess/4623 Fecha consulta 29/08/2013.

Colás, María Pilar; Buendía; Leonor (1998). Investigación educativa. Sevilla. Alfar (3ª Edición).

Cormier, Dave; Siemens, Georges (2010). Through the Open Door: Open Courses as Research, Learning & Engagement. Educause Review, 45, pp.31-39. http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ERM1042.pdf Fecha consulta 30/08/2013.

deWaard, Inge et al. (2011). Using mLearning and MOOCs to Understand Chaos, Emergence, and Complexity in Education. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 12, 7. http://go.uv.es/MK1HWye Fecha consulta 07/09/2013.

Dezuanni, Michael; Monroy, Andrés (2012). Prosumidores interculturales: la creación de medios digitales globales entre los jóvenes. Comunicar, 38, pp.59-66. http://links.uv.es/Ic2ESum Fecha consulta 07/08/2013. (DOI: 10.3916/C38-2012-02-06).

Eaton, Judith (2012). MOOCs and Accreditation: Focus on the Quality of «Direct-to-Students». Education Council for Higher Education Accreditation, 9 (1). http://www.chea.org/ia/IA_2012.10.31.html Fecha consulta 15/07/2013.

Fombona, Javier; Pascual, M. Ángeles; Iribarren, Jacinto & Pando, Pablo (2011). Transparent Institutions. The Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics (JSCI), 9, pp.13-16. http://go.uv.es/iC6dRVZ Fecha consulta 22/08/2013.

Gálvez, Ana Mª; Tirado, Fernando (2006). Sociabilidad en pantalla: un estudio de la interacción en los entornos virtuales. Editorial UOC. http://go.uv.es/B3AJIPc Fecha consulta 21/09/2013.

Gisbert, Mercé (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Acción Pedagógica, 11, pp.48-59 http://links.uv.es/0THOMUL Fecha Consulta 24/07/13.

Gros, Begoña (ed.) (2011). Evolución y retos de la educación virtual. Construyendo el e-learning del siglo XXI. Barcelona: UOC.

Khan, Salma (2012). One World School House: Education Reimagined. New York: Twelve Publishing.

Liu, Yuping; Shrum, L.J. (2002). What is interactivity and is it always such a good thing? Implications of definition, person, and situation for the influence of interactivity on advertising effectiveness. Journal of advertising. 4, pp.53-64. http://www.yupingliu.com/files/papers/liu_shrum_interactivity.pdf Fecha consulta 22/07/2013.

Menéndez, Luis (2013). Estudiar" online" y gratis. Escritura pública, 80, pp.18-20. http://links.uv.es/8HmJboZ Fecha consulta 19/08/2013.

Maraver, Pablo; Hernando, Ángel; Aguaded, José I. (2012). Análisis de las interacciones en foros de discusión a través del Campus Andaluz Virtual. @tic. revista d’innovació educativa, 9, pp.115-123. http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/download/1965/1477 Fecha de consulta 10/09/2013 DOI: 10.7203/attic.9.1965

OECD-Centre for Educational Research and Innovation (2007). Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources. SourceOECD Education & Skills, 3. http://www.oecd.org/edu/ceri/38654317.pdf Fecha consulta 08/08/2013.

Salinas, Jesús (2005). La gestión de los entornos virtuales de formación. En Seminario Internacional: La Calidad dela Formación en Red en el Espacio Europeo de Educación Superior. http://go.uv.es/BeZ8jFyFecha consulta 12/06/2013.

Sánchez, Raquel; Mallado, Concepción & González-Piñal, Ramón (2013). Cambios pedagógicos y sociales en el uso de las TIC: U-learning y u-Portafolio. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 10, pp.7-20. http://go.uv.es/xt8ltqK Fecha consulta 01/08/2013.

Siemens, Georges (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2 (1). http://links.uv.es/QV9V09F Fecha consulta 05/05/2013.

Siemens, Georges (2012). How This Course Works. Learning Analytics and Knowledge: LAK12. http://lak12.mooc.ca/how.htm Fecha de consulta 10/06/2013.

Tirado, Ramón; Boza, Ángel; Guzmán, María D. (2008). Efectos de las interacciones en la creación de comunidades virtuales de prácticas. RED, Revista de Educación a Distancia, 21. http://www.um.es/ead/red/21 Fecha de consulta, 25.09.2013

Valverde, J.; Garrido, M.C. (2005). La función tutorial en entornos virtuales de aprendizaje: comunicación y comunidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (1). http://158.49.119.99/crai/personal/relatec/VOL4_1/valverdegarrido.pdf Fecha consulta 10/08/13.

Vázquez-Cano, Esteban (2012). Mobile Learning with Twitter to Improve Linguistic Competence at Secondary Schools. The New Educational Review. 29, pp.134-147. http://go.uv.es/PLxq44h Fecha consulta 22/09/2013.

Vázquez-Cano, Esteban (2013). El videoartículo: nuevo formato de divulgación en revistas científicas y su integración en MOOCs. Comunicar, 41, pp.83-91. http://go.uv.es/Mf0136F Fecha consulta 22/09/2013. (DOI: 10.3916/C41-2013-08).

Vázquez-Cano, Esteban; Sevillano García, Mª. Luisa (2013). ICT strategies and tools for the improvement of instructional supervision. The Virtual Supervision. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(1), 77-87. http://www.tojet.net/articles/v12i1/1219.pdf

Weissman, Jordania (2012). There's Something Very Exciting Going On Here. The Atlantic. http://go.uv.es/jLhPKz1 Fecha consulta 07/09/2013

Young, Jeffry R. (2012). Inside the Coursera Contract: How an Upstart Company Might Profit from Free Courses. The Chronicle of Higher Education, 19/07/2012, http://go.uv.es/I7JHLtp Fecha consulta 10/08/2013.

Zapata, Miguel (2013). MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. http://eprints.rclis.org/18658/7/MOOC_zapata_preprint.pdf Fecha consulta 11/08/2013.

Zapata, Miguel (2013). "MOOCs, una visión crítica. El valor no está en el ejemplar.” http://eprints.rclis.org/18452/ Fecha consulta 11/08/2013.

Zapata, Miguel (2013). El diseño instruccional de los MOOCs y el de los nuevos cursos online abiertos personalizados (POOCs). http://eprints.rclis.org/19744/ Fecha consulta 11/08/2013.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg