DOI: https://doi.org/10.7203/attic.21.13365

Gamification In Clinical Linguistics Teaching: Clue Design for Language Disorders


Abstract


The teaching practice that we present was developed because of the difficulties with the practice of the theoretical concepts at Intervención de los Trastornos del Aprendizaje, de la Comunicación y del Lenguaje y de la Conducta subject in the Grado de Educación Infantil at Universidad Internacional de Valencia. The proposal was focused on the increasing of the student competence and know how to apply the theory. The objectives were: 1: to secure theoretical knowledges about disorders, and 2: to apply the knowledge to practical supposes in a gamification context. The results were analyzed with a questionnaire for the students to know their perception about gamification learning process and with a evaluation rubric to measure the competence acquisition. The conclusion is that gamification is a positive element to competence acquisition in the subject and a motivational element, as well.


Keywords


gamification; language disorders; competence learning

References


Acebedo, M. J. (2016). La evaluación del aprendizaje en la perspectiva de las competencias. Revista Temas, (3)11, 203–226. https://doi.org/10.15332/rt.v0i11.1756

Articulate (2018). Storyline (3) [Software]. Recuperado de http://articulate.com

Batlle, J., Argüello, V., y Pujolà, J.T. (2018). La narrativa como elemento cohesionador de tareas gamificadas para la enseñanza de lenguas extranjeras. RiMe- Rivista dell’Istituto di Storia dell’Europa Mediterranea, 2/II, 121-160. https://doi.org/10.7410/1357

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., y Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining “gamification’. En A. Lugmayr, H. Franssila, C. Safran y I. Hammouda (Eds.), Mind Trek, 9–15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Hernández Pina, F. H.; Martínez Clares, P.; Martínez Juárez, M., y Monroy, F. (2009). Aprendizaje y competencias. Una nueva mirada. REOP, (20)3, 312-319. https://doi.org/10.5944/reop.vol.20.num.3.2009.11505

Huizinga, J. (1949). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. Londres: Routledge & Kegan Paul.

Hunicke, R., LeBlanc, M., y Zubek, R. (2004). MDA: A formal approach to game design and game research. Recuperado de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary;jsessionid=C52980044415B9A1B9E75C5389C677CF?doi=10.1.1.586.3108

Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer.

Kapp, K., Blair, L., y Mesch, R. (2013). The gamification of learning and instruction fieldbook: Theory into practice. New York: John Wiley & Sons.

García Manjón, J. V., y Pérez López, M. C. (2008). Espacio Europeo de Educación Superior, competencias profesionales y empleabilidad. Revista Iberoamericana De Educación, 46(9), 1-12. Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/1886

Llorens-Largo, F., Gallego-Durán, F., Villagrá-Arnedo, C., Compañ-Rosique, P., Latorre-Cuerda, R., y Molina-Carmona, R. (2016). Gamificación del Proceso de Aprendizaje: Lecciones Aprendidas, VAEP-RITA, 4(1), 25-32. Recuperado de: http://rita.det.uvigo.es/VAEPRITA/index.php?content=Num_Pub&idiom=Es&visualiza=1&volumen=4&numero=1&orden=desc

López Marí, M., Vidal, M. I., Peirats, J., y San Martín, Á. (2017). La gamificación: enseñanza de la lectoescritura en dificultades de aprendizaje. En C. S. González González (Coord.) Libro de Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación. Santa Cruz de Tenerife: Universidad de la Laguna.

Moreno Campos, V. (2018). La gamificación en la enseñanza de los trastornos del aprendizaje como recurso educativo. En REDINE (Ed.), Conference Proceedings EDUNOVATIC 2017. Eindhoven: Adaya Press.

Nicholson, S. (2012). A user-centered theoretical framework for meaningful gamification. En Games+Learning+Society 8.0. Madison, WI. Recuperado de: http://scottnicholson.com/pubs/meaningfulframework.pdf

Ortiz, A. M., Jordán, J., y AgredaI, M. (2017). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educaçao e Pesquisa 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773

Pérez-Manzano, A., y Almela-Baeza, J. (2018). Gamification and transmedia for scientific promotion and for encouraging scientific careers in adolescents. [Gamificación transmedia para la divulgación científica y el fomento de vocaciones procientíficas en adolescentes]. Comunicar, 55, 93-103. https://doi.org/10.3916/C55-2018-09 

Powtoon Ltd. (2018). Powtoon. [Software]. Recuperado de http://powtoon.com

Soriano, M. (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Proyecto Social: Revista de Relaciones Laborales, 9, 163-184.

Valderrama, B. (2015). Los secretos de la gamificación: 10 motivos para jugar. Capital Humano, 295, 73-78. Recuperado de: http://www.altacapacidad.com/repositorio/pdf/Los%20secretos%20de%20la%20gamificacion.pdf

Vélez, I. M. (2016). La gamificación en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Rastros Rostros, (18)33, 27–38. https://doi.org/10.16925/RA.V18I33.1683

Zichermann, G. y Cunningham, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Cambridge: O’Reilly Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg