DOI: https://doi.org/10.7203/attic.20.12131

The School Participation of Families Through Digital Platforms


Abstract


A democratic and participative education has been claimed for several decades. The application of digital technologies in the management of institutions has helped to redefine the concept of participation. This concept is rooted in the cultural practices of families and, for this reason, we have analyse the perception of the emerging participation model evidenced by a sample of families of students in the area of the Valencian Community. We focus attention on the equipment and connectivity of homes, both are essential requirements to interact with the platforms. Next, we analyse the representations that families make explicit to us through semi-structured interviews and a focus group. We discover that technological equipment directs participation more towards the dimensions related to control than to collegiality in decision-making. It is necessary to continue deepening in the ways of how participation is being redefined in a more instrumental than in a political sense.


Keywords


parent participation; school organization; educational technology; digital literacy

Full Text:

PDF (Español) PDF PDF

References


Aparici, R. y Osuna Acedo, S. (2013). La cultura de la participación. Revista Mediterránea de comunicación, 4(2), 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.07 

Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Barcelona: Península.

Bates, (1989). Burocracia, educación y democracia: Hacia una política de participación 190-205. En Bates, R. (Ed.). Práctica crítica de la administración educativa. Valencia: Servei de Publicacions Universitat de València.

Ball, S. (2016). Gobernanza neoliberal y democracia patológica. 23-40. En Collet y Tort (Coords.). La gobernanza escolar democrática. Madrid: Morata.

Benkler, Y. (2015). La riqueza de las redes. Barcelona: Icaria. 

Boudon, R. (1983). La desigualdad de oportunidades. Barcelona: Editorial Laia.

CECV, (2016). Informe sobre la situación del Sistema Educativo en la Comunidad Valenciana. Cursos 2013/14 y 2014/15. Recuperado de: https://goo.gl/Td5zSF

Dal Flore, F. (2007). Communities Versus Networks. The Implications on Innovation and Social Change. American Behavioral Scientist, 50(7), 857-866. https://doi.org/10.1177/0002764206298311 

De Sousa, B. (2016): La difícil democracia. Una mirada desde la periferia europea. Madrid: Akal.

European Commission (2015). Survey of Schools: ICT in Education. Spain. Bruxelles: European Schoolnet.

Feito, R. (2014). Treinta años de consejos escolares. La participación de los padres y de las madres en el control y gestión de los centros sostenidos con fundo públicos en España. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. 18(2), 51-67.

Freeman, A., Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., y Hall Giesinger, C. (2017). NMC/COSN (2017). Horizon Report 2017 K-12 Edition. Recuperado de: https://cdn.nmc.org/media/2017-nmc-cosn-horizon-report-k12-EN.pdf 

Gill, G. (2011). Informing with the Case Method. New York: Informing Science Press.

Gómez, L. (2000). Educación pública. Madrid: Morata.

Helsper, E. J. y Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence? British Educational Research Journal36(3), 503-520.

INE. (2016). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2016. Recuperado de: http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=1254735976608

Inglehart, R. y Welzel, Ch. (2006). Modernización, cambio cultural y democracia: la secuencia del desarrollo humano. Madrid: CIS-Siglo XXI.

Innerarity, D. (2011). La política después de la indignación. Claves de razón práctica, 218, 30-42.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.https://doi.org/10.1177/1354856507084415 

Macià, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 73-83.

Mattelart, A. y Vitalis, A. (2015). De Orwell al cibercontrol. Barcelona: Gedisa.

Maxcy, S. J. (1995). Democracy, Chaos, and the New School Order. London: Corwin Press. 

ONTSI (2017). La sociedad en red. Informe anual 2016. Recuperado de: http://www.ontsi.red.es/ontsi/es/content/informe-anual-la-sociedad-en-red-2016-edici%C3%B3n-2017

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación. Una experiencia concreta. Educare15(1), 15-29.

Pérez, F. y Uriel, E. (2016). Cuentas de la educación en España, 2000-2013. Valencia: IVIE-Fundación BBVA. 

Pisani, F. (2015). Facilitar la participación ciudadana. Recuperado de:http://www.francispisani.net/2015/06/facilitar-la-participacion-ciudadana.html

Rendueles, C. (2016). La ciudadanía digital. ¿Ágora aumentada o individualismo postmaterialista? Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,15(2), 15-24.

San Martín, A. y Muñoz, J. L. (2015). La participación como estrategia de intermediación en las organizaciones escolares. Organización y gestión educativa, 23(1), 16-19.

Sartori, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus.

Segovia Pérez, J. (1986). Participación en la educación: vivencia democrática. Revista de Estudios de Juventud, 23, 17-21. 

Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama.

Sennett, R.  (2006). La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.

Shields, R. Ed. (1996). Cultures of internet. Virtual Spaces, Real Histories, Living Bodies. London: Sage Publications.

Smith, J., Wohlstetter, P., Kuzin, C. A., y De Pedro, K. (2011). Parent Involvement in Urban Charter Schools: New Strategies for Increasing Participation. School Community Journal, 21(1), 71-94. 

Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Subirats, J. (2016). Notas sobre principios y estrategias de una gobernanza educativa y democrática de lo común en el cambio de época. En Collet y Tort (Coords.). La gobernanza escolar democrática. Madrid: Morata.

Telefónica (2018). Sociedad digital en España-2017. Madrid: Fundación Telefónica-Ariel.

Vanvergen, P. (1977). Escuela y comunidad. Revista de educación, 252, 54-56.

VV. AA. (2015). El proyecto de banda ancha ultrarrápida para los centros escolares españoles. Madrid: Red.es.

Zhao, Sh., Grasmuck, S. y Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: digital empowerment in anchored relationships. Computers in human behavior, vol. 24, 1816–1836. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.02.012. 


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg