DOI: https://doi.org/10.7203/attic.20.12118

The Representation of Social Diversity in Educational Multimedia Materials


Abstract


With the spreading of multimedia educative materials use in Primary Education in Spain, it seems pertinent to analyse how these resources represent the diversity of gender, ability, sexual orientation, cultural/ethnic diversity or age variations in our society. This is one of the aims of the project The school of the digital society: analysis and proposals for the production and use of educational digital contents, which is being developed nowadays in Spain, specifically in Galicia, Valencia and the Canary Islands. Therefore, a methodology of mixed (quantitative and qualitative) study has been applied, focused on the analysis of a sample of 56 multimedia materials, located in institutional commercial and online collaboration platforms of the aforementioned autonomous communities. Among the most outstanding results, it is worth mentioning a greater tendency towards the visibility of women –especially in that resources present in collaborative teaching repositories-, although it is continued the concealment of certain groups analyzed in its iconic-textual content.

Keywords


educational resource; multimedia materials; textbook bias; stereotype; cultural pluralism; equity

References


  1. Area, M., Cepeda, O., González, D. y Sanabria, A. (2010) ‘Un análisis de las actividades didácticas con TIC en aulas de educación secundaria’, Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 38, pp. 187-199.

  2. Area Moreira, M. (2016) ‘La escuela de la sociedad digital: análisis y propuestas para la producción y uso de los contenidos digitales educativos’, Escuel@ digit@l [Edu2015-64593-R]. Resumen de la memoria técnica del proyecto (Documento oficial, difusión restringida). Tenerife: Universidad de la Laguna.

  3. Beckett, A., Ellison, N., Barrett, S. y Shah, S. (2010) ‘Away with the fairies? Disability within primary‐age children's literature’, Disability & Society, 25(3), pp. 373-386, https://doi.org/10.1080/09687591003701355

  4. Berkowitz, D., Manohar,N.N. y Tinkler,J.E. (2010) ‘Walk like a man, talk like a woman: Teaching the social construction of gender. Teaching Sociology, 38(2), pp. 132-143. https://doi.org/10.1177/0092055X10364015

  5. Biemmi, I. (2015) ‘The imagery of gender in Italian textbooks. Research into primary school books’, Foro de Educación, 13(18), pp. 15-35. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.000

  6. Cabrera García-Ochoa, Y. y Martínez-Bello, V. (2014) Libros para niñas y libros para niños: presencia de estereotipos de género en una colección de libros para dibujar. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 9, pp. 184-217.

  7. Castro-Rodríguez, M.M., De Castro Calvo, A. y Hernández Rivero, V. (2017) ‘Análisis de plataformas educativas digitales comerciales españolas destinadas a Educación Primaria’, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), pp. 49-62. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.2.49

  8. Cepeda Romero, O., Gallardo Fernández, I.M. y Rodríguez Rodríguez, J. (2017) ‘La evaluación de los materiales didácticos digitales’, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 79-95. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.2.79

  9. Consejo Escolar de Canarias (2001) ‘Multiculturalidad en los Centros Escolares de Canarias. Documento de Síntesis’, La Laguna– Tenerife: Gobierno de Canarias. Recuperado de http://ir.uv.es/uc251iV

  10. García Perales, R. (2012) ‘La educación desde la perspectiva de género’, Ensayos Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, pp. 1-18.

  11. Gómez Carrasco, C. J. y Tenza Vicente, S. (2015) ‘Un género invisible. Análisis de la presencia de las mujeres en los libros de textos de Historia de 4º de la ESO’, en A. M. Hernández Carretero (coord.). Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, pp. 781-791. Cáceres: Universidad de Extremadura.

  12. González Pascual, M. (2005) ‘¿Tienen sexo los contenidos de la Educación Física Escolar? Transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa de Secundaria’, Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(18), pp. 77-88.

  13. González-Palomares, A. y Rey-Cao, A. (2013), ‘Cultura corporal y estereotipos en las imágenes de libros de texto de educación física publicados bajo el periodo de la ley orgánica de educación (LOE)’, Ágora para la EF y el deporte, 15(1), pp. 1-19.

  14. Hall, M. (2014) ‘Gender Representation in Current EFL Textbooks in Iranian Secondary Schools’, Journal of Language Teaching and Research, 5(2), pp. 253-261. https://doi.org/10.4304/jltr.5.2.253-261

  15. Lee, J.F.K. (2014) ‘A hidden curriculum in Japanese EFL textbooks: Gender representation’, Linguistics and Education, 27, pp. 39-53. https://doi.org/10.1016/j.linged.2014.07.002

  16. López-Navajas, A. (2014) ‘Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada’, Revista de Educación, 363, pp. 282-308.

  17. Macgillivray, I.K. y Jennings, T. (2008) ‘A Content Analysis Exploring Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Topics in Foundations of Education Textbooks’, Journal of Teacher Education, 59, pp. 170-188. https://doi.org/10.1177/0022487107313160

  18. Martínez-Bello, V. (2013) ‘Representación racial, diversidad corporal y género en las imágenes de libros de texto españoles de educación infantil’, Diálogos sobre educación, 7, pp. 1-17.

  19. Martínez-Bello, V. y Martínez-Bello, D. (2016) ‘Depictions of Human Bodies in the Illustrations of Early Childhood Textbooks’, Early Childhood Education Journal, 44, pp. 181-190. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0701-x

  20. Menescardi Royuela, C., Estevan Torres, I., Ros Ros, C. y Moya-Mata, I. (2017) ‘Estereotipos corporales en las imágenes de los libros de texto de inglés’, Educatio Siglo XXI, 35(1), 55-76. https://doi.org/10.6018/j/286221

  21. Mineshima, M. (2008) ‘Gender representation in an EFL textbook’, Bulletin of Nigata Institute of Technology, 13, pp. 121-140. Recuperado de: http://www.niit.ac.jp/lib/contents/kiyo/genko/13/14 MINESHIMA.pdf

  22. Moreno, O. (2006)Estudio Profesores LGTB: Invisibilidad, falta de formación y escasez de materiales’, en: Colectivo de Lesbianas, Gais, Transexuales y Bisexuales de Madrid (COGAM) y Federación Estatal De Lesbianas, Gais, Transexuales y Bisexuales (FELGT). Homofobia en el sistema educativo. Recuperado de: http://ir.uv.es/A4VdxUF

  23. Moya-Mata, I., Ros, C., Menescardi, C. y Bastida, A. (2013) ‘Las imágenes de los libros de texto de educación física en la etapa de primaria desde la perspectiva de género’, Revista Tándem, 41, pp. 41-48.

  24. Moya-Mata, I., Ruiz Sanchis, L., Ruiz, J.M., Pérez Alonso-Geta, P.M. y Ros Ros, C. (2017) ‘La representación de la discapacidad en las imágenes de los libros de texto de Educación. Física: ¿inclusión o exclusión?’, Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, pp. 88-95.

  25. Potgieter, C. y Reygan, F.C.G. (2012) ‘Lesbian, gay and bisexual citizenship: A case study as represented in a sample of South African Life Orientation textbooks’, Perspectives in Education, 30(4), pp. 39-51.

  26. Puentes, J. y Gougherty, M. (2011) Intersections of Gender, Race, and Class in Introductory Textbooks, Teaching Sociology, 41(2), pp. 159-171. https://doi.org/10.1177/0092055X12455527

  27. Rebollo, García, Vega, Buzón y Barragán (2009) ‘Género y TIC en Educación Superior: recursos virtuales no sexistas para el aprendizaje’, Cultura y Educación, 21(3), 257-274. https://doi.org/10.1174/113564009789052316

  28. Rey-Cao, A., Táboas-Pais, M.I. y Canales Lacruz, I. (2013) ‘La representación de las personas mayores en los libros de texto de Educación Física’, Revista de Educación, 362, extraordinario, pp. 129-153.

  29. Sánchez Bello, A. (2002) ‘El androcentrismo científico: el obstáculo para la igualdad de género en la escuela’, Educar, 29, pp. 91-102. https://doi.org/10.5565/rev/educar.331

  30. Sleeter, C. E. y Grant, C. A. (2011) ‘Race, class, gender and disability in current textbooks’, en E.F. Provenzo, A.N. Shaver y M.Bello (Eds.). The textbook as discourse. Sociocultural dimensions of American schoolbooks, pp.183-215. New York: Routledge

  31. Soler-Castillo, S. (2008) ‘Pensar la relación análisis crítico del discurso y educación. El caso de la representación de indígenas y afrodescendientes en los manuales escolares de ciencias sociales en Colombia’, Discurso & Sociedad, 2(3), pp. 642-678.

  32. Soler-Quílez, G. (2015) ‘La representación de la diversidad afectivo-sexual en el cómic. Algunos materiales para trabajar en el aula’, En N. Ibarra Rius, J. Ballester Roca, M.L. Carrió Pastor y F. Romero Forteza (Eds.). Retos en la adquisición de las literaturas y de las lenguas en la era digital, pp. 569-572. Valencia: Universitat Politécnica de Valencia.

  33. Soler-Quílez, G. (2016) ‘Una mirada sobre el arcoíris: la representación de la diversidad afectivo-sexual en el álbum ilustrado’, en A. Díez Mediavilla, V. Brotons y Rico, D. Escandell Maestre y J. Rovira Collado (Eds.) Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos, pp. 769-765. Alacant: Universitat d’Alacant.

  34. Táboas-Pais, M. I. y Rey-Cao, A. (2012) ‘Disability in Physical Education Textbooks: An Analysis of Image Content’, Adapted Physical Activity Quarterly, 29, pp. 310-328. https://doi.org/10.1123/apaq.29.4.310

  35. Tofiño, I. (2006) ‘¿Un libro homófobo? ¡Que lo lea Rita! Criterios de valoración con referente pedagógico para los materiales LGBT destinados a menores’, Educación y Biblioteca, 152, pp. 83-88.

  36. Torres Santomé, J. (2008) ‘Diversidad cultural y contenidos escolares’, Revista de Educación, 345, pp. 83-110.

  37. Vaíllo, M. (2016) ‘La investigación sobre libros de texto desde la perspectiva de género: ¿hacia la renovación de los materiales didácticos?’ Tendencias Pedagógicas, 27, pp. 97-124. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.003

  38. Weninger, C. y Williams, J. P. (2005) ‘Cultural representations of minorities in Hungarian textbooks’ Pedagogy, Culture & Society, 13(2), pp. 159-180. https://doi.org/10.1080/14681360500200222

  39. Zapico, M. H. (2015) ‘The image of aging in digital curricular materials’, en J. Rodríguez, E. Bruillard y M. Horsley (eds.) Digital textbooks, what’s new? , pp. 260-274. Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: IARTEM/Servizo De Publicacións USC.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg