DOI: https://doi.org/10.7203/attic.19.11010

Imagination and mathematical creativity in social sciences


Abstract


University has been criticized because of it hasn’t been always linked enough to the society. Also, social sciences have been disapproved because they have been perceived as a boring area, unuseful and memory-based. And third, there has been a traditional separation between Science and Arts into a more and more globalized world, with border issues and teamwork.

Because of that reason, from didactics of social sciences area into the education department of the University Jaume I of Castelló (UJI), a group of professors have started a set of activities and resources in order to bring near Teaching studies and the real classroom. And we have done it from contents of geography, history and art in order to favor a more active and innovative methodology in the environment knowledge and Valencian culture areas.

Resources have been adapted in different ways as a deck of cards, board games and posters. In all of them, we associate mathematical techniques through mathemagic with the contents of geographical features, historical figures, festivities and traditions, or biographies among others, and using different text typologies.

The evaluations show the good climate in the classroom, the autonomy achieved by the students and the utility of the teachings and the competences accomplished. However, students and professors agree with the intensity of the work done, the convenience of lightening the activities and the need of a better coordination between professors of different subjects in the same degree.


Keywords


didáctica; interculturalidad; igualdad de género; matemagia

References


Alegría, P. (2008) Magia por principios. Autoedición.

Aparici, J.; Ramiro, E. (2015) Quin instrument prefereixes? Els jocs de la pizza. Interculturalitat i ciències socials. Navarrés: Babilonia. Asociación Cultural.

Añó. R.; Ramiro, E. (2015a) Em coneixes? Joc dels personatges peninsulars. Els jocs de la pizza. Interculturalitat i ciències socials. Navarrés: Babilonia, Asociación Cultural.

Añó. R.; Ramiro, E. (2015b) Em coneixes? Joc dels personatges universals. Els jocs de la pizza. Interculturalitat i ciències socials. Navarrés: Babilonia, Asociación Cultural.

Baena, J. (1997) “Arqueología experimental, algo más que un juego”, BAEX: Boletín de Arqueología Experimental, 1, pp.4-5. https://revistas.uam.es/index.php/arqexp/article/view/5809

Capel, H.; Urteaga, L. (1991) Las nuevas geografías. Barcelona: Salvat.

Capó, M. (2012) Magia matemática. Barcelona: Ediciones B.

Coma, L.; Santacana, J. (2010) Ciudad educadora y patrimonio. Gijón: Trea.

Cuenca, J. M.; Domínguez, C. (2001) “La Didáctica de las Ciencias Sociales en los programas de difusión del patrimonio urbano. Los museos de ciudad” en Estepa, J; Domínguez, C. y Cuenca, J.M. (eds.), Museo y patrimonio en la didáctica de las Ciencias Sociales. Huelva: Universidad de Huelva.

Cuenca, J. M.; Martín, M.J. (1999) “La excavación arqueológica: un centro de interpretación y difusión patrimonial. Una experiencia en el casco histórico de Huelva”, Aula. Historia Social, 4, pp.88-94.

Gardner, M. (1992) Magia inteligente. Madrid: Zugarto Ediciones.

Gardner, M. (2011) Matemáticas, magia y misterio. Barcelona: RBA.

Guzmán, M. (1997) “Matemáticas y sociedad. Acortando distancias”, Números, 32, pp.3-11. http://www.sinewton.org/numeros/numeros/32/Articulo01.pdfb

Hernández, A. (2010). http://granalexander.com/. Consultat el 26-12-2016 https://www.youtube.com/watch?v=ywCbQYwcZRU

Prades, S. i Ramiro, E. (2015) El joc de les creences. Els jocs de la pizza. Interculturalitat i ciències socials. Navarrés: Babilonia, Asociación Cultural.

Prats, J.; Santacana, J. (2009) “Ciudad, educación y valores patrimoniales. La ciudad educadora, un espacio para aprender a ser ciudadanos”, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 59, pp.8-21.

Ramiro, E. (2014) “Mozart i el parxís” en López, R. (Ed.). Actes de la XV Assemblea d’Història de la Ribera. La música a la Ribera del Xúquer. Benimodo: Ajuntament de Benimodo.

Ramiro, E. (2017) “Las matemáticas nos alegrarán la cara” , UNO. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 76, pp.51-56.

Segarra, Ll. (2006) Els millors jocs de matemàgica. Barcelona: Mina.

Selma, S. i Ramiro (2016) Quin paisatge apadrines?. Joc dels paisatges. Els jocs de la pizza. Interculturalitat i ciències socials. Navarrés: Babilonia, Asociación Cultural.

Selma, S.; Ramiro, E. (2016) T’animes a celebrar-ho? Joc de les festes i tradicions. Els jocs de la pizza. Interculturalitat i ciències socials. Navarrés: Babilonia, Asociación Cultural.

Vinuesa, C. (2011) “MatemáGicas”, Números, 76, pp.31-46. http://www.sinewton.org/numeros/numeros/76/Monografico_02.pdf


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg