DOI: https://doi.org/10.7203/attic.20.10646

Twitter as an Instrument to Encourage the Participation of Teachers in Training Courses


Abstract


The increasing incorporation of new technologies in the education system demands a deep revision in the management processes of the training centers, improving their presence in social networks. The qualitative research presented in this article presents a case study carried out at the Training Center of Teachers and Educational Innovation of Avila (Spain) and pursues two objectives: the first consists in value the usefulness of different strategies to boost and disseminate the training courses through Twitter, while the second seeks to analyze the impact that such dissemination has been on the participation of teachers. The results show that the innovations introduced in the dynamization have aroused the interest of the teachers, increasing the interactions made in the social network and producing a remarkable rise of their participation in the courses.


Keywords


teacher education; training course; new technologies

References


Abella, V. y Delgado, V. (2015). Aprender a usar Twitter y usar Twitter para aprender. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 19(1), 364-378. Recuperado de: https://goo.gl/i4p59t

Barba, J. J., González-Calvo, G. y Barba-Martín, R. A. (2014). Que la fuerza esté contigo: desvelar el lado oscuro de la investigación en educación. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 125-140. DOI: https://doi.org/10.11144/javeriana.m7-14.qlfe

Blanco, M., y R. Sueiro (2014): Cómo conseguir 10.000 seguidores en Twitter. Madrid: ESIC.

Bolívar, A., Domingo, J., Escudero, J. M., González, M.T. y García, R. J. (2007). Asesoría Pedagógica. Módulo I: El centro como contexto de formación. Madrid: CENICE.

Caleffi, P. M. (2015). The  ‘Hashtag’: A New Word or a New Rule?. Journal of Theoretical Linguistics, 13(2),  46-69. Recuperado de: http://ir.uv.es/R0OSiMP

Campos-Domínguez, Eva (2017). Twitter y la comunicación política. El profesional de la información, 26(5), 785-793. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01

Carpenter, J. P. y Krutka, D. G. (2014). How and Why educators use twitter: a survey of the field. Journal of Research on Technology in Education, 46(4), 414-434. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2014.925701

Davidson, C. N. y Goldberg, D. T. (2009). The future of learning institutions in a digital age. New York: The MIT Press.

Forkosh-Baruch, A. y Hershkovitz, A. (2012). A case study of Israeli higher-education institutes sharing scholarly information with the community via social networks. The Internet and Higher Education, 15(1), 58-68. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.08.003

Gairín, J. y Armengol, C. (2008). Estrategias de formación para el cambio organizacional. Madrid: Wolters Kluwer Educación.

García Llamas, J. L. (2003). Métodos de investigación en Educación II: Investigación cualitativa y evaluativa. Madrid: UNED.

Gómez, I. M. (2016). La inclusión de las tecnologías en la formación inicial del profesorado: una intervención de aula a través del modelo TPACK. Tendencias Pedagógicas, 28, 133-152. Recuperado de: https://goo.gl/kZELVe

Grosseck, G. (2009). To use or not to use web 2.0 in higher education?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 478-482. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.087

Grosseck, G. y Holotescu, C. (2011). Teacher education in 140 characters: microblogging implications for continuous education, training, learning and personal development. Procedia Social and Behavioral Sciences, 11, 160-164. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.01.053

Hernández Sampieri, R. (2006). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

Imbernón, F. (2007). Asesorar o dirigir. El papel del asesor/a colaborativo en una formación permanente centrada en el profesorado y en el contexto. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(1), 145-152. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/551/55100108.pdf

Levis, D. (2011). Redes educativas 2.1. Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(1), 7-24. Recuperado de: DOI: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i1.965

Manzanares, A. y Galván-Bovaira, M. J. (2012). La Formación Permanente del Profesorado de Educación Infantil y Primaria a través de los Centros de Profesores. Un modelo de evaluación. Revista de Educación, 359(3), 431-455. Recuperado de: http://ir.uv.es/1g40gCV

Marcos-García, S. (2017). El empleo de Twitter como herramienta estratégica de comunicación. Análisis del caso Podemos. Communico, 3, 1-27. Recuperado de: http://ir.uv.es/lVintg6

Mas-Bleda, A. y Aguillo, I. (2015). La Web social como nuevo medio de comunicación y evaluación científica. Barcelona: Editorial UOC.

Pérez-Martínez, V. M., Rodríguez, M. D. y Tobajas, M.  (2017). Movilización y participación en Twitter. Estudio de caso del hashtag #SuperTuesday en las primarias presidenciales de EEUU 2016. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 679-703. DOI: 10.4185/RLCS-2017-1186

Polinario, J. (2016). Cómo divulgar ciencia a través de las redes sociales. Almería: Círculo Rojo

Ramírez, A. (2015). La formación del profesorado en educación primaria ante las competencias básicas. International Electronic Journal of Teacher Training, 52(18), 199-214. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.3.193811

Rodríguez Izquierdo, R. M. (2011). Repensar la relación entre las TIC y la enseñanza universitaria: problemas y soluciones. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1), pp. 9-22. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev151ART1.pdf

Romero, M. y Trigo, E. (2015). Herramientas para el éxito, Cuadernos de Pedagogía, 458, 1-5.

Salzano, D. (2015). Repensar la educación en la era de los medios sociales. Hachetetepé: Revista Científica de Educación y Comunicación, 11, 79-90. Recuperado de: https://goo.gl/HECju6

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Stringer, E. T. (2007). Action Research in Education. Upper Saddle River: Pearson.

Trigueros, F.J., Sánchez, R., y Vera, M.I. (2012). El profesorado de Educación Primaria ante las TIC: realidad y retos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 101-112. Recuperado de: https://goo.gl/HyxwoM

Zabala, A. y Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: Graó.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg