DOI: https://doi.org/10.7203/attic.20.10143

The Role of Students in The Proposal and Design of Teaching Activities


Abstract


The ComunicArte16 Teaching Innovation Project is presented in this paper, in which 21 students participated. It was carried out in the academic course 2015-2016 in the subject Economical Structure of the Communication Sector of the degree in Communication and Public Relations of ESIC Business & Marketing School.


ComunicArte16 aims to increase student participation through the proposal and design of their own teaching actions to be carried out in the classroom. From the 14 proposed actions, five teachers who are specialized in the subject were asked to reveal their preferences according to the objectives of the subject's curriculum. This process has been articulated on four axes: analyze, connect, experiment and create (ACEC), following the Felder-Silverman Learning Styles Model (FSLSM). For the selection of teaching actions of ComunicArte16 the Hierarchical Analytical Process (AHP) was followed and which, through the paired comparison of alternatives of self-excluding type, provided a weighted priority and resulted in the effective selection of 4 actions, one for each axis. The analysis of the results supports a high acceptance of ComunicArte16 among the students, increasing active participation in the classroom and improving their commitment through a higher attendance rate.


Keywords


educational innovation; EHEA; learning experience; Analytic Hierarchy Process (AHP)

References


  1. Arancibia-Herrera, M., Oliva-Figueroa, I. y Paiva-Cornejo, F. (2014). Procesos de significación mediados por una plataforma de aprendizaje colaborativo desde los protagonistas. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 21(42), 75-85.DOI:  http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-07

  2. Arquero, A., Álvarez, M. y Martínez, E. (2009).Decision management making by AHP (Analytical Hierarchy Process) through GIS data. IEEE Latin America Transactions, 7(1), 101-106. DOI: http://dx.doi.org/10.1109/TLA.2009.5173471

  3. Ballesta, F., Izquierdo, T. y Romero, B. (2011). Percepción del alumnado de Pedagogía ante el uso de metodologías activas. Educatio Siglo XXI, 29(2), 353-368. Recuperado de: http://revistas.um.es/educatio/article/view/133101

  4. Baños, R., del Mar Ortiz-Camacho, M.; Baena-Extremera, A. y Tristán-Rodríguez, J. L. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria y Bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral. Cuadernos del profesorado, 10(20), 40-50. DOI: http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1011

  5. Barajas Meneses, F. y Álvarez Morán, C. (2013). Uso de Facebook como herramienta en la enseñanza del área de naturales en el grado undécimo de educación media vocacional. Píxel-Bit: Revista de medios y educación, 42, 143-156. Recuperado de: http://ir.uv.es/G1mYNv8

  6. Bernal-Bravo, C., y Angulo-Rasco, F. (2013). Interacciones de los jóvenes andaluces en las redes sociales. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(40), 25-30. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-02

  7. Berumen, S. A. y Llamazares, F. (2007). La utilidad de los métodos de decisión de muestreo (como el AHP) en un entorno de competitividad creciente. Cuadernos de Administración, 20(34), 65-87. Recuperado de: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/4043

  8. Blasco, A. C., Guerrero Martínez, J. F. y Sarsa Garrido, J. (2016). La clase invertida y el uso de vídeos de software educativo en la formación inicial del profesorado. Estudio cualitativo. @tic revista d’innovació educativa, 17, 12-20. DOI: http://doi.org/10.7203/attic.17.9027

  9. Cabero Almenara, J. y Marín Díaz, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 21(42), 165-172. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-16.

  10. Cabero Almenara, J., Morales Lozano, J. A., Sánchez, F. M., Ballesteros-Regaña, C., Tena, R. R., Osuna, J. B.  y de la Serna, M. C. (2006). Formación del profesorado universitario en estrategias metodológicas para la incorporación del aprendizaje en red en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Píxel-Bit: Revista de medios y educación, 27, 11-29.  Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61267/37281

  11. Carrera, P., Sainz de Baranda, C., Herrero, E., y Limón, N. (2012). Journalism and Social Media: How Spanish Journalists Are Using Twitter. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18(1), 31-53. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_eSMP.2012.v18.n1.39353

  12. Castaño, C., Maíz, I. y Garay, U. (2015). Diseño, motivación y rendimiento en un curso MOOC cooperativo. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(44), 19-26. DOI: https://doi.org/10.3916/C44-2015-02

  13. Chang, Y. H., Chen, Y. Y., Chen, N. S., Lu, Y. Te y Fang, R. J. (2016). Yet another adaptive learning management system based on Felder and Silverman’s Learning Styles and Mashup. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(5), 1273–1285. DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1512a

  14. Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J., y Wold, B. (2009). School-related social support and students’ perceived life satisfaction. Journal of Education Research, 102(4), 303-318. DOI: https://doi.org/10.3200/JOER.102.4.303-320

  15. DeTombe, D. J. (2001). Methodology for Handling Complex Societal Problems. European Journal of Operational Research, 128(2), 227-230. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/075910630006800121

  16. Domingo, M. y Fuentes, M. (2010). Innovación educativa: experimentar con las TIC y reflexionar sobre su uso. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 171-180. Recuperado de: http://ir.uv.es/x0wvxoB

  17. Felder, R. M. y Brent, R. (2001). Effective strategies for cooperative learning. Journal of Cooperation & Collaboration in College Teaching, 10(2), 69-75. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.890

  18. Felder, R. y Silverman, L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78(7), 674-681. Recuperado de: http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS-1988.pdf

  19. Fu, G. S. y Li, Y. F. (2014). Group differences: E-learning anxiety and sense of spatial orientation - Groups divided by Felder-Silverman Learning Style.  Proceedings - 2014 International Conference of Educational Innovation Through Technology, EITT 2014, 176-183. DOI: https://doi.org/10.1109/EITT.2014.36

  20. García Pérez, F. F. (2000). Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 207, 1-10. Recuperado de: http://www.ub.edu/geocrit/b3w-207.htm

  21. Goikoetxea, E. y Pascual, G. (2005). Aprendizaje Cooperativo: Bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficacia. Educación XX1, 5,  227-247. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.5.1.392

  22. Gómez-Camarero, C., Palomares-Perraut, R. y Pino-Díaz, J. (2010). La utilización de herramientas colaborativas 2.0 en el ámbito de la documentación publicitaria. DIM: Didáctica, innovación y multimedia, 6(18). Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/dim/article/viewFile/214699/284991

  23. González, M. (2016). Formación docente en competencias tic para la mediación de aprendizajes en el proyecto canaima educativo // Teacher training in ICT skills in the mediation of learning in the Canaima Educational Project. Telos, 18(3), 492-507. Recuperado de:  https://trove.nla.gov.au/version/246734731

  24. González-Peiteado, M. y Aznar-Cuadrado, V. (2010). Aproximación al perfil de estilos de enseñanza en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: nuevos canales, nuevos retos. Actas del I Congreso Internacional Reinventar la profesión docente. Málaga: Universidad de Málaga, 348-356.

  25. González-Peiteado, M. y Pino-Juste, M. (2013). Percepción del alumnado de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela sobre el uso de los estilos de enseñanza. Innovación Educativa, 23, 215-229. Recuperado de:  http://www.usc.es/revistas/index.php/ie/article/viewFile/782/1512

  26. Gras Martí, A., y Cano Villalba, M. (2005). Debates y tutorías como herramientas de aprendizaje para alumnos de ciencia: análisis de la integración curricular de recursos del campus virtual. Enseñanza de las Ciencias, 23(2), 167-180. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/view/22016

  27. Guitert, M. y Pérez-Mateo, M. (2013). La colaboración en la red: hacia una definición de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Teoría de la Educación 14(1), 10-31. http://ir.uv.es/2Wzs2Ht

  28. Jingyun, W. y Takahiko, M. (2015). The Reliability and Validity of Felder-Silverman Index of Learning Styles in Mandarin Version. Information Engineering Express, 1(3), 1-8. Recuperado de: http://www.iaiai.org/journals/index.php/IEE/article/viewFile/38/32

  29. Joseph, L. y Abraham, S. (2017). Instructional design for learning path identification in an e-learning environment using felder-silverman learning styles model. 2017 International Conference on Networks & Advances in Computational Technologies (NetACT), 215-220.  DOI: https://doi.org/10.1109/NETACT.2017.8076769

  30. LeCompte, M. y Preissle, J. (1993). Ethnography and Qualitative Design in Educational Research. London: Academic Press.

  31. Martín, A., León, C. y García, A. (2014). Innovación docente para la integración de autoformación y autoevaluación en la plataforma web. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 201-214. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.14

  32. Martínez de Miguel, S. (2007). Una experiencia de innovación del portafolio del alumno en la diplomatura de educación social, desde el marco de la educación superior en Europa. Educatio Siglo XXI, 25, 125-144. Recuperado de: http://revistas.um.es/educatio/article/view/724

  33. Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (2003). La integración del Sistema Universitario Español en el Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Documento Marco. Madrid: MECD. Recuperado de: http://www.ub.edu/comint/pdi/docs/docmarcmecd.pdf

  34. Monereo, C. y Pozo, J.I. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis.

  35. Muruganandam, S. y Srinivasan, N. (2016). Appraisal of Felder-Silverman Learning Style Model with Discrete Data Sets. Indian Journal of Science and Technology (9). DOI: http://dx.doi.org/10.17485/ijst/2016/v9i10/88992

  36. Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford: Oxford University Press.

  37. Olmedo, E. M. (2013). Enfoques de aprendizaje de los estudiantes y metodología docente: Evolución hacia el nuevo sistema de formación e interacción propuesta en el EEES. Revista de investigación educativa, RIE, 31(2), 411-429. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.133501

  38. Olmos-Migueláñez, S., Martínez-Abad, F., Torrecilla-Sánchez, E. M. y Mena-Marcos, J. J. (2014). Análisis psicométrico de una escala de percepción sobre la utilidad de Moodle en la universidad. RELIEVE, 20(2) DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4221

  39. Özyurt, Ö., Özyurt, H., Baki, A. y Güven, B. (2013). Integration into mathematics classrooms of an adaptive and intelligent individualized e-learning environment: Implementation and evaluation of UZWEBMAT. Computers in Human Behavior, 29(3), 726-738. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.11.013

  40. Osborn, A. F. (1963). Applied Imagination; Principles and Procedures of Creative Problem-solving: Principles and Procedures of Creative Problem-solving. Scribner.

  41. Paulsen, M. B. y Feldman, K. A. (2005). The conditional and interaction effects of epistemological beliefs on the self-regulated learning of college students: Motivational strategies research in higher education. Research in Higher Education, 46, 731-768. DOI https://doi.org/10.1007/s11162-004-6224-8

  42. Piscitelli, A., Adaime, I., y Binder, I. (2010). El proyecto Facebook y la posuniversidad. Madrid: Ariel.

  43. Porlán, R. (1993). Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Díada Editora.

  44. Qodad, A., Tetouan, E., Yadari, M. E. L. y Kenz, A. El. (2016). An Adaptive Learning System based on a Job Model , the Differentiated Instruction and Felder and Silverman’s Learning Styles Model. Information Science and Technology (CiSt), 2016 4th IEEE International Colloquium, 506-510. DOI: http://dx.doi.org/10.1109/CIST.2016.7805100

  45. Roger-Monzó, V., Guijarro-García, M. y Martí-Sánchez, M. (2015). Digital Signage: An Experience of Innovation in Higher Education. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 2(2), 1-13. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/muse.2015.3769

  46. Ramírez León, Y. del V., y Rosas Espín, D. (2014). Aplicación de la teoría de estilos de aprendizaje al diseño de contenidos didácticos en entornos virtuales. Etic@net, 2 (14), 176-197. Recuperado de: http://ir.uv.es/uGoBzK6

  47. Saaty, T. L. (1980). The analytic hierarchy process: planning, priority setting, resources allocation. New York, NY: McGraw.

  48. Saaty, T. L. (1990). How to make a decision: the analytic hierarchy process. European journal of operational research, 48(1), 9-26.

  49. Tejada, J. (2012). La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de educación superior: marco y estrategia. Educación XX1, 15 (2), 17-40. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.125

  50. Torregrosa, A. (2010). Uso de las TIC: Las redes sociales en el contexto educativo. Revista Funcae Digital, 12, 390-396. Recuperado de: http://ir.uv.es/i92UbI9

  51. Truong, H. M. (2016). Integrating learning styles and adaptive e-learning system: Current developments, problems and opportunities. Computers in Human Behavior, 55, 1185-1193. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.014

  52. Vallet-Bellmunt, T.; Rivera-Torres, P.; Vallet-Bellmunt, I. y Vallet-Belmunt, A. (2017). Aprendizaje cooperativo, aprendizaje percibido y rendimiento académico de la enseñanza de marketing. Educación XX1, 20(1), 277-297. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17512

  53. Vélez Van, M.A., Roa, N.C. (2005). Factors associated with academic performance in medical students. PSIC. Educación Médica, 2(8), 1-10.

  54. Ventura, A. C., Palou, I., Széliga, C. y Angelone, L. (2014). Estilos de Aprendizaje y Enseñanza en Ingeniería: Una propuesta de Educación Adaptativa para primer Año. Revista Educación en Ingeniería, 9(18), 178-189. DOI: http://dx.doi.org/10.26507/rei.v9n18.461

  55. Watson, B. R. (2015). Is Twitter an alternative medium? comparing gulf coast Twitter and newspaper coverage of the 2010 bp oil spill. Communication Research,. 43(5),  647-671. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/009365021456589


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gif