Afro-Latin Americans Living in Spain and Social death: Moving from the Empirical to the Ontological/Afrolatinoamericanos viviendo en España y muerte social: de lo empírico a lo ontológico


Resumen


Abstract


This paper has three objectives. First, we establish that although Spain has attempted to distance itself from its role in the sub-saharan African slave trade and the significance blackness plays within its borders, there exists a significant population of people of African descent from Latin America living in Spain.  Second, we show Black people are living what Sadiyah Hartmann refers to as the afterlife of slavery in Latin America. We claim it is worthwhile to take into account that Afro-Latin Americans are fleeing to the country that is largely responsible for them being in Latin America and the conditions of the colonial legacy that is pushing them out of Latin America. Third, we examine the meaning of blackness in Spain today through historical and ethnographic analysis that show that Afro-Latin Americans are also living a social death in Spain.  Much of the data we provide in this paper is based on semi-structured interviews the authors have conducted in Spain, that is, semi-structured interviews of twenty-five Afro-Lastin American people who have lived in Spain. Our research, as it focuses on people of African descent from Latin America living in Spain, intentionally centers the voices, research and experiences of Black people. 


 


Resumen


Este papel tiene tres objetivos. En primer lugar, establecemos que, aunque España ha intentado distanciarse de su papel en el comercio de esclavos del África subsahariana y la importancia que tiene la negritud dentro de sus fronteras, existe una importante población de afrodescendientes de América Latina que vive en España. En segundo lugar, mostramos que los negros están viviendo lo que Sadiyah Hartmann llama el más allá de la esclavitud en América Latina. Decimos que vale la pena tomar en cuenta que los afrolatinoamericanos están huyendo al país que es en gran parte responsable de que estén en América Latina y las condiciones del legado colonial que los está empujando fuera de América Latina. En tercer lugar, examinamos el significado de la negritud en la España actual a través de análisis históricos y etnográficos que muestran que los afrolatinoamericanos también están viviendo una muerte social en España. Gran parte de los datos que proporcionamos en este artículo se basan en entrevistas semiestructuradas que los autores han realizado en España, es decir, entrevistas semiestructuradas a veinticinco personas afrolatinoamericanas que han vivido en España. Nuestra investigación, al centrarse en personas afrodescendientes de América Latina que viven en España, centra intencionalmente las voces, investigaciones y experiencias de las personas negras.




Referencias


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