UN PROJECTE ApS PER A REDUIR LA BRETXA DIGITAL DE LES PERSONES MAJORS


Resum


L'Aprenentatge-Servei (ApS) és una metodologia d'aprenentatge que va més enllà de la intervenció del professorat limitada a l'espai físic i educatiu de l'aula. Entre d'altres coses, fomenta l'aprenentatge actiu mitjançant la participació de l'alumnat connectant els continguts apresos a l'aula amb el context real i social de forma vivencial i interactiva, millorant competències transversals.


El present article mostra una experiència acadèmica on intervé, per una banda, l'alumnat del cicle formatiu del Grau Superior d'Administració i Finances a l'IES Caminàs de Castelló de la Plana i, per l'altra, alumnat del Centre Públic de Formació de Persones Adultes Tirant lo Blanc de l'Alcora. L'alumnat del cicle formatiu aprofita els continguts curriculars del mòdul per a desenvolupar unes píndoles formatives sobre operativa bancària online que són útils tant per tal d'ampliar els seus coneixements com per millorar les competències digitals de l'alumnat major de 65 anys del centre de formació de persones adultes. Aquest alumnat, no nadiu digitalment, ha de fer front al repte que representa la creixent limitació de serveis presencials per part de les sucursals bancàries.


Paraules clau


Aprenentatge-servei; píndoles educatives; competències digitals; bretxa digital; analfabetisme digital

Text complet:

PDF

Referències


Abad, L. (2016). “La alfabetización digital como instrumento de e-inclusión de las personas mayores”. Revista Prisma Social, 16, 156-204.https://www.redalyc.org/pdf/3537/353747312005.pdf

Acebrón, P., Hernández-Martínez, J.C., Román, J. Pérez, y Meseguer, P. (2020). Contabilidad y Fiscalidad. Ed. Macmillan Education.

Batlle, R. (2011). “¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio?” Crítica972(61), 49-54.

Berkowsky, R. W., Rikard, R. V., y Cotten, S. R. (2015, August). “Signing off: Predicting discontinued ICT usage among older adults in assisted and independent living.” In International Conference on Human Aspects of IT for the Aged Population (Pp. 389-398). Springer, Cham.

Casado, R., y Lezcano, F. (2018). “Inclusión digital y envejecimiento activo: La participación de los mayores en las redes sociales [digital inclusion and active ageing: The participation of the elderly in social networks]”. Aula Abierta, 47(1), 113–122.

Colombo, F., Aroldi, P., y Carlo, S. (2015). “Nuevos mayores, viejas brechas: TIC, desigualdad y bienestar en la tercera edad en italia [new elders, old divides: ICTs, inequalities and well-being among young elderly Italians]”. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 54(23), 47–55.

Furco, A. (2011). “El aprendizaje-servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial”. Revista Educación Global, 64-70.

Instituto Nacional de Estadística (2021). www.ine.es

Macedo, I. M. (2017). “Predicting the acceptance and use of information and communication technology by older adults: An empirical examination of the revised UTAUT2”. Computers in Human Behavior75, 935-948.

Puig, J. M, y Palos, J. (2006). “Rasgos Pedagógicos del Aprendizaje”. Cuadernos de Pedagogía, 60(357), 60-63.

Red Española de Aprendizaje-Servicio (REDAPS). Recuperat de https://www.aprendizajeservicio.net/conoce-red-aps/ (15 de maig de 2021).

 

Sigmon, R. (1979). “Service-learning: Three principles”. Synergist8(1), 9-11.


Enllaços refback

  • No hi ha cap enllaç refback.