Educación y propaganda en los textos confederados para niños (1861-1865)


Resumen


Los textos orientados a la infancia han sido tradicionalmente decisivos en la conformación de las mentes más jóvenes, siendo utilizados en muchas ocasiones como refuerzo de la política propagandística pensada para los adultos. La Confederación, en pleno proceso de construcción de una nueva identidad nacional, no fue ajena a este poder de influencia. El presente trabajo analiza qué ideas de las empleadas por la propaganda confederada tuvieron cabida en los textos dirigidos a la población infantil, señalando cuáles de ellas iban destinadas a la formación de futuros ciudadanos y cuáles tenían como intención actuar como refuerzo del discurso propagandístico-ideológico confederado, observando además en qué cuestiones ambos discursos, el pensado para los niños y el pensado para adultos, siguieron una línea similar (exaltación patriótica de la nación) y en cuáles se produjo una cierta ruptura (defensa de la esclavitud).


Palabras clave


Propaganda, educación, libro de texto, literatura infantil, Guerra de Secesión, ideología

Texto completo:

PDF

Referencias


Andrews, J. Cutler (1970), The South Reports the Civil War, Princeton: Princeton Universy Press. 

Convention of Teachers of the Confederate states (1863), Proceedings of the Convention of Teachers of the Confederate States, Assembled at Columbia, South Carolina, April 28th, 1863, Macon: Burke, Boykin & Co., Steam Book and Job Printers. 

Blackwell, Robert (1861), Original Acrostics on All the States and Presidents of the United States, and Various Other Subjects, Religious, Political, and Personal. Illustra- ted with Portratis of All the Presidents, and Engravings of Various Other Kinds [http://docsouth.unc.edu/imls/ blackwell/blackwell.html] (consulta: 21-06-2014). 

Branson, Levi (1863), First Book in Composition. Applying the Principles of Grammar to the Art of Composing. Also, Giving Full Directions for Punctuation; Especially Designed for the Use of Southern School, Raleigh: Branson, Farrar & Co. 

Campbell, William A. & dunn, William R. J. (1864), The Child’s First Book, Richmond: Ayres & Wade. 

Chaudron, Adelaide de Vendel (1864), The Third Reader, Designed for the Use of Primary Schools, Mobile: W. G. Clark.

Crandall, Marjorie Lyle (1955), Confederate Imprints: A Check List Based Principally on the Collection of the Boston Athenaeum, Portland, Maine: The Anthoensen Press. 

Davis, Jefferson (1861), Jefferson Davis’ First Inaugural Address [https://jeffersondavis.rice.edu/Content. aspx?id=88] (consulta: 15-07-2014). 

— (1862), Jefferson Davis’ Second Inaugural Address [https:// jeffersondavis.rice.edu/Content.aspx?id=107] (con- sulta: 15-07-2014). 

Faust, Drew Gilpin (1988), The Creation of Confederate Nationalism: Ideology and Identity in the Civil War South, Baton Rouge: Louisiana State University Press. 

Harwell, Richard (1957), More Confederate Imprints: Supplement to Confederate Imprints, A Check List Based Principally on the Collection of the Boston Athenaeum, by Marjorie Lyle Crandall, Richmond: Virginia State Library. 

Kelly, R. Gordon (1973), «American Children’s Literature: An Historiographical Review», American Literary Realism, 6 (2), pp. 89-107. 

Kennerly, Sarah Law (1956), Confederate Juvenile Imprints: Children’s Books and Periodicals Published in the Confederate States of America 1861-1865, University of Michigan [tesis doctoral]. 

Knight, Edgar W. (1947), «An Early Case of Opposition in the South to Northern Textbooks», Journal of Southern History, 13, pp. 245-264. 

Kopp, Laura Elizabeth (2009), Teaching the Confederacy, University of Maryland, College Park [tesis docto- ral]. 

Marten, James (1998), The Children’s Civil War, Chapel Hill: University of North Carolina Press. 

Moore, Marinda Branson (1863), The First Dixie Reader: Designed to Follow the Dixie Primer, Raleigh: Branson, Farrar & Co. 

— (1863), The Geographical Reader for the Dixie Children, Raleigh: Branson, Farrar & Co. Publishers. 

Parrish, T. Michael & willinGhAm, Robert Marion Jr. (1987), Confederate Imprints. A Bibliography of Southern Publications from Secession to Surrender, Austin: Jenkins Publishing Co. 

Shepperson, William G. (1862), War Songs of the South, Richmond: West & Johnston. 

Smith, R. M. (1864), The Confederate First Reader: Containing Selections in Prose and Poetry, as Reading Exercises for the Younger Children in the Schools and Families of the Confederate States, Richmond: G. L. Bidgood. 

Sterling, Richard & Campbell, J. D. (1862), Our Own Third Reader: For the Use of Schools and Families, Greensborough: Sterling, Campbell, and Albright. 

Stewart, Rev. K. J. (1864), A Geography for Beginners, Richmond: J. W. Randoplph. 

Thomas, Emory M. (2011), The Confederate Nation 1861- 1865, Nueva York: Harper Perennial. 

Wiley, Calvin H. (1861), Address to the People of North Carolina (speech given at the Confederence of Teachers and Friends of Education, Raleigh, N.C.) [http://docsouth. unc.edu/imls/confteach/confteach.html] (consulta: 14-07-2014). 


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


 

UniversitatValencia

EU-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos

ISSN: 2174-8454 / e-ISSN: 2340-115X

info@eu-topias.org  

Departamento de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación, Universitat de València-Estudi General

Av. de Blasco Ibáñez, 32, planta 5. 46010, Valencia  
 
 

Global Studies Institute, Université de Genève
 
Rue des Vieux-Grenadiers 10, CH - 1205 Genève (Adresse géographique)
Sciences II, Quai Ernest-Ansermet 30, Case postale, CH - 1211 Genève 4 (Adresse postale)  


 

Creative Commons License