Multimedia tutorial on the preparation and defence of the Final Thesis
Abstract
This article studies the development of an interactive multimedia tutorial on the preparation and defence of the Library and Information Science Final Thesis. The tutorial comprises didactic units that describe the characteristics of each of the sections that make up the thesis, self-check tests, and a video of a sample oral presentation. The program eXeLearning was used to develop the materials. Most of the students gave positive feedback on the tutorial contents. Nevertheless, we identified a widespread dissatisfaction with the lack of correspondence between the contents taught during the degree course and the skills required to properly develop the final thesis.
Keywords
References
Bonilla Priego, Mª Jesús; Fuentes Moraleda, Laura; Vacas Guerrero, Catalina; Vacas Guerrero, Trinidad (2012). Análisis del proceso de evaluación del Trabajo de Fin de Grado en las nuevas titulaciones. Educade: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 3, pp. 5-21.
Callejas Cuervo, Mauro; Hernández Ni-o, Edwin José; Pinzón Villamil, Josué Nicolás (2011). Objetos de aprendizaje, un estado del arte. Entramado, 7(1), pp. 176-189.
Castelló, Montserrat (2009). Escribir trabajos de investigación con alumnos de grado. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 50, pp. 21-29.
Ferrer, Virginia; Carmona, Moisés; Soria, Vanessa (eds.) (2012). El trabajo de fin de grado: guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill.
IEEE Learning Technology Standards Committee (2013). http://www.ieeeltsc.org:8080/Plone. Fecha de consulta, 17.12.2013
Jiménez Castillo, David; Marín Carrillo, Gema María (2012). Asimilación de contenidos y aprendizaje mediante el uso de videotutoriales. Ense-anza & Teaching, 30(2), pp. 63-79.
Marta Lazo, Carmen; Sierra Sánchez, Javier; Cabezuelo Lorenzo, Francisco (2009). La evaluación de las competencias alcanzadas en el Proyecto Final de las titulaciones de comunicación. @tic. Revista d'Innovació Educativa, 2, pp. 48-55. http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/82 Fecha de consulta, 17.12.2013.
Marzal, Miguel Ángel (2008). La alfabetización en información como dimensión de un nuevo modelo educativo: la innovación docente desde la documentación y los CRAI. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(2), pp. 41-66.
Mayer, Richard E. (ed.) (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press. doi: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511816819
http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511816819
Mora Vocarili, Francisco (2012). Objetos de aprendizaje: importancia de su uso en la educación virtual. Calidad en la Educación Superior, 3(1), pp. 104-118.
Navarro García, Francisco José; Climent Piqueras, Beatriz (2009). eXelearning o cómo crear recursos educativos digitales con sencillez. @tic. Revista d'Innovació Educativa, 3, pp. 133-136. http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/141 Fecha de consulta, 17.12.2013.
Rekalde Rodríguez, Itziar (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo de fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22(2), pp. 179-193. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
Rullán Ayza, Mercè; Fernández Rodríguez, Mónica; Estapé Dubreil, Glòria; Márquez Cebrián, M. Dolores (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos de fin de grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 8(1), pp. 74-100.
Tuning Educational Structures in Europe (2013). http://www.unideusto.org/tuningeu/competences.html. Fecha de consulta, 17.12.2013
Valderrama Vallés, Elena (coord.) (2009). Guía para la evaluación de competencias en los trabajos de fin de grado y de máster en las ingenierías. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons
Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España
ISSN: 1989-3477 | Depósito Legal: V5051-2008
Indexed in:
Consortial Journals