DOI: https://doi.org/10.7203/attic.11.3052

Didactics: from methodological dichotomies to the new challenge of virtual education


Abstract


This paper proposes a reflection around the dilemmas that didactics have presented and continue to present nowadays, and that turn didactics into a discipline that is both heir and debtor of others. Based on a theoretical revision, this paper articulates with the research project “Characterization of Didactics in Virtuality”,  developed within the framework of the Master Program in Pedagogy and Human Development at the Universidad Católica in Pereira.

In the present research the didactics implemented by virtual teachers in higher education institutions located in the Coffee Region in Colombia are characterized and analyzed, considering three areas: preparation, development, and factors that may be restrictive for the teaching process.

One of the conclusions of this research focuses on the need to develop new research concerning the teaching practices that are being generated in virtual education, in order to avoid the transfer of didactics proposed for face-to-face education to virtual education.


Keywords


Teoría y métodos educativos; Didácticas virtuales

References


Adell, Jordi, y Sales, Auxi (1999). El profesor on line: Elementos para la definición de un nuevo rol docente. http://gte2.uib.es/edutec/sites/default/files/congresos/edutec99/paginas/105.html Fecha de consulta, 27.03.2013

Albert Gómez, Maria Jose (2007). La investigación educativa: Claves teóricas. Madrid: Mc GRAW-HILL.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2004). La Educación superior virtual en América Latina y el Caribe. México D.F.: Serie Memorias. http://ir.uv.es/1900XMy Fecha de consulta, 19.12.2013

Bernal Torres, César Augusto (2000). Metodología de la investigación, para administración y economía. Santa Fe de Bogotá D.C.: PEARSON.

Camilloni, Alicia W. (2007). El Saber didáctico. Buenos Aires: Editorial Paidós. http://es.scribd.com/doc/56522059/El-Saber-Didactico-Cap-1-2-3 Fecha de consulta, 19.12.2013

Camilloni, Alicia W. (2004). De herencias deudas y legados: una introducción a las corrientes actuales de didáctica. En Corrientes Didácticas Contemporáneas. Buenos Aires: Editorial Paidos SAICF. http://ir.uv.es/sFns359 Fecha de consulta, 19.12.2013

Ciravolo, M. M. (2008). La idea de Didáctica: Antecedentes, génesis y mutaciones. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Coll, César (2002). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Sinéctica, pp.1-24. http://virtualeduca.org/ifd/pdf/cesar-coll-separata.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Coll, César y Bustos Sánchez, Alfonso (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, pp.163-184. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v15n44/v15n44a9.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Coll, César y Monereo, Carles (2008). Psicología de la educación virtual: aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicació. Madrid: Ediciones Morata S. L. http://ir.uv.es/eBOW0J3 Fecha de consulta, 19.12.2013

Coll, César, Bustos Sánchez, Alfonso y Engel Rocamora, Anna (2007). Configuración y evolución de la comunidad virtual MIPE/DIPE: retos y dificultades. Revista electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, pp. 86-104. http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_08_03/n8_03_coll_bustos_engel.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Coll, César, Bustos Sánchez, Alfonso y Engel Rocamora, Anna (2011). Perfiles de participación y presencia docente distribuida en redes asíncrónicas de aprendizaje: la aticulación del análisis estructural y de contenido. Revista de Educación, pp.657-688. http://www.revistaeducacion.mec.es/re354/re354_26.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Comenio, J. (1986). Didáctica Magna. México: Editorial Porrúa.

Davini, María Cristina (2004). Conflictos en la evolución de la didáctica. La demarcación de la didáctica general y las didácticas especiales. En A. W. de Camilloni, Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Editorial Paidós SAICF, pp.41-73

De Zubiria Samper, Miguel (2009). Introducción a las pedagogías didácticas contemporáneas. En Miguel De Zubiria Samper, Enfoques Pedagógicos y Didácticas Contemporáneas.Bogotá: Fundación Internacional Pedagógica Conceptual Alberto Meraní, pp. 5-40

Edelstein, G. (2004). Un capítulo pendiente: el método en el debate didáctico contemporáneo. En Corrientes Didácticas Contemporáneas. Buenos Aires: Editorial Paidos SAICF.

Fandos G., Manuel; Jiménez G., José y Pío González, Angel (2002). Estrategias didácticas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Acción Pedagógica, pp. 28-39. http://www.comunidadandina.org/bda/docs/VE-EDU-0003.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Delgado Fernández, Marianela y Solano González, Arlyne (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. INIE, pp. 1-21. http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/virtuales.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Onrubia, Javier (1994). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. I Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos Reutilizables. Guadalajara (España): RED. Revista de Educación a Distancia, pp. 1-16. http://www.um.es/ead/red/M2/conferencia_onrubia.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Peleteiro Vásquez, I. E. (2005). Pedagogía social y didáctica crítica: Consideraciones para una práctica educativa orientada a los sectores en situación de desventaja y exclusión social. Revista de Investigación, pp. 49-62. http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2051094.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Salinas, Jesus (1996). Las redes un desafío para la educación o la educación un desafío para las redes. En J. C. Cabrero, Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa II. Islas Baleares: Universidad de las Islas Baleares. http://tecnologiaedu.us.es/nweb/htm/pdf/gte22.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Salinas, Jesus y De Benito, Bárbara (2005). Situaciones didácticas en los entornos virutales de enseñanza-aprendizaje (EVEA) en la enseñanza superior: elaboración de un instrumento de análisis. EDUTEC05: Formación del profesorado y Nuevas Tecnologías, pp.1-12.

Silvio, José (2009). Tendencias de la investigación sobre educación virtual y a distancia. Revista iberoamericana de investigación en educación superior. Avances del primer encuentro internacional de investigación en educación virtual, pp.11-17. http://www.iberoamericana.edu.co/images/IESV1N1art2.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013

Tovar-Gálvez, Julio César y García Contreras, Germán Antonio (2012). Investigación en la práctica docente universitaria: obstáculos epistemológicos y alternativas desde la Didáctica General Constructivista. Edu. Pesqui V38, pp. 881-89. http://www.redalyc.org/pdf/298/29824610004.pdf Fecha de consulta, 19.12.2013


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg