DOI: https://doi.org/10.7203/CGUV.108-9.24102

Una riqueza encerrada. Les carreteres en la formació de la província de Castelló (1833-1868)


Resumen


En el segle xix, es consolida a Europa el mite de les infraestructures. La inversió en obres públiques es
presentava com la base per al desenvolupament econòmic, el que justifica una creixent inversió estatal en
carreteres i ferrocarrils per posar en circulació les riques produccions de les regions poc comunicades. En
el context de la província de Castelló, la primera Guerra Carlina a més popularitzà la imatge del Maestrat
com un territori rebel i especialment endarrerit que, amb l’apertura de la carretera del Maestrat rebria
un impuls civilitzador. Per sota dels discursos oficials, però, predominaven els interessos administratius
i la concepció de les autoritats provincials de que calia reforçar la capitalitat de Castelló de la Plana
convertint-la en centre d’una xarxa radial de carreteres d’àmbit provincial. El present article revisa els
projectes de carreteres de l’etapa de les regències i el regnat d’Isabel II (1833-1868), els discursos que
els justificaven i el seu context.


 


Palabras clave


obres públiques; divisió provincial; enginyers de camins; guerra carlina;

Texto completo:

PDF (Català)

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Cuadernos de Geografía de la Universitat de València
Revista editada por el Departament de Geografia de la UV
Equipo Editorial, Consejo de Redacción y Asesor

ISSN: 0210-086X | ISSN Digital: 2695-7965
Contacto | Políticas | Envíos | Indexación